ایرنا نوشت: روزنامه های لبنانی در شماره امروز (چهارشنبه)، سرنگون شدن جنگنده سوخوی 24 روس در آسمان سوریه توسط ترکیه و واکنش های منطقه ای و بین المللی به ویژه پاسخ احتمالی مسکو را در مرکز توجه و بررسی قرار داده اند.

به گزارش ایرنا، السفیر در گزارشی با عنوان « پوتین و اردوغان، نخستین رویارویی در آسمان!»، نوشت: همه در انتظار پاسخ طبیعی روسیه به سقوط جنگنده سوخوی 24 خود هستند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در لحظه های ملتهب منطقه آن را سرنگون کرد و به ویژه این که آیا او در آینده نیز دست به اقداماتی مشابه خواهد زد.

** پوتین و اردوغان، نخستین رویارویی در آسمان!

السفیر نوشت: بسیار سخت است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از این اهانت ترکیه در این لحظه های حساس منطقه ای و بین المللی عبور کند به ویژه این که هم بر روند جنگ آن علیه تروریسم در سوریه و هم بر ورود قدرتمندانه کرملین به منطقه از دروازه های سوریه، عراق و مصر تاثیر منفی می گذارد.

این روزنامه لبنانی با بیان این که پوتین اکنون نصیحت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم اسلامی ایران مبنی بر « حفظ هوشیاری» را بیشتر درک می کند، افزود: در مقابل مرد شماره یک کرملین گزینه های مختلفی از جمله « حق پاسخگویی» و « ادامه رویارویی سرد اما با شدت و حدت بیشتر وجود دارد.

السفیر خاطرنشان کرد: درگیری بین پوتین و اردوغان با فروپاشی قواعد درگیری در صحنه سوریه حتمی شده است.
این روزنامه لبنانی نوشت که اکنون باید به این سئوالات پاسخ داد: آیا قواعد درگیری به طور کامل ساقط شده است؟ چه طرفی مسئولیت آن را برعهده می گیرد؟ آیا مسکو ، دمشق و تهران تسلیم این شرایط می شوند؟ واکنش ناتو در مقابل پیامدهای سرنگونی جنگنده روس چه خواهد بود؟ و سرانجام این که « خطوط جدید قرمز» را چه طرفی مشخص می کند؟

السفیر با بیان این که « اگرچه کرملین تلاش کرد تا بگوید منظور از اظهارات پوتین، پاسخگویی مستقیم به ترکیه نیست» افزود: ارزیابی ها حاکی هستند که نیروهای مسلح روسیه دست کم با تقویت ارتش سوریه در جبهه های شمالی به ویژه جبال الترکمان واکنش نشان خواهند داد.

این روزنامه لبنانی نوشت: دو روز قبل پوتین در دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای گفت که روسیه به دوستانش از پشت سر خنجر نمی زند اما امروز پوتین از اردوغان از پشت سر خنجر خورد.

السفیرافزود: ترکیه نه تنها با یک روسیه خشمگین مواجه است بلکه باید به شرکای خود در پیمان آتلانتیک شمالی هم که نگران فعال شدن آتشفشان سوریه هستند، باید پاسخگو باشد.

این روزنامه لبنانی با بیان این که « رفتارهای شتاب زده ترکیه بیانگر حتمی بودن درگیری با روسیه است»، خاطرنشان کرد: روسیه که اکنون در معرض امتحانی سخت قرار گرفته است، به سرعت به سرنگون شدن جنگنده خود واکنش نشان داد و وزارت دفاع این کشور ضن اعلام قطع روابط نظامی با آنکارا دستور داد تا سامانه موشکی اس 300 برای دفاع هوایی در شمال سوریه مستقر شود.

** نخستین پیام
النهار دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت که اردوغان با سرنگون کردن جنگنده روس، مرزهای نقش روسیه را مشخص کرد و نوشت: نخستین پیام اصابت موشک های اف 16 ترکیه به سوخوی - 24 روس این است که خطر قرمز را ترکیه و همپیمانان آن از جمله ناتو و آمریکا در مرزهای سوریه و ترکیه وضع می کنند.

این روزنامه لبنانی افزود: روایت اردوغان از سرنگون شدن جنگنده روس به سرعت از حمایت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برخوردار شد و به همین دلیل او بار دیگر بر عزم خود برای ایجاد « منطقه امن » در سوریه از شهر جرابلس در ریف حلب تا دریای مدیترانه تاکید کرد.

النهار اضافه کرد: این اقدام ترکیه را نمی توان از ملاقات پوتین با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی جدا دانست و می توان آن را پیام ترکیه و آمریکا به موضع روسیه و ایران در حمایت از دمشق ارزیابی کرد.
این روزنامه خاطرنشان کرد که اکنون روند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل برای برقراری آتش بس در سوریه و نزدیک شدن روسیه و غرب در جنگ علیه گروه داعش و تشکیل جبهه یکپارچه در این زمینه با خطر مواجه شده است.

** ترکیه و پیامدهای سرنگون کردن جنگنده روس
الاخبار دیگر روزنامه لبنانی نوشت: با وجود جوش و خروش بعداز سرنگون شدن جنگنده روسیه نزدیک مرزهای سوریه و ترکیه ، آمریکا در « تلاشی سازنده» دراین حادثه حساس، درصدد برآمد تا دست کم تماس آمریکا و روسیه در خصوص بحران سوریه وارد مرحله جدید شود و می توان سخنان باراک اوباما مبنی بر ضرورت تحرک مسیر سیاسی برای حل بحران سوریه در سریعترین زمان ممکن را در این چارچوب تفسیر کرد.

این روزنامه لبنانی در عین حال رفتار دوگانه آمریکا را نادیده نگرفته و نوشت که آمریکا به ترکیه برای مواجهه نظامی با روسیه چراغ سبز نشان داده است.

الاخبار خاطرنشان کرد که دولت ترکیه از چند هفته قبل افکارعمومی در این کشور را برای این قبیل حوادث آماده کرده است به ویژه این که رساانه های ترک مدعی می شدند که اهالی جبل الترکمان در شمال لاذقیه با « جنگ نسل کشی» مواجه هستند.
این روزنامه لبنانی هم به نقل از ناظران نوشت که زمان ساقط کردن جنگنده روس هم دارای پیامی هدفمند بود زیرا جنگنده های روس پیشتر هم به آسمان ترکیه نزدیک شده بودند اما مورد هدف قرار نگرفته بودند.

الاخبار یکی از اهداف ترکیه را به شکست کشاندن تلاش های روسیه برای قانع کردن مخالفان نظام سوریه به توافق برای معرفی هیاتی مشترک جهت مشارکت در گفت وگوهای با هیات دولت سوریه دانسته است.
این روزنامه لبنانی تصریح کرد: اکنون این سئوال باقی است که آیا ترکیه قدرت تحمل پیامدهای نظامی ، سیاسی و اقتصادی این اقدام خود را دارد به ویژه این که مسکو روابط نظامی با آنکارا را قطع کرده و ترکیه 56 درصد گاز طبیعی و بخشی از نیازهای نفتی خود را از روسیه وارد می کند

** فضای جنگی بین مسکو و آنکارا

روزنامه اللوء هم با بیان این که « اکنون بین مسکو و آنکارا فضای جنگی حاکم است»، نوشت: از نیم قرن گذشته تاکنون شاهد یکی از خطرناک ترین درگیری ها بین ترکیه عضو ناتو و روسیه هستیم.

** واشنگتن برای مسکو خطوط قرمز را با آتش ترکیه ترسیم کرد

البناء دیگر روزنامه لبنانی هم با بیان این که « واشنگتن تلاش می کند تا با آتش ترکیه، خطوط قرمز را در سوریه برای روسیه ترسیم کند»، نوشت که منطقه در انتظار روزهای سخت و مهمی به سر می برد.
این روزنامه لبنانی به نقل از یک دیپلمات عرب افزود: آمریکا درصدد است تا از طریق ترکیه خطوط قرمز در مقابل توفان سوخوی روسیه را ترسیم کند و چاره ای نیست باید نفس ها را در سینه حبس کنیم.
البناء اضافه کرد: زمان زیادی طول نمی کشد که توازن های قدرت معادله ای را که بر روند حل و فصل پرونده های منطقه حاکم خواهد شد، مشخص خواهند کرد.

** مسکو چگونه پاسخ می دهد؟
پایگاه خبری العهد نیز در گزارشی با عنوان این که « مسکو چگونه به خنجری که از پشت به آن زده شده، پاسخ خواهد داد»، به بحرانی بودن روابط ترکیه و روسیه از ابتدای بحران سوریه اشاره کرد و نوشت که دلیل آن حمایت مسکو از مشروعیت نظام سوریه و حمایت آنکارا از تروریست های تکفیری با پول و سلاح است.

العهد افزود: آیا پاسخ روسیه ، اقتصادی ، سیاسی و یا نظامی است و یا این که ترکیه باید منتظر این سه پاسخ همزمان باشد؟
اسکندر کفوری کارشناس امور روسیه ، ساقط کردن جنگنده سوخوی 24 روسیه را در آسمان سوریه را یک اقدام خطرناک و تحریک آمیز ترکیه توصیف کرد و گفت که پناه بردن سریع ترکیه به سازمان ملل و ناتو نشان می دهد این اقدام با تصمیم قبلی بوده و نیت های آنکارا و همپیمانان آن را روشن کرد.

وی خاطرنشان کرد که عملیات روسیه علیه تروریست ها در سوریه نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه شدت بیشتری می گیرد و کسانی که فکر می کنند مسکو عقب نشینی می کند در توهم به سر می برند.

کفوری تصریح کرد: روسیه به زودی، به سرعت و با قدرت بیشتر برای بستن مرزهای سوریه و ترکیه و قطع خطوط امدادی به تروریست های مسلح اقدام می کند.

این کارشناس امور روسیه فاش کرد که فرماندهی نظامی روسیه تدابیر را برای تقویت حضور نظامی خود و استقرار سامانه های موشکی در سوریه برای حمایت از جنگنده های میگ و سوخو اتخاذ کرده است و نصب سامانه موشکی پیشرفته اس 300 و شاید اس 400 از جمله این تدابیر می باشد.

وی پیامدهای این اقدام ترکیه را در روابط مسکو و آنکارا به ویژه اقتصادی و گردشگری و تجاری بسیار جدی دانست و گفت که پوتین نشان داده است نسبت به خون ملت روسیه سازش نمی کند.

کفوری با بیان این که مثلث« اسراییل ، ترکیه و سعودی» بیشترین استفاده را از سرنگون شدن جنگنده روسیه می برند در صورتی که ناتو و روسیه درگیر شوند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    24 26
    روسیه جرات درگیر شدن با ترکیه رو نداره چون وضعش از حالا که اقتصادش بسیار ضعیف شده بدتر هم میشه و میشه مثل ایران ما.آمریکا و ترکیه برا روسیه نقشه دارن.اونم چه نقشه ای