توصیه های لازم برای ایجاد آمادگی قبل از رانندگی در فصل های پاییز و زمستان

پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان برای کاهش حوادث جاده ای ، توصیه های لازم رابرای ایجاد آمادگی قبل از رانندگی در فصل های پاییز و زمستان کرده است .

به گزارش خبرآنلاین، بارش برف و باران يكي از پديده هاي زيباي عالم هستي است و به عنوان نعمت الهي موجب خير و بركت است ولي بي توجهي به الزامات ايمني در هنگام نزول اين موهبت الهي بعضاًموجب بروزحوادث ناگواري مانند سوانح رانندگي ناشي از لغزنده بودن جاده ها و... شده كه همه ساله صدمات جاني و خسارت هاي مالي فراواني را بجا مي گذارد. براي پيشگيري و مقابله با اينگونه حوادث و به منظور تحقق فرمان فرمانده معظم كل قوا درخصوص به صفر رسيدن حوادث جاده اي پليس راه فرماندهي انتظامي استان هشدار و توصيه هاي زيررا اطلاع رساني كرده وبر لزوم رعايت الزامات ايمني تاكيد نمايند .
1- با برنامه ريزي رانندگي نماييد .
2- هنگام خستگي رانندگي نكنيد .
3- از وضعيت جاده ها و مسير حركت مطلع شويد و به توصيه هاي پليس راه در مورد جاده ها يا عدم مسافرت در موارد غير ضروري در زمستان بويژه در جاده هاي برف گير توجه نماييد.
4- پيش از رانندگي ازوضعيت هوا در مسير و مدت زمان حركت آگاهي يابيد.
5- زمان رسيدن به مقصد را با در نظر گرفتن تاخير به علت بعد مسافت، بارش برف سنگين ،كاهش ديد ،مسدود بودن جاده و تصادف احتمالي خودروها پيش بيني نمايند در ضمن حتي المقدور ساعت تقريبي رسيدن خود را از ابتدائ به مقصد مورد نطر اطلاع دهيد .
6- لباس گرم و راحت بپوشيد،در صورتي كه قصد كم يا زياد كردن لباس هايتان را داريد‘ خودرو را در محلي امني متوقف كنيد .
7- قبل از رانندگي ، خودرو را گرم كنيد . اين كار رطوبت جمع شده روي شيشه ها را كاهش مي دهد.
8- خودرو را در پاركينگ و فضاي بسته گرم نكنيد .
9- قبل از حركت برف و يخ را از خودرو پاك كنيد . اين موضوع براي ديد بيشتر و همچنين ديده شدن بهتر مؤثر است .
10- اگر برف چشم هايتان را آزار مي دهد، عينك آفتابي استفاده كنيد.
11- وسايل ارتباطي مانند موبايل ، همراه داشته باشيد تادر صورت نياز به امداد بتوانيد از آن استفاده نمائيد.
ب) توصيه براي آماده كردن خودرو در زمستان بايد انجام پذيرد:
رانندگي در آب و هواي سرد و مرطوب زمستان و كنترل خودرو در برف و يخ گاهي شرايط نامناسبي براي راننده و خودرو ايجاد مي كند. نگه داشتن خودرو در شرايط خوب فني و سرويس به موقع ، احتمال حادثه را در هنگا م رانندگي كاهش مي دهد. براي آماده كردن خودرو در زمستان بايد به اين موارد توجه كنيد :
1 - سامانه الكترونيكي و برق خودرو:
اگر باطري خودرو ضعيف است آن را شارژ يا تعويض كنيد . سامانه احتراق و سيم هاي رابط و محفظه توزيع بنزين (انژكتور) را بررسي كنيد . همه چراغ ها شامل چراغ جلو ، چراغ بغل ، فلاشرها ،چراغ عقب ، چراغ راهنما ، چراغ مه شكن و چراغ ترمز را بررسي كنيد .
2- سامانه ترمز:
سامانه ترمز خودرو و بويژه لنت ها و لوله هاي انتقال ، روغن ترمز و... را از لحاظ سلامت بررسي كنيد.
3- لاستيك:
انتخاب لاستيك مناسب بسيار مهم است . كشش بين لاستيك و جاده نشان مي دهد كه خودرو چه طور حركت كرده ،مي پيچد و متوقف مي شود و اين موضوع براي ايمني رانندگي در زمستان ضروري است . درمناطقي كه برف سبك مي بارد ، از لاستيك هاي چهار فصل راديال استفاده كنيد . در مناطقي كه برف سنگين مي بارد از لاستيك هاي مخصوص برف استفاده و در برف شديد و يخبندان براي هر چهار محور خودرو از زنجير چرخ استفاده كنيد .
فشار باد لاستيك ها و تاير يدكي را بررسي و در صورت لزوم آن ها را به مقدار پيشنهادي توليد كننده تنظيم و چرخ ها را بالانس نماييد. تراز بودن چرخ ها را بررسي كرده و در صورت لزوم آن را اصلاح و ميزان فرمان كنيد .
4- سامانه اگزوز:
اگزوز را از نظر وجود پوسيدگي بررسي كنيد . سامانه سالم اگزوز از مسموميت سرنشينان با گاز منواكسيد كربن پيشگيري مي كند. در صورت متوقف شدن در برف، پنجر ها را به آرامي باز كنيد و موتور و بخاري را روشن بگذاريد مراقب باشيد لوله اگزوز با برف و يخ مسدود نشود . مسدود شدن دريچه خروجي اگزوز موجب ورود منواكسيد كربن به داخل خودرو مي شود.
5- سامانه گرمايشي:
رادياتور و شلنگ ها را از نظر وجود سوراخ و نشتي بررسي كنيد . مطمئن شويد كه رادياتور خودرو به مقدار مناسب ضد يخ دارد . بخاري و گرمكن هاي شيشه جلو و عقب خودرو را برررسي و از كاركرد صحيح شان مطمئن شويد .
6- برف پاكن هاي شيشه جلو:
مطمئن شويد عملكرد برف پاك كن ها درست است. اگر كهنه و فرسوده شده اند ، آن ها را تعويض نموده و مخزنآب آن را از محلول ضد انجماد پر كند .
7- سوخت
پيش از سفر و رانندگي طولاني ، باك سوخت خودرو را پر كنيد و اجازه ندهيد سطح سوخت خيلي پايين بيايد.ممكن است زمان رانندگي تا پمپ بنزين يا پمپ گاز بعدي از آن چه تصور مي كنيد بيشتر طول بكشد ، اگر در برف گير بيفتيد موتور خودرو تنها منبع گرمايشي شما خواهد بود.
جعبه زمستاني خودرو:
وجود جعبه زمستاني رانندگي به كنترل شرايط اورژانس كمك مي كند. وسايلي كه در اين جعبه مي گذاريد شامل زنجير چرخ مناسب، يك كيسه نمك يا ماسه ، گوني ، بيل چه يا پاروي كوچك،فرچه برف ، يخ شكن ، سيم يدك كش، علايم هشدار دهنده مانند چراغ هاي اضطراري ، مايع برف پاك كن شيشه مناسب براي دماي خيلي سرد، يك بسته دستمال كاغذي ، چراغ قوه و باطري اضافي ، پتو، لباس گرم اضافه شامل كلاه ، لباس هاي بادگير و كفش گرم ، جعبه كمك هاي اوليه ،مقداري آب، بيسكويت و غذاي كنسرو شده ، نقشه جاده ، كبريت ، شمع و فندك (هنگام باز بودن پنجره ها براي پيشگيري از مسموميت با گاز منواكسيد كربن از آن ها استفاده كنيد)، تابلوي احتياط و پرچم هايي با رنگ روشن كه قابل ديد است .
پ- نحوه رانندگي در شرايط جوي زمستاني در جاده ها (برفي ،بارندگي و يخ زدگي.
1- پيش از شروع به رانندگي ، كمربند ايمني را ببنديد و در طول رانندگي هميشه آن را بسته نگه داريد .
2- آهسته برانيد ، سرعت هاي پيشنهادي در جاده براي شرايط ايده آل است و رانندگي با سرعت كم ، بهترين اقدام پيشگيرانه از حادثه و اتفاق ناگوار در جاده هاي لغزنده است . اغلب تصادف ها به علت سرعت زياد و ديد ناكافي در شرايط نامساعد جوي رخ مي دهد .
3- هوشيار باشيد ! رؤيت يخ هاي سياه دشوار است ، ممكن است سطح جاده شبيه آسفالت ، براق و تازه به نظر برسد اما كف خيابان درزمستان بايد خاكستري روشن باشد .
4- هنگام نزديك شدن به تقاطع هاي برفي و يخ زده سرعت تان را كم كنيد .
5- اگر هوا نامساعد است ، حتي الامكان زمان سفر را تغيير دهيد.
6- با روشن كردن چراغ هاي كوچك حركت كنيد . نور اين چراغ ها براي روز مناسب وموجب مي شود خودرويتان ديده شود.
8- فاصله تان را با خودروي جلويي بيشتر كنيد . زمان توقف در يك جاده يخ زده دو برابر زمان توقف در جاده خشك است . براي مثال در سرعت 60 كيلومتر در ساعت خودرو پس از حدود 45 متر به طور كامل متوقف مي شود كه اين مقدار در جاده لغزنده با سطح يخي به 80 متر هم مي رسد.
8- از سمت راست حركت كنيد هنگام سبقت يا تغيير مسير از علايم هشدار دهنده استفاده كنيد .
9- خودرو را با حركات آرام و دقيق كنترل كنيد . تغيير مسير سريع و متناوب هنگام ترمز يا گاز مي تواند موجب سرخوردن و لغزيدن خودرو شود.
10- به تابلوهاي راهنماي جاده توجه داشته باشيد و در صورت نزديك شدن به پل سرعت را كم كنيد . پل هاي فلزي و بتوني حتي وقتي يخ روي سطح آسفالت وجود ندارد ممكن است يخ زده و لغزنده باشد ، چون پل ها در معرض هواي سردتر هستند و زودتر از سطح جاده لغزنده مي شوند .
11- اگر شرايط جوي نامناسب است سعي كنيد پيش از اينكه جاده بسته شود از آن خارج شويد.
12- به وسايل نقليه برروب و شن ريز نزديك نشويد .
13- پيش از وقوع حوادث جوي چگونگي نصب زنجير چرخ را ياد بگيريد و تمرين كنيد .
14- قبل از حركت زنجير چرخ راببنديد تا موجب انسداد معابر و ايجاد خطر براي خودرو وسايرين نباشيد .
15- از مناسب بودن اندازه ي زنجير چرخ با تاير خودروي خود اطمينان حاصل كنيد .
16- پس از نصب زنجير كمي به جلو برانيد تا زنجير به خوبي روي لاستيك قرار گيرد و مجدداً آن را كنترل نمايد .
17- در حالي كه زنجير چرخ بسته ايد نبايد با سرعت بيش از 50 كيلومتر در ساعت برانيد افزايش و كاهش ناگهاني سرعت همراه با زنجير چرخ بسيار نامطلوب است .
18- با وجود زنجير چرخ هم ممكن است خودرو شما ليز بخورد بنابراين احتياط را از دست نديده و با دقت برانيد .
ت- اقداماتي كه در صورت گرفتار شدن در برف بايد انجام پذيرد:
1- خونسردي خود را حفظ كنيد .
2- از تماس زياد با سرما پرهيز كنيد . هواي سرد مي تواند استرس بيشتري به قلب وارد و خطراتي برايتان ايجاد كند. مراقب علايم و نشانه هاي كاهش دماي بدن و يخ زدگي باشيد .
3- هنگام طوفان و كولاك در خودرو بمانيد براي آوردن نيروي كمكي خودرو را تر ك نكنيد‘ مگر اين كه ساختماني مناسب در آن نزديكي مشاهده شود كه بتوانيد در آن پناه بگيريد . مراقب باشيد ! به خاطر بارش برف فاصله ها واقعي به نظر نمي آيند، ممكن است ظاهراً ساختماني نزديك بنظر برسد ! ولي براي پياده روي در برف شديد خيلي دور باشد.
4- چراغ هاي خودرو را روشن كنيد . قرار دادن يك لباس يا پارچه روشن روي آنتن راديو موجب مي شود تا در روز بهتر ديده شويد .
5- اگر نمي توانيد خودرو را از برف خارج كنيد در خودرو بمانيد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =