آیا واقعا اردوغان به پوتین رودست زد؟

اکنون پوتین منتظر عذرخواهی ست و اگر ترکیه چنین نکند مرد قدرتمند روسیه به جز اقدامات تنبیهی اقتصادی که اعلام کرده دقیقا چه کاری می تواند بکند؟. مشکل این است آقای پوتین که گفته از پشت به او خنجر زده اند طی حداقل 4 سال گذشته کلمه "نه" در سیاست داخلی و دیپلماسی بین المللی " را تجربه نکرده و چنان رودستی هم از کشوری درجه 2 نخورذه بود.

"برای دشمنانت کوره را آنقدرداغ مکن که حرارتش خودت را بسوزاند"

(شکسپیر)
---------------------
رجب طیب اردوغان در واکنش به سخنان ولادیمیر پوتین در خصوص سرنگونی هواپیمای روسی و متهم کردن او به حمایت از داعش گفته "اگر چنین چیزی ثابت شود از مقامش استعفا خواهد داد".
خیلی عجیب است!او در حالی سخنان دو قلوی سیاسی اش داوود اوغلو مبنی بر عدم اطلاع از هویت هواپیمای روسی را تایید می کند که روز 3 شنبه 24 نوامبر لحظاتی پس از عملیات جنگنده ترک علیه بمب افکن روسی،دولت طی اطلاعیه یی بر هویت قطعی هواپیما صحه می گذارد. به دولت ترکیه برای این آشفتگی باید مدال صداقت داد.
بسیار خب! اردوغان در دادن استعفا اخلاقی ترین کاررا خواهد کرد.اما نمی تواند حمایت از شورشیان سوری را انکار کند. آنقدر حمایت ها از داعش علنی ست که افشای آن توسط روزنامه جمهوریت منجر به دستگیری جان دوندار سردبیر این روزنامه ویک خبرنگار ارشد آن شده است.
یک تحلیل گرارشد سیاسی عرب مقیم استانبول که به دلیل نگرانی از اقدامات دولت ترکیه از افشای ملیت و موقعیتش خودداری می کند می گوید" حل این معادله برای او آسان نیست.سرنگونی هواپیمای مسافری روسی بر فراز سینا توسط داعش ومتقابلا سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه توسط ترکیه که علیه داعش وارد عمل شده است!خدای من چه خبر است".
اردوغان و دولت تحت امر او به دنبال چه چیزی هستند؟ و امنیت منطقه خاورمیانه را به کدام پرتگاه نابود کننده سوق می دهند که حتی دامنه آن به شهروندان و شهر های اروپائی هم رسیده است؟. این تنها یک سوال نیست،بیشتر بیان یک نگرانی توام با وحشت روز افزون است. می توانیم کما کان بی تفاوت باشیم و اجازه دهیم او و دولت اوغلو هر کاری می خواهند انجام دهند و به صرف عضویت در ناتو و متحد قلمداد کردن ترکیه چشمان خود را بر زیاده روی های این شاگردان بد اربکان؛یاران بدترگولن و دوستان بی وفای عبدالله گل ببندیم.اما اگر اینگونه است ،پرزیدنت اولاند هم حق ندارد با نمایشی که دیروز در الیزه برای بزرگداشت قربانیان حادثه تروریستی 13 نوامبر پاریس برگزار کرد،با شعار "مبارزه علیه افراطی گری و خشونت" به مردم اروپا و فرانسه دروغ بگوید.آیا فکر می کنیم هنوز در سایه نشسته ایم؟در حالی که خورشید را در وسط آسمان پاریس مشاهده می کنیم؟.
اردوغان و اوغلو می گویند حمله هوایی عامدانه نبوده ! این سخن اما نشانگر صداقت آنها نیست. تحلیل گران نظامی مقیم منطقه وقوع یک چنین اشتباهی را محال می دانند.اینکه هواپیمای نظامی روسیه واقعا در خاک ترکیه مورد هدف قرار گرفته یانه؟در برابر تبعات آن چندان اهمیتی ندارد. ظاهرا این هواپیما تنها 17ثانیه پس از ورود به عمق 6 کیلو متری خاک ترکیه در حالی که در ارتفاع 18 هزار پایی پرواز می کرده،مورد حمله یک فروند شکاری اف 16 ترکیه قرار می گیرد.نکته اصلی در همین جاست،زمانی اندک در عمقی نه چندان طولانی!. از جنبه نظامی  به 3 دلیل این حمله نمی تواند صرفا از موضع دفاعی و اخلاقی مورد ارزیابی قرار گیرد(تازه اگر نقل قول های عجیب آنکارا را باور کنیم).
