آیت الله کعبی: درس خارج فقه داشتن لزوماً به معنی تایید صلاحیت در خبرگان نیست

عضو مجلس خبرگان گفت: دشمنان به نقش مؤثر خبرگان پی برده‌اند و طراحی‌ها و سناریوهایی برای تحقق سکولاریسم در ایران اسلامی، تضعیف و عبور از خبرگان رهبری دارند.

آیت الله عباس کعبی در خصوص جایگاه مجلس خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی اظهارکرد: نخستین نکته مهم در خصوص جایگاه خبرگان رهبری، نقش اجتهاد در صیانت از اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت(ع) است؛ چراکه اگر اجتهاد اصیل تربیت نشود، بدعت‌ها، انحراف‌ها و کج اندیشی‌ها اصل دین را تهدید می‌کند.

اهم اظهارات این عضو مجلس خبرگان به نقل از تسنیم می آید:

* {با مقایسه نقش خبرگان رهبری با نیروهای مسلح} نیروهای مسلح باید همیشه برای انجام وظیفه آماده باشند و ممکن است 30 سال هم جنگی رخ ندهد، ولی آنها در روز مبادا باید کار خود را انجام دهند. روحانیت و خبرگان نیز به مسائل داخلی و بین المللی باید اشراف داشته باشد تا بتواند تصمیم سرنوشت سازی را برای نظام نسبت به مسئله رهبری بگیرند.

* خبرگان نقش مهمی را در اطمینان بخشی به مردم درباره مشروعیت نظام اسلامی ایفا می‌کنند؛ با وجود خبرگانِ مجتهد، مردمی، با نفوذ و اصیل، مردم اطمینان پیدا می‌کنند که نظام از مشروعیت برخوردار است.

* خبرگان با هیبت معنوی و نفوذ مردمی، ضریب مردمی بودن نظام را بالا می‌برند و موجب تقویت رهبری می‌شوند، نه تضعیف رهبری؛ تقویت رهبری، تقویت نظام اسلامی و مردم است؛ چرا که رهبری، نماد اراده مردمی، انقلابی و اسلامی است و اگر رهبری تضعیف شود، اراده ملت، گفتمان انقلاب و دین تضعیف می‌شود. تقویت رهبری صرفاً تقویت شخص نیست، بلکه تقویت یک جایگاه است.

* خبرگان به مثابه قوه عاقله دینی نظام اسلامی است و نظام اسلامی به قوه عاقله دینی نیاز دارد، نه قوه عاقله سکولار یا تکنوکرات. این قوه عاقله باید براساس کتاب، سنت و روایات اهل بیت(ع) جهت گیری کلی نظام را از لحاظ تحقق اهداف، وظایف و مأموریت‌های نظام اسلامی همیشه رصد و دیده بانی و به رهبری نظام در تحقق اهداف نظام کمک کند.

*یکی از شاهدهای ما برای اینکه خبرگان ما خبرگان فعال و مؤثری است، این است که دشمنان اسلام و نظام به نقش مؤثر خبرگان پی بردند و طراحی‌ها و سناریوهای دشمنان برای تحقق سکولاریسم در ایران اسلامی، تضعیف و عبور از خبرگان رهبری است اما آن ها خبرگان را سدی محکم در مقابل سکولاریسم، عبور از خطوط قرمز ارزشی نظام اسلامی و نفوذ می‌بینند چراکه خبرگان رهبری محکم در مقابل فتنه نفوذ می‌ایستد و ایستاده است و از اسلامیت و جمهوری نظام صیانت می‌کند.

*{ با اشاره به نقش جامعه مدرسین در ارائه لیست خبرگان رهبری} جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نهاد علمی و عالی روحانیت و بعد از مرجعیت، عالی‌ترین نهاد حوزوی به حساب می‌آید و مردم به دیدگاه جامعه مدرسین به عنوان دیدگاه روحانیت اصیل نگاه می‌کنند؛ از دوران امام خمینی(ره) تاکنون جامعه مدرسین به مسئله خبرگان به دلیل اینکه با مسئله دین مردم، نظام و صیانت از نظام اسلامی و رهبری سروکار دارند، اعتماد دارند.

*جامعه مدرسین نیز امسال نیز لیست فراگیر در سطح کشور و در همه استان‌ها خواهد داد.

* مجلس خبرگان مجلسی جناحی نیست، بلکه مجلس کارشناسی اعلای دینی، معنوی و سیاسی در جهت صیانت از نظام اسلامی و معرفی رهبری نظام اسلامی است و از موضع کارشناسی نظرمی‌دهد نه از موضع جناحی در حالیکه ما معتقدیم جناحی کردن مجلس خبرگان خواسته دشمنان نظام ولی ما هیچگاه به مجلس خبرگان جناحی و حزبی فکر نمی‌کنیم؛ بلکه به مجلس خبرگانی که در آن اجتهاد و خُبریّت حرف اول را می‌زند، فکر می‌کنیم و طبعاً اعضای مجلس خبرگان، باید از بینش سیاسی و اجتماعی بروز و بصیرت بالایی برخوردار باشند.

*{درباره نظارت مجلس خبرگان } این بحث انحرافی است، چراکه وظیفه اصلی خبرگان تعیین رهبری و مراقبت بر تداوم صفات رهبری است و به این منظور تلاش می‌کند که نظام داخلی و کمیسیون‌های خود را فعال کند و در جهت ارتقای سطح کارشناسی خود است.

*{درخصوص نحوه بررسی صلاحیت اعضای خبرگان در شورای نگهبان} اظهار داشت: این موضوع برعهده فقهای شورای نگهبان است و فقها امتحان را برگزار می‌کنند؛ البته پیش امتحانی در نیمه شهریور امسال برگزار کردند و تعدادی در آن شرکت داشتند.

* کسانی که در امتحان شرکت نکردند، بعد از ثبت نام برای امتحان می‌توانند ثبت نام کنند و آنهایی که ثبت نام کرده‌اند، نمی‌توانند که دوباره امتحان بدهند. فردی که در امتحان نمره لازم را کسب نکند، دیگر نمی‌تواند دوباره بعد از ثبت نام در امتحان شرکت کند؛ چرا که از او امتحان گرفته‌اند.

* فقط ضوابط علمی در این امتحان حاکم است و هیچ ضابطه‌ای جز ضابطه علمی حاکم نیست؛ تصحیح برگه‌ها نیز در حد عالی توسط اساتید برجسته حوزه به شکل محرمانه و خاص انجام می‌گیرد و همه چیز زیرنظر شورای نگهبان است. امتحان فقط علمی است؛ البته خبرگان علاوه بر صلاحیت علمی باید صلاحیت‌های دیگری نیز داشته باشند که فقهای شورای نگهبان باید آن را جدا بررسی کنند.

* اگر صلاحیت فردی نزد فقهای شورای نگهبان محرز نباشد، باید در امتحان شرکت کند، اما اگر محرز شد و جزو مجتهدان مسلم حوزه‌ها به حساب آید و سابقه عضویت در خبرگان و مناصب عالی که اجتهاد در آن شرط باشد را داشته باشد، امتحان نمی‌دهد؛ البته افراد جدیدالورود باید امتحان بدهند و اگر شورای نگهبان نسبت به اجتهاد برخی از اعضای فعلی خبرگان رهبری تشکیک کند و معلوم شود که اشتباه کرده‌اند، می‌توانند آنها را به امتحان دعوت کند.

* به عنوان مثال درس خارج فقه داشتن، به خودی خود ملاک صلاحیت علمی نیست و شورای نگهبان با امانت، صداقت و با لحاظ اصل عدالت با همه یکسان برخورد می‌کند.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    2 0
    از نام خمینی رعشه بر اندامشان میافتد.
  • بی نام GB ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    2 0
    اگر سید حسن به خبرگان راه یابد بیسوادان مدعی رسوا میشوند.
  • حجت IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    1 0
    انشاء الله سید حسن نفر اول تهران میشه به رغم مدعیانی که منع دوست کنند جمال چهره تو حجت موجه ماست . .عشق است سید حسن خمینی