روزنامه شهروند نوشت: درحالی‌ که قانون فرزندخواندگی در ایران پس از یک دوره طولانی تغییر و تحولات، نهایتا قانون شده و به اجرا درآمده، حالا مشکلاتی درجریان اجرا پیدا کرده و به همین دلیل مورد استقبال مردم قرار نگرفته است. حالا نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌کنند که این قانون برای اعمال اصلاحات دوباره‌ای به مجلس بازگردانده شود.

چند روز پیش رئیس سازمان بهزیستی، درباره اجرایی‌شدن قانون جدید فرزندخواندگی گفت که پس از تصویب قانون، آیین‌نامه اجرایی آن نیز به تصویب رسید و به استان‌های مختلف کشور ابلاغ شده اما اجرای این قانون مورد استقبال مردم قرار نگرفته است. به گفته او، درحال حاضر حدود ۸۰‌درصد فرزندان تحت پوشش بهزیستی دارای خانواده‌های بدسرپرست هستند و در قانون قبلی امکان فرزندخواندگی آنان وجود نداشت، اما در قانون جدید فرزندخواندگی موقت و همچنین واگذاری کودکان بدسرپرست نیز دیده شده اما این درحالی است که همه متقاضیان به دنبال این هستند فرزندی را که تحت پوشش خود قرار می‌دهند، به‌عنوان فرزند دایم مورد تربیت و مراقبت قرار دهند و با توجه به این‌که ممکن است پس از یک‌سال خانواده این فرزند پیدا شود و فرزندش را ببرد، متقاضیان فرزندخواندگی این بچه‌ها را به فرزندخواندگی نمی‌پذیرند چراکه درصورت مراجعه والدین اصلی، کودک با حکم قاضی به والدین اصلی خود سپرده می‌شود.
سخنان اخیر «منوچهر محسنی‌بندپی»  رئیس سازمان بهزیستی با واکنش یکی از نمایندگان مجلس مواجه شد. «عباس صلاحی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه  هرچند فرآیند تصویب قانون فرزندخواندگی تازه به پایان رسیده اما امکان اصلاح قانون جدید فرزندخواندگی درمجلس وجود دارد، گفت: «یکی از بزرگترین ایرادات درقانون جدید فرزندخواندگی این است که مشخصات فرزندانی که حضانت آنها به خانواده‌ای سپرده می‌شود، در شناسنامه والدین جدید درج نمی‌شود. بنابراین این موضوع مورد قبول خانواده‌هایی که خواهان پذیرش فرزند هستند، نخواهد بود.»
به گفته او، در قانون جدید راه برای فرزندی که به دنبال والدین واقعی خود خواهد بود، باز است. او ادامه داد: «این‌که مشخصات فرزند در شناسنامه والدین جدید درج نشود، به نظر اخلاقی درست و صحیح نیست، همچنین یکی دیگر از ایرادات این قانون این است که حضانت فرزندان بدسرپرست نیز به‌طور دایم دراختیار والدین جدید قرار نمی‌گیرد که به‌طورحتم مشکلات این‌چنینی در قانون جدید باید حل شود.»
او با تأکید بر این‌که به‌طور قطع مشخصات فرزند مورد حضانت باید در شناسنامه والدین جدید درج شود، افزود: «درصورتی که حضانت فرزندان بدسرپرست به شکل غیردائم باشد، هیچ انگیزه‌ای برای خانواده‌ها مبنی برقبول سرپرستی کودکان باقی نمی‌ماند.»
به گفته نماینده مجلس با وجود این‌که، این قانون برای اجرا به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است، برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها و تعیین‌تکلیف هرچه سریع‌تر فرزندان این‌چنینی باید با استفساریه‌ای این قانون را اصلاح کرد.
صلاحی گفت: «البته تفسیر قانون با شورای نگهبان است، اما مجلس می‌تواند با توجه به عدم موفقیت این قانون در اجرا و همچنین صرف زمان بسیار برای تصویب آن درمجلس با استفساریه‌ای ایرادات و مشکلات این قانون را حل کند؛ اما این موضوع بستگی به آن دارد که بهزیستی گزارش‌های لازم درخصوص عدم استقبال از قانون جدید را به مجلس ارایه کند.»
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درخصوص یکی از مواد قانون جدید فرزندخواندگی مبنی بر پذیرش فرزند ازسوی دختران مجرد گفت: «با توجه به این‌که تاکنون برای تعالی خانواده قوانین متعددی وضع شده تا افراد به ازدواج تشویق شوند، دراین صورت دیگر هیچ فردی ترغیب به تشکیل خانواده نمی‌شود، هرچند که شورای نگهبان به این ماده هیچ ایراد شرعی را وارد نکرد.»
فرزندخواندگی در ایران فرآیندی سخت و نسبتا پیچیده داشته و در سال‌های اخیر با توجه به این‌که اصلاح قانون فرزندخواندگی در دستورکار مجلس قرار داشت، خیلی‌ها امیدوار بودند که با اجرای قانون جدید شرایط فرزندخواندگی درکشور تسهیل شود. ازجمله موضوعاتی که در این زمینه بسیار مورد بحث قرار گرفت، پیش‌بینی شرایطی برای واگذاری کودکان به زنان مجرد بود. اما آن‌طور که پیداست با وجود طی زمان نسبتا طولانی که برای اصلاح و تصویب این قانون در مجلس صرف شد، مشکلات تازه‌ای همزمان با اجرای آن پدیدار شده است که نمایندگان مجلس در زمان نهایی‌کردن این قانون به آنها توجه نکرده بودند. این‌که آیا مجلس بار دیگر برای اصلاح قانون فرزندخواندگی آستین بالا می‌زند یا نه، هرچه باشد این تصمیمی است که مجلس دهم باید بگیرد.

 

17302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =