ایسنا نوشت:یک کارشناس امور بین‌الملل ایتالیا می‌گوید: لغو تحریم‌ها علیه صادرات انرژی ایران تاثیر قابل توجهی روی بازار جهانی خواهد داشت و حتی ممکن است ماهیت اوپک را تغییر دهد.

نیکولو سارتوری، محقق ارشد برنامه انرژی در موسسه بین‌المللی آفاری گفت: ورود ایران به بازار انرژی جهانی کشورهای مصرف‌کننده را قادر خواهد ساخت که وابستگی خود به انرژی کربن را کاهش و به سمت منابع گاز طبیعی پاک بروند.

سارتوری افزود: روسیه و ایران دو کشور با بیشترین منابع گازی در جهان هستند و همکاری آنها در استفاده از این منابع یک گام مهم به سمت تامین انرژی جهان پس از لغو کامل تحریم‌ها خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: نزدیک شدن دو کشور برای روسیه بسیار مهم است و در وهله اول اینکه میتواند یک شریک در برخی پروژه‌های ایران و به ویژه ال ان جی باشد جایی که روسیه آنقدر که باید قدرت ندارد و ایران انتظار می‌رود که بسیار قدرتمند شود. 

سارتوری که انتظار دارد روسیه تامین‌کننده انرژی اروپا باقی بماند گفت: تا حدودی دو کشور در خصوص صادرات تکمیل ‌کننده هم هستند. روسیه یک کشور خط لوله محور است که نگاه به غرب و اروپا دارد و ایران قرار است یک کشور صادر‌کننده ال ان جی باشد که نگاه به شرق و آسیا دارد و احتمالا رقیب قطر خواهد شد. 

تحلیلگران معتقدند که ایران صنعت ال ان جی خود را همچون قطر که در حال حاضر بزرگ‌ترین تولید‌کننده ال ان جی در جهان است توسعه خواهد داد، چرا که برای کشورهایی در موقعیت ایران، این فناوری برای انتقال گاز گزینه بهتری نسبت به ساخت خطوط لوله طولانی در منطقه است. 

این تحلیلگر ایتالیایی گفت: این فناوری بسیار انعطاف‌پذیر‌تر است و به این کشور اجازه می‌دهد که به بازارهای گازی نوظهور همچون چین، هند و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا دسترسی پیدا کند. 

این تحلیلگر ایتالیایی گفت: ورود ایران به بازار انرژی طبیعتا با نفوذ سیاسی بیشتری در خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس همراه خواهد بود. 

وی تاکید کرد: این امر مستلزم سازش امنیتی و سیاسی با کشورهای خلیج فارس و به ویژه عربستان است. به علاوه بازگشت ایران به جامعه جهانی یک تاثیر روی بازار نفت دارد و اصلاح ساختار اوپک را می‌طلبد. 

سارتوری همچنین به ظهور استرالیا و موزامبیک به عنوان بازیگران جدید در بازار انرژی جهان اشاره کرد.

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =