ایلنا نوشت: مرجع‌تقلید شیعبان در نامه‌ای به علمای برجسته جهان اسلام خواستار توجه و پیگیری فاجعه منا شد.

 آیت‌الله مکارم شیرازی در این نامه خطاب به علمای برجسته جهان اسلام آورده است: فاجعه منا(دور از مسائل سیاسی و روابط مختلف کشورهای اسلامی) برای همه علمای اسلام در هر جا هستند مسئولیت آفرین است و لازم است برای علاج آن چاره ای بیندیشیم.

در این نامه اضافه شده است: متاسفانه هفته‌ها از وقوع این حادثه تلخ گذشت و عکس‌العمل چندانی از علمای جهان اسلام مشاهده نشد، این در حالی است که پیغمبر اکرم (ص) می‌فرماید: 'من لم یهتمّ بأمر المسلمین فلیس منهم'.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه این نامه بیان کرده است: جان یک مسلمان محترم است(ومن أحیاها فکانما احیانا الناس جمیعا) تا چه رسد به جان هزاران مسلمان آن‌هم هنگام ادای فریضه بزرگ حج. آیا نباید برای حل این مشکل و تبعات آن و مسائل مربوط به حال و آینده چاره‌ای اندیشید؟

در این نامه تصریح شده است: در دنیایی که گاه برای از دست‌رفتن یک فرد آن همه سر و صدا به راه می‌اندازند هرگاه علمای اسلام در برابر این همه قربانی(که به اجماع همه مطلعین هزاران نفر بودند) بی‌تفاوت بماند مردم دنیا چه خواهند گفت؟ آیا استنباط مردم جهان این نخواهد بود که مسلمانان برای جان هم‌کیشان خود ارزشی قائل نیستند؟

این مرجع تقلید در این نامه با اشاره به اظهارات بعضی از علمای عربستان افزوده است: مربوط ساختن این قضیه به 'قضا و قدر الهی' (که برای فرار از بار مسئولیت‌ها اظهار شده) خود فاجعه دیگری است چون تعلیمات اسلام را در مساله 'قضا و قدر' زیر سوال می‌برد.

در ادامه این نامه آمده است: آیا مثلا اگر بیماری خطرناکی میان مسلمین شایع شود نباید برای علاج آن تلاش شود؟ باید بگذاریم هزاران قربانی بگیرد و آن را به قضا و قدر الهی مربوط سازیم؟ در حالی‌که قضا و قدر در قرآن مجید و سنت پیغمبر اکرم(ص) هرگز چنین معنایی ندارد که خداوند در حوزه اعمال انسانی ما را به تدبیر و چاره اندیشی صحیح مکلف ساخته که ترک آن مسئولیت‌آفرین است(در ضمن ایشان قول دادند بحث جامعی درباره قضا و قدر اسلامی آماده و ارسال دارند).

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در بخش دیگر این نامه(پس از شرح وظایف چهارگانه که همگی در برابر این فاجعه داریم) تصریح کرده است: من برحسب وظیفه‌شرعی و انسانی خود آمادگی خویش را اعلام می‌دارم تا با دعوت از علمای برجسته جهان‌اسلام به تبادل‌نظر در این خصوص بپردازیم و در این راستا پیشنهاد می‌کنم با برگزاری نشست‌های کاملا علمی و فقهی(دور از مسائل‌سیاسی) در قم یا در هرکدام از مراکز کشورهای مختلف اسلامی به آسیب‌شناسی این مساله بپردازیم.

وی در پایان این نامه ابراز امیدواری کرده است: مفتیان و علمای بزرگ محترم کشورهای اسلامی گام‌های موثری در این راه بردارند و کاری کنند که یوم‌القیامة در پیشگاه خداوند مسئول نباشیم(فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الاَْلْبَابِ).

فاجعه‌منا دوم مهرماه امسال همزمان با روز عید قربان در حین انجام رمی جمرات زائران، بر اثر سوءمدیریت مسئولان سعودی رخ داد و باعث کشته شدن 465 نفر از زائران ایرانی شد.
27213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =