منوریل قم با ۳۰۰ میلیارد تومان هم به حرم نرسید/ هزینه منوریل قم متری ۶۴ میلیون تومان

در حالی که هر روز به امیدی ستون‌های سر به آسمان کشیده منوریل را تحمل می‌کردیم تا شاید با راه‌اندازی آن باری از مشکلات ترافیک قم برداشته شود اما شورایی‌ها به این نتیجه رسیدند تا فعلا منوریل به میدان مطهری ختم شود و این یعنی با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده، منوریل حتی مردم و زائران را به حرم مطهر هم نمی‌رساند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم به نقل از وب سایت شهرداری قم، منوريل يكي از وسايل حمل‌ونقل ريلي است كه ويژگي‌ها و اثرات خاصي داشته و در رفع مشكلات ترافيكي مؤثر است.

طبق نظر كارشناسان منوريل در فضاهايي استفاده مي‌شود كه جاذبه تاريخي و گردشگري داشته و يا به نوعي باشد كه شهر امكان استفاده زميني نداشته و مجبور به استفاده از ظرفيت هوايي شد.

اما با بررسي مسير منوريل قم مشاهده مي‌كنيم كه در آن مسير نه فضاي تفريحي و گردشگري وجود دارد و نه عدم امكان براي ظرفيت زميني، از سوي ديگر مهم‌ترين موضوع در آن زمان براي احداث منوريل استفاده از ظرفيت معنوي حرم مطهر بود كه كارشناسان امر مدعي بودند با احداث اين پروژه مي‌توان توريست مذهبي را به قم كشاند، كه البته با مخالفت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در خصوص عبور منوريل از مقابل حرم مطهر كار را پيچيده كرد.

پس از كش‌وقوس‌هاي فراوان طرح منوريل قم بلاتكليف رها شد و در نهايت جلساتي توسط نمايندگان مجلس و ديگر مسئولان گذاشته شد تا به اين طرح اعتباري اختصاص داده شده تا بتواند به سرانجام برسد.

اجراي طرح منوريل قم از پايانه شمالي تا پرديسان خواهد بود كه در چند فاز تعريف شده است، فاز نخست از پايانه تا حرم مطهر، فاز دوم از حرم مطهر تا مصلاي قدس و فاز سوم نيز از مصلاي قدس تا شهرك پرديسان در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر با وجود مشكلي كه براي عبور منوريل از مقابل حرم مطهر به وجود آمد مقرر شد تا منوريل تنها تا ميدان مطهري يعني قبل از حرم راه‌اندازي شده تا مابقي مسير نيز در زمان ديگري تصميم‌گيري شود.

براي راه‌اندازي اين مسير تاكنون ۲۰۰ ميليارد تومان هزينه شده و به ۱۰۰ ميليارد تومان ديگر نياز است كه شهرداري و دولت قرار است نيمي از اين هزينه را پرداخت كنند.

طول مسيري كه قرار است منوريل راه‌اندازي شود ۴.۷ كيلومتر است كه با يك حساب سرانگشتي به اين نتيجه مي‌رسيم كه منوريل قم تا اينجاي كار براي هر متر ۶۴ ميليون تومان هزينه روي دست شهر گذاشته است، هزينه‌اي كه معلوم نيست كي به سوددهي رسيده و اصلاً نياز و ضرورت آن چيست؟

اگر موضوع ترافيك شهري مطرح باشد كه منوريل با دو واگن به هيچ عنوان نمي‌تواند مشكل ترافيكي را رفع كند و از سوي ديگر به چه اندازه مي‌تواند تردد در مسير داشته باشد، مسيري كه حتي تا حرم نيز نمي‌رسد و از بعد ميزان مسافر اماواگرهاي بسياري در خصوص فعاليت آن وجود دارد.

با همه اين اوصاف شوراي شهر قم اقدام به برگزاري جلسه غيرعلني كرد تا در آن وضعيت پروژه و تكليف آن مشخص شود و در نهايت اعضاي شورا با پرداخت ۵۰ ميليارد توسط شهرداري موافقت كرده و مقرر شد اين پروژه كار خود را آغاز و تا دهه فجر به‌صورت آزمايشي به اتمام برسد.

نعمت‌الله عواطف رستمي سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم در اين خصوص به خبرنگار فارس مي‌گويد: مهم‌ترين پروژه‌اي كه شايد در ذهن ما نقش بسته است موضوع منوريل است كه در جلسه گذشته شوراي اسلامي شهر قم تصميم لازم اتخاذ شد.

وي گفت: اين پروژه از سال ۸۶ به طول ۶.۸ كيلومتر با قيمت ۱۱۸ ميليارد تومان منعقد شد، در فرايند اجرا دو تغيير در پروژه ايجاد شد كه نخست، طول افزايش پيدا كرد و از سوي ديگر در سطح ايستگاه‌ها هم هر ايستگاه هزار مترمربع افزايش ايجاد كرد.

سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم گفت: با وجود اين موضوع و كاهش واگن‌ها و چالش‌هاي به وجود آمده، كار تا حدي كند شد و از سوي ديگر عبور منوريل از مقابل حرم مطهر نيز يك چالش ديگر بود كه البته اين موضوع هنوز به نتيجه نرسيده است.

عواطف رستمي افزود: كارشناسان براي اين موضوع سه گزينه را در دستور كار قرار دادند كه از روي سطح، زير سطح و يا عبور انحرافي از مقابل حرم مطهر عبور كند؛ با اين چالش‌ها شوراي شهر قم سال گذشته موضوع ادامه منوريل از مصلي تا پرديسان را متوقف كرد تا ابتدا موضوع حرم برطرف شود.

وي با بيان اينكه تاكنون منوريل ۲۰۰ ميليارد تومان هزينه در بر داشته است، تصريح كرد: با همه اين مشكلات سه گزينه ديگر مطرح شد؛ نخست تكميل فاز نخست كه ۳۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز داشت، گزينه دوم موضوع تكميل منوريل تا ميدان مطهري بود كه مبلغي حدود ۲۰۰ ميليارد تومان نياز داشت و گزينه سوم تكميل منوريل تا ميدان مطهري البته با كاهش واگن و ايستگاه‌ بود كه ۱۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز داشت.

سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم عنوان كرد: در نهايت گزينه سوم به تصويب رسيد كه ۵۰ ميليارد تومان را شهرداري پرداخت كرده و مابقي را نيز دولت پرداخت كند كه در نهايت اين طرح به تصويب رسيد.

وي بيان كرد: با اين اوصاف قرار شد تا منوريل قم از محل اجرا تا ميدان مطهري به طول ۴.۷ كيلومتر اجرايي شود و اين بخش از پروژه در مجموع ۳۰۰ ميليارد تومان اعتبار در پي خواهد داشت.

عواطف رستمي تصريح كرد: با توجه به اين وضعيت منوريل آنچه مصوب شد و قرار شد تا دهه فجر تكميل و تست شود، كه داراي دو واگن و سه ايستگاه خواهد بود.

سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم در خصوص فاز دوم يعني از مصلي تا پرديسان گفت: طول اين بخش ۱۸ كيلومتر خواهد بود كه در حال انجام مطالعات است و البته طرح ايجاد مترو در اين مسير نيز در دستور كار است.

با همه اين تفاسير بايد به اين نكته اشاره كرد كه آيا اجراي پروژه منوريل نياز ضروري به شمار مي‌رفت كه مسئولان امر اقدام به راه‌اندازي آن كرده و چنين هزينه بيت‌المالي را به دوش شهر گذاشته‌اند و آيا اين هزينه‌ها كه بر دوش مردم قم گذاشته شده است روزي به بيت‌المال بازمي‌گردد؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =