تسنیم نوشت: سفیر سابق سوریه در ترکیه با اشاره به اقدام ترکیه در سرنگونی یک فروند جنگنده روس آن را حماقتی بزرگ دانست و گفت: تهدید پوتین علیه ترکیه تنها در حرف نیست.

«نضال قبلان» سفیر سابق سوریه در ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در دمشق با اشاره به بازتاب سرنگونی یک فروند جنگنده روسیه اقدام آنکارا را حماقت بزرگ برشمرده و گفت واکنش سریع و مستقیم روسیه در شدت حملات کوبنده به مواضع ترکیه در سوریه نمود خواهد یافت.

وی در عین حال بعید دانست که منافع آمریکا در سرنگونی جنگنده روسی دخیل باشد.

آنکارا با آتش بازی کرد


قبلان تاکید کرد: به عقیده من کاری که آنکارا مرتکب شد، حماقت بزرگی است زیرا این اقدام بازی با آتش است و نه از نظر نظامی، نه اقتصادی و نه سیاسی  به نفع ترکیه نیست.

وی افزود: سرنگونی جنگنده روسی به هر هدفی که صورت گرفته باشد، «حماقت»  است و نتایج وخیمی را برای ترکیه به دنبال خواهد داشت.

مسکو از اقدام تجاوزکارانه ترکیه نخواهد گذشت


سفیر سابق سوریه در ترکیه تصریح کرد: مسکو هرگز از این اقدام تجاوزکارانه ترکیه علیه یکی از جنگنده های روس در خاک سوریه چشم پوشی نخواهد کرد.

وی توضیح داد: بر خلاف ادعای ترکیه مبنی بر اینکه جنگنده روس حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود، تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که این جنگنده در حدود یک کیلومتری داخل مرزهای سوریه پرواز می کرد.

قبلان ادامه داد: اقدام ترک ها در تماس با ناتو برای توضیح این رخداد و توجیه آن به جای تماس با روسیه چیزی جز تلاش ترکیه برای فریب دادن ناتو نیست، زیرا مسکو به اهداف خود در سوریه و مبارزه با تروریسم به عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی سوریه واقف است در حالی که ترکیه حامی مالی و تسلیحاتی و نیز آموزشی تروریسم بوده و در سرازیر کردن گروههای ترویستی و بیش از همه داعش به سوریه نقش دارد تا جای که  اعضای این گروه به آزادی در شهرهای ترکیه به ویژه در مناطق نزدیک به سوریه رفت و آمد دارند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این معتقدم سرنگون کردن جنگنده روس از نظر سیاسی در چارچوب حماقت های بزرگ دسته بندی می شود.

بهای سنگین اقدام نابخردانه ترکیه علیه روسیه


قبلان با اشاره به واکنش ولادیمیر پوتین به سرنگون شدن جنگنده این کشور در خاک سوریه گفت: این تهدید سریع بوتین علیه ترکیه فقط حرف نیست بلکه ترکیه در ازای این اقدام نابخردانه خود بهای سنگینی را خواهد پرداخت.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به درخواست ناتو برای برگزاری نشستی به منظور بررسی این حادثه، گفت: به نظر من در این نشست بیانیه ای در حمایت سیاسی از ترکیه صادر خواهد شد زیرا ترکیه عضو ناتو است اما نکته قابل توجه موضع برخی اعضای ناتو از جمله یونان، اسپانیا و ایتالیا و کشورهای دیگر است مبنی بر اینکه در صورت واکنش انتقام جویانه روسیه از ترک ها، آنان هیچ گونه شدت مواضع بین ترکیه و روسیه را تایید نخواهند کرد.

روسیه به شیوه خاص خود واکنش نشان خواهد داد


سفیر سابق سوریه در ترکیه ابراز عقیده کرد که روسیه به شیوه خاص خود واکنش نشان خواهد داد، البته نه به این معنی که شهرهای ترکیه را هدف قرار می دهد بلکه روسیه راههای متعددی دارد که با استفاده از آن یک دولت حامی تروریسم در منطقه را مجبور کند بهای سنگینی برای این حماقت خود بپردازد.

وی افزود: گمان می‌کنم پاسخ مستقیم و سریع روسیه در حملات کوبنده علیه مواضع ترکیه و آمریکا و متحدانشان در خاک سوریه نمود یابد به گونه ای که شاهد شدت کمی و کیفی حملات روسیه علیه گروههای تروریستی و در نتیجه ناکامی نقشه تروریستی تجاوزکارانه علیه سوریه خواهیم بود.

مجازات رویارویی با روسیه در خاک سوریه


قبلان گفت: این شیوه سریع ترین و کارسازترین مجازات کسانی است که رودروی همکاری روسیه، سوریه، ایران و عراق و مقاومت لبنان برای به خاک مالیدن پشت تروریسم در سوریه قرار گرفته اند.

وی در مورد اینکه آمریکا مسئولیت سرنگونی جنگده روس را برعهده نگرفت، تصریح کرد: معتقدم توافق آمریکا و روسیه در مورد هماهنگی حملات علیه گروههای تروریستی در سوریه به منظور جلوگیری از هرگونه برخورد، اخیرا علنی شد از همین رو آمریکا می داند چه می خواهد و روسیه نیز می داند به دنبال چیست.

قبلان توضیح داد:  این دو ابرقدرت به دنبال رخدادی که مسیر تحولات میدانی در سوریه را تغییر داده و یا بحران سیاسی بین آنان به وجود آورد، نیستند.

وی در توضیح این مطلب افزود: بیانیه آمریکا به نوعی به نفع مسکو است و به طور غیرمستقیم به مسکو برای پاسخ به تجاوز ترکیه عیله نیروی هوایی روسیه آزادی عمل می بخشد.

ترکیه پیش از ظهر دیروز اعلام کرد که دو فروند جنگنده اف-16 نیروی هوایی این کشور پس از اخطارهای پی در پی به یک جنگنده روسی در مورد نقض حریم هوایی ترکیه، به ‌سوی آن شلیک و آن را سرنگون کرده‌اند.

اما مقامات روسی اعلام کرده‌اند که این هواپیما در حریم هوایی سوریه سرنگون  شده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =