نایب رییس کانون صرافان می‌گوید: «اگر همه دلارهای بانک مرکزی را سر چهارراه‌ها بفروشند، طبیعت نرخ دلار پایین نمی‌آید.»

اصغر سمیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره تغییرات قیمت دلار در بازار و محرک افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته توضیح داد: «در حال حاضر مساله اصلی عرضه و تقاضا است، اما با توجه به این‌که نرخ تورم ایران بالاتر از نرخ تورم جهانی است و نرخ بهره نیز بالاتر از نرخ بهره در دنیا است، بنابراین افزایش نرخ دلار طبیعی است.»

وی افزود: «اگر نرخ دلار کمتر از این بالا رود، یک دستی در کار است و اگر بیشتر هم بالا رود، ممکن است دستی در کار باشد.»

نایب رییس کانون صرافان تصریح کرد: «این میزان افزایش نرخ دلار در بازار کاملا طبیعی است؛ البته همه ما آرزو داریم که پول‌مان قوی‌تر شود و نه‌تنها دلار بالا نرود، بلکه نرخ آن روز به روز کاهش یابد.»

سمیعی عنوان کرد: «این آرزو به صورت دستوری تحقق پیدا نمی‌کند، بلکه باید با تورم مبارزه کنیم و نرخ بهره و بیکاری را کاهش دهیم و سرمایه‌گذاری‌هایی در صنایع صورت گیرد که بیکاری از بین رود.»

وی متذکر شد: «این اتفاقات باید بیفتد و بعد پول ما آرام‌آرام قوی می‌شود؛ وگرنه دستوری نمی‌شود عمل کرد.»

نایب کانون صرافان خاطرنشان کرد: «اگر حتی همه دلارهای بانک مرکزی را سر چهارراه‌ها بفروشند، طبیعت نرخ دلار پایین نمی‌آید. ممکن است برای یک روز، دو روز، 10 روز نرخ دلار پایین آید، ولی در واقعیت ماجرا نرخ دلار پایین نمی‌آید.»

سمیعی با بیان این‌که قیمت واقعی دلار بیش از این ارقام است، متذکر شد: «اما این‌که در این لحظات قیمت دلار بالا می‌رود، به خاطر این است که وقتی فنر نرخ‌ها جمع می‌شود، یک مقداری ممکن است این فنر بالا رود.»

وی عنوان کرد: «به عبارتی، وقتی تزریق ارز از میزانی که اضافه هست، کمتر شود، به طور طبیعی دلار سعی می‌کند که خود را به قیمت‌های واقعی نزدیک کند.»

225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CA ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    4 3
    این قیمت وافعی چیه؟ همیشه هم بالاتر از نرخ بازاره؟ تورم چهل درصد بود، ارز چهارصد درصد گرون شد، بعد هی بگید تورم و فنر و ...
  • مجتبی IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    6 5
    تحلیل علمی و جالبی بود ولی ظاهرا بدلیل ملاحظات سیاسی کامل بیان نشده بود. قیمت واقعی دلار به توجه به برابری قدرت خرید حدود 4500 تا 5000 تومان باید باشد که اقتصاد بسته ایران اجازه این شفافیت را نمیدهد هرچن که الحاق به تجارت جهانی در یک چشم اندازه ده ساله به نفع ایران است.
    • بی نام RO ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
      0 0
      با سه كلمه شتر، پنبه، خواب يه جمله بساز
  • فرهاد IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    3 2
    فقط 4000تومن