نخست،شرایط نظامی منطقه که تردد و حملات پیاپی هواپیماهای روسی به مواضع داعش در شمال سوریه برای رادارهای قوی ارتش ترکیه امری نا شناخته نبوده است.
دوم،به قابلیت بالای جنگنده اف 16مربوط می شود. شلیک موشک برای یک چنین هواپیمایی می تواند آخرین گزینه عملیاتی باشد. پرتاب موشک های هشدار دهنده و یا شلیک گلوله اخطار که معمول چنین شرایطی ست گزینه های پیش روی هواپیمای ترکیه بوده؛اما مشخص نیست چرا خلبان دست به چنین کاری نزده؟.
سوم، نقش ستاد فرماندهی نظامی ارتش ترکیه در این ماجراست. بس سادگی محض خواهد بود  اگر باور کنیم خلبان ترک بدون اجازه و هماهنگی با ستاد زمینی عملیات هوایی دست به چنین اقدامی زده باشد . مگر در یک صورت و آن رصد کردن پرواز هواپیمای روس از پایگاه لاذقیه و از پیش آمادگی برای سرنگونی آن.
اکنون پوتین منتظر عذرخواهی ست و اگر ترکیه چنین نکند مرد قدرتمند روسیه به جز اقدامات تنبیهی اقتصادی که اعلام کرده دقیقا چه کاری می تواند بکند؟. نمی دانم!مشکل این است آقای پوتین که گفته از پشت به او خنجر زده اند طی حداقل 4 سال گذشته کلمه "نه" در سیاست های داخلی و دیپلماسی بین المللی " را تجربه نکرده و چنان رودستی هم از کشوری درجه 2 نخورده بود. این شرایط روانی سخت، ارزیابی واکنش ها از جنس روسی رابسیار مشکل کرده است.اما مسلما آنها دست به اقدام نظامی نخواهند زد. کرملین به خوبی می داند باز کردن یک جبهه رسمی نظامی(ولو محدود) علیه ترکیه هدفی است که اردوغان دنبال می کند.او احساس می کند در رویارویی با روسیه از حمایت قاطع ناتو و نیز متحدان عرب خود برخوردار است. اگر واقعا این باور در او شکل گرفته ،رهبران اروپا و کاخ سفید در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند.
در آنچه به مسکو مربوط می شود فکر می کنم حداکثر واکنش کرملین در بعد نظامی،شامل 2 اقدام شود.اول،استقرار موشک های اس 400 در خاک سوریه که آن را رسما اعلام کرده است. این موشک های 4 سامانه یی مشترک، در یک الگوی عملیاتی ترکیبی به خوبی قادرند محدوده ایی تقریبا 300 تا 350 مایلی با پوشش دفاع هوایی 50 هزار پایی را زیر نظر بگیرند و عملا هرگونه عملیات هوایی ترکیه را از یک سو فلج و از سوی دیگر فضای امن را در اختیار هواپیماهای روسی قرار دهند.این موشک ها به خوبی قادرند هدف های خودی از دشمن را شناسایی کنند.دوم، گسترش حضور نظامی در سوریه. این حضور گسترده شاید الزاما ربطی به آینده آقای اسد پیدا نکند ،گرچه ممکن چنین نتیجه ایی هم از آن حاصل شود، اما ماندگاری روسیه در منطقه را تثبیت وبه آن جنبه رسمی خواهد داد. اقدام عجیب ترکیه به کرملین ثابت کرد مخالفان سنتی روسیه برای بازی دادن کرملین و خلع ید از مسکو در منطقه تا کجا ممکن است پیش بروند. اگر روسیه استراتژی نظامی خود را پیاده کند که قطعا این کار را خواهد کرد،باید گفت جنگ سرد دوم ،البته اینبارنه از اروپا بلکه از خاورمیانه تازه شروع شده است.matinmos@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عمه A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    31 53
    ترکیه درجه دو باشه ما درجه چندیم؟؟
  • مهدی IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    18 13
    ... فرق بسیار اساسی بین مخالفان بشار اسد و داعش وجود دارد و خیلی از کشورهای جهان به مخالفان مسلح به نظر آنها میانه رو کمکهای نظامی و مالی می کنند و آن را هم اعلام می کنند، کامیونهایی هم که روزنامه جمهوریت عکس و فیلمشان را منتشر کرد، سلاحهایی بودند که برای ترکمانهای سوریه به عنوان قسمتی از ارتش آزاد سوریه فرستاده می شد. همان ارتش آزادی که امروزه هم با بشار اسد و هم با داعش می جنگند.
  • fd A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    35 13
    همه هم شدن تحلیلگر روابط ترکیه و روسیه. یکم از اوضاع داخلیتون از بیکاری جوونا از اعتیادتون از اقتصادتون از ... تحلیل کنین.
    • محد IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
      8 6
      بهترین کار اینه که هرکس کاری رو که بهش ربط داره و تخصصش هست انجام بده ایشان تحلیل گر مسائل دیپلماتیک هستن و صحبت در رابطه با بیکاری جونها به ایشون ربطی نداره..شما هم بجای نظر دادن پس از مطالعه یه جای گرم و نرم پیدا کن و بگیر بخواب
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    35 8
    آقای اردوغان از یک طرف میگه که اگر مدرکی درباره ارتباط ترکیه و داعش باشه، استعفا میدم، اما از طرف دیگه این دو خبرنگار رو که در این مورد افشاگری کردن، دستگیر کرده...
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    30 46
    روسیه هیچ غلطی نمی تواند بکند
  • ناشناس A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    6 14
    در شرایط پس از سرنگونی سوخو 24 روسی و متعاقب آن مشروعیتی که اقدام روسیه در استقرار سامانه اس 300 در دریا و اس 400 در پایگاه هوایی سوریه کسب کرده و نگاه تیز بین و کنجکاو خریداران مشتاق سیستمهای موشکی فوق کاربرد عملیاتی آن را انتظار میکشند شکار یک یا دو فروند f 16 ترکیه که از نظر منزلت در نزد اعضای ناتو در رتبه های پایینتر قرار دارد میتواند هم پاسخ انتقامجویی روسها باشد و همچنین بر صف خریداران آن بیافزاید و هر گاه این امر محقق شد آنگاه میتوان این پرونده را بسته شده تلقی نمود فلذا آنچنان که بنظر می آید روسیه متضرر نشده است
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    24 30
    ترك به روس رودست بزنه؟؟ خيلي خنده داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    1 1
    نه بهم نان قرض دادند . من که باور ندارم هرد وبه ایران وایرانی بد کردند .اگر بتوانم احساس خوبی داشته باشم به روسیه حال ترکیه را بگیره چون تجزیه ایران تو کارشه .
  • بی نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    21 32
    بازهم برنده اردوغان است. ترکیه را نباید دست کم گرفت در صورت اقدام خصمانه از طرف روسیه بستن تنگه داردانل توسط ترکیه و ناتو روسیه را در دریای سیاه محصور خواهد کرد. کل درآمد یک روسیه به اندازه ایالت کالیفرنیای آمریکا نیست و کشوری کاملا متکی به نفت است که 60 درصد نفت آن هم از ترکیه میگذرد. خیلی از نظر دهندگان با احساسات و غلیان انگیزه ضد ترکیه ای دارند به مسائل نگاه میکنند. در حالیکه اقتصاددانان خوب میدانند دینامیک اقتصادی ترکیه به مراتب فعالتر از روسیه است و هیچگونه وابستگی به نفت ندارد دهمین کشور g20 است همچنین آلترناتیو بزرگتر و مهمتری به نام اسلام ظاهری دارد که خیلی از کشورهای اسلامی از آن حمایت میکنند.
    • حسن DE ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
      11 10
      نظرت را مستقیما برای اردوغان هم بفرست . چون این امتیازاتی که شما برشمردی را بعید می دانم خود ترکها هم باور داشته باشند . تمام سایتها و خبرگزاریها از التماس اردوغان به روسها برای مذاکره و حل و فصل موضوع می گویند. اون وقت شما تنها کسی در نت و یا شاید هم دنیا هستی که می گویی نه ترکیه دست بالا را دارد. روسیه کافیست تا مسافرت شهروندانش به ترکیه را ممنوع کند تا ترکیه با ضرر 6 میلیارد دلاری مواجه شود. ناتو کاملا پایش را از این قضیه کنار کشیده و صرفا به صدور بیانیه اکتفا کرده . ضمنا ترکیه با کدام قوا می خواد تنگه داردانل را ببندد . اگر هم موفق به انجام این کار شد. اگر روسیه اقدام به قطع گاز ترکیه نمود . ترکیه چگونه می خواهد زمستان را به سر برساند. جالب است می گویی چون ترکیه وابستگی به نفت ندارد.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
      7 6
      آقا حسن منظورت کدوم سایتهاست؟؟؟راشا تودی ؟؟؟اردوغان اگه کار بلد نبود ترکیه رو تا این حد پیشرفته نمیکرد.در عوض روسها تو تحریمن و تعطیل
  • بی نام RU ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    24 34
    بزودي روسيه مثل افغانستان در باتلاق سوريه فرو ميرود