۰ نفر
۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
ترکیه متهم ردیف اول در باره داعش

قرار گرفتن ترکیه پشت سر داعش، آن هم با این صراحت، نباید مورد بی اعتنایی ایران در سیاست خارجی اش باشد. ترکیه باید بداند که برای حمایت بی دریغش از داعش و به آتش کشیدن منطقه، می بایست هزینه سنگینی بپردازد. بنابرین چرا می بایست ایران که این سالها بیشترین هزینه را برای مبارزه با داعش پرداخته و می پردازد، در برابر ترکیه بی تفاوت باشد؟ آیا باید دست روی دست گذاشت تا ترکیه منطقه را به طور کامل در کام مرگ ببرد؟

حالا دیگر هیچ تردیدی نیست که سه کشور ترکیه، قطر و عربستان پشت سر داعش قرار دارند اما ترکیه به دلیل مسائل مرزی و مشکلاتی که در مصر با آن روبرو شد، و نیز مساله اکراد، قاطعانه و بیش از دو کشور دیگر پشت سر داعش ایستاده است. این حمایت شامل انتقال پول و سلاح سعودی و قطر به داعش، خرید نفت از آنها و تسهیل راه عبور و مرور کسانی که قصد پیوستن به داعش را دارند می شود. ترکیه تنها راهی است که هزاران نفر از هواداران داعش در اروپا می توانند از آن طریق به داعش بپیوندند و چنین کرده اند و امروز منشأ تهدید برای غرب شده اند.
بدین ترتیب متهم ردیف اول داعش، ترکیه است، ترکیه ای که امروز از کم صبری