برنامه «ایران» شبکه مستند این هفته به معرفی سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، شهر اراک، عمارت مسعودیه و قلعه شوش و کاخ آپادانا در خوزستان می پردازد.

به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، اولین آیتم برنامه «ایران» مربوط به سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران است. جشنواره ای که شبکه مستند یکی از حامیان آن بود و امیر تاجیک مدیر شبکه ضمن بازدید از محل برگزاری آن، در مراسم اختتامیه این جشنواره جایزه بهترین فیلم مستند و بهترین تحقیق و پژوهش را از سوی شبکه مستند به برگزیدگان اهدا کرد.

معرفی یکی از کلان شهرهای ایران
این برنامه در ادامه شهر اراک را معرفی می کند؛ اراک یکی از کلان‌شهرهای ایران و از بزرگترین شهرهای مرکز ایران و مرکز استان مرکزی و شهرستان اراک است.
مجموعه بازار اراک، مدرسه سپهداری، حمام چهارفصل، قلعه حاج وکیل، بقعه پیر مرادآباد، موزه ها، امامزاده ها و خانه های با ارزش تاریخی از جمله جاذبه های دیدنی شهر اراک هستند.
عمارت مسعودیه که مربوط به دوره قاجار و در تهران، میدان بهارستان واقع شده در آیتم بعدی معرفی می شود. بنای بسیاری از ساختمان‌های فرهنگی کشور در این عمارت گذاشته شد. از جمله نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران جایی در گوشه این عمارت برپا شدند.

سفر به قصر زمستانی شاهان هخامنشی
پایان بخش این قسمت از «ایران» پخش نماهنگی از کاخ آپادانای شوش؛ قصر زمستانی شاهان هخامنشی ‌است. این کاخ به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در حدود سال‌های ۵۱۵_۵۲۱ پیش از میلاد در شوش (شهر باستانی) روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاد شد. دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌های آن از جنس سنگ است.
همچنین تصاویری از قلعه شوش نیز در این بخش روی آنتن می رود؛ قلعه‌ای که توسط ژاک دمورگان فرانسوی برای سکونت باستان‌شناسان فرانسوی در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی در شوش بر روی تپه‌ای تاریخی بنا شده‌ است.
مجموعه «ایران» ساعت 21:30 روز جمعه ششم آذر به مدت 30 دقیقه از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

۵۸۵۸
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =