فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش گفت: از زمان پیدایش پدیده شوم دزدان دریایی در خلیج عدن سه هزار و ۳۲۵ کشتی تجاری و نفتی توسط نیروی دریایی ارتش اسکورت شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از هرمزگان، دریادار حسین آزاد در نشست خبری به مناسبت هفتم آذر ماه روز نیروی دریایی ارتش، بیان داشت: عراق برای فرار از بن بست جغرافیایی به فکر حمله به جمهوری اسلامی افتاد، اما بدلیل اطلاعات کم از توان نظامی ایران موجب شد در روزهای ابتدای جنگ نسخه عراق در دریا بسته شود و هیچ دستاورد نظامی در دریا کسب نکنند.

دریادار آزاد اظهارداشت: با گذشت ۶۷ روز از آغاز جنگ سکوهای نفتی عراق توسط کلاه سبزها و ناوشکن های سبک و سنگین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منهدم شد و اقتصاد عراق نابود شد. اگر پشتیبانی کشورهای همسایه و ارتزاق از مرزهای غربی نبود عراق شکست می خورد.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد مرزهای ایران دریایی و ۷۰ درصد آن مرزهای خشکی است، عنوان کرد: ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا و مرزهای دریایی انجام می شود، مقرون به صرفه ترین اقتصاد حمل و نقل کالا و نفت توسط نفتکش ها است. در صورتیکه اگر همین جابه جایی محموله نفت از طریق خشکی انجام شود هزینه ای گزاف دارد و به صرفه نیست.

فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش در بندرعباس افزود:  ۱۰ هزار کشتی در زمان جنگ توسط ناوگان دریایی ارتش در خلیج فارس اسکورت شدند. به طور میانگین روزانه سه کشتی اسکورت شد. تنها دو درصد کشتی صدمه دیده داشتیم، ۲۲ کشتی فقط غرق شد.

دریادار آزاد خاطرنشان کرد: معادلات ارزیابی و تحلیل های نظامی عراق در دو موضوع بهم خورد، یکی زمانی که فرودگاههای ایران مورد حمله قرار گرفت و پس از آن ایران طی حملات هوایی فرودگاه های نظامی عراق منهدم شد، یکی هم در جنگ ۶۷ روزه ابتدای جنگ که عراق در دریا کاملا خلع سلاح شد و تا پایان جنگ هیچگونه تحرکی در دریا نداشت و حتی اقتصاد دریایی عراق تعطیل شد.

وی عنوان کرد: در این جنگ سال که پدیده شوم دزدان دریایی در جهت فلج کردن اقتصاد دنیا شکل گرفت نیروی دریایی ارتش سه هزار و ۳۲۵ کشتی در شمال اقیانوس هند و خلیج عدن اسکورت کرد، و بیش از ۲۰۰ مورد درگیری مستقیم با دزدان دریایی داشتیم. طی دو عملیات رعد یک و رعد دوم دو کشتی چینی و ایرانی آزادسازی شد.

وی با بیان اینکه توسعه دریا محور و نگاه به اقتصاد دریا از دغدغه های مقام معظم رهبری است، بیان داشت: امروز اقتصاد دریا وابسته به دریا است. برای توسعه پایدار باید به تمامی ظرفیتها توجه شود، بهره گیری از خلیج فارس و دریایی عمان می تواند در پویایی اقتصاد کشور موثر باشد.

فرمانده منطقه یک امامت نداجا در بندرعباس اظهارداشت: نیروی دریایی ارتش و سپاه به عنوان بازوان دفاعی ایران در دریا به صورت برخط با هم در حال تبادل اطلاعات نظامی هستند.

دریادار آزاد اظهارداشت: نه در هشت سال دفاع مقدس و نه امروز هیچ ناوگان نظامی جرات حضور در مرزهای آبی ایران را نداشته و ندارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =