پایگاه اینترنتی نیوزویک نوشت ایران از مسئله داعش به عنوان فرصتی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این پایگاه اینترنتی امروز در مقاله ای به قلم ماتیو مک اینیس نوشت، ممکن است ایران حمله مرگبار داعش در پاریس را محکوم کرده باشد اما این حمله تروریستی به تهران فرصت دیپلماتیک بزرگی برای پیشبرد اهدافش در منطقه می دهد. 
به نوشته این پایگاه، آمریکا، فرانسه و دیگر قدرت های جهانی تلاش می کنند مبارزه موثرتری را بر ضد داعش انجام دهند اما رابطه تیره ایران با این گروه تندرو ممکن است این تلاش ها را به شکست بکشاند. 
از یک طرف، از نظر ایران، داعش یک خطر آشکار برای امنیت ملی این کشور محسوب می شود. محمود علوی، وزیر اطلاعات و امنیت ایران هشدار داد حملات پاریس هشداری جدی برای ایران است و داعش همچنان مهمترین خطر برای ایران در زمینه جنگ سخت (در مقابل جنگ نرم یا پنهان) است.
امیر سرتیپ احمد رضا پوردستان، فرمانده ارتش ایران نیز تهدید کرد اگر داعش به 25 مایلی مرزهای ایران نزدیک شود، پاسخ کوبنده ای دریافت خواهد کرد. از طرف دیگر، چندین گروه وابسته به داعش اخیرا در کرمانشاه دستگیر شده اند.
(سید) حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان و متحد ایران نیز حملات پاریس را محکوم و با ملت فرانسه ابراز همدردی کرد. وی تاکید کرد عاملان بمب گذاری های دوازده نوامبر در بیروت دستگیر شده اند و افزود به زودی جبهه های جدید دیگری بر ضد داعش گشوده خواهد شد.
با این حال، ترس ایران از داعش موجب نمی شود این کشور یک شریک ایده آل در جنگ با این گروه محسوب شود. زیرا بسیاری از مقامات ایران معتقدند داعش در اصل ساخته دست کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) و قدرت های غربی است. 
مسعود جزایری، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حملات پاریس را محکوم کرد اما علت آن را حمایت دولت فرانسه از داعش دانست. وی به مقامات غربی هشدار داد از این حملات برای توجیه جنگ ها سوء استفاده نکنند، مانند آن چه که پس از حملات یازدهم سپتامبر بر سر مردم افغانستان و عراق آمد. 
حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز بار دیگر هشدارهای پیشین ایران را به کشورهای حوزه خلیج (فارس) و غرب تکرار کرد و گفت حمایت آنها از دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) موجب افزایش ناامنی در کشورهای خودشان خواهد شد.
نویسنده مقاله افزود، مسئله دیگر این است که ایران و جامعه بین المللی اهداف مشترکی در سوریه ندارند. جامعه بین المللی داعش را تهدیدی جدی تر از اسد می داند اما از نظر ایران، جلوگیری از سقوط اسد از اولویت برخوردار است و مبارزه با داعش همچنان در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. داعش برای ایران تا آن اندازه خطر فوری محسوب نمی شود که این کشور بخواهد به بهای کنار گذاشتن هدف اصلی خود که حفظ اسد در قدرت است، با نیروهای مخالف برای جنگ با داعش همکاری کند. 
به علاوه، داعش در خدمت یکی از اهداف ایران است. حکومت ترور و وحشت داعش و بلند پروازی های جهانی آن موجب شده است توجه جامعه جهانی از قتل عام مردم سوریه به دست بشار اسد، رئیس جمهور کشورشان منحرف شود. آمریکا و فرانسه اکنون با روسیه و ایران همکاری بیشتری دارند، که این یک شانس آشکار برای مبارزه مشترک تهران با مسکو برای حفظ رژیم کنونی سوریه است.
نقش داعش در عراق پیچیده تر است. ایران که به شدت نگران تجاوز داعش به مرزهای خود و مناطق شیعه نشین عراق است، تمام تمرکز خود را به دفاع از آن مناطق معطوف کرده است. با این حال، توانایی این را ندارد که داعش را از مناطق سنی نشین در غرب و شمال غرب عراق به عقب براند. ایران به علت این که راهبردی بلند مدت برای شکست داعش ندارد باید به مخالفان عرب خود و کشورهای غربی برای به دوش کشیدن هزینه جنگ با این گروه تکیه کند.
در پایان این مقاله آمده است، تهران صرفنظر از لحن دلسوزانه اش هیچ تردیدی در استفاده از داعش برای رسیدن به اهداف خود ندارد. این اشتباه مذاکره کنندگان آمریکایی در وین خواهد بود که به امید ایجاد یک ائتلاف گسترده بر ضد داعش، درخواست های تهران را مبنی بر باقی ماندن اسد در قدرت بپذیرند. چنین اقدامی به بلند پروازی های بلند مدت ایران برای سلطه بر منطقه دامن خواهد زد و شانس یافتن یک راه حل سیاسی واقعی در سوریه را از بین می برد.
308308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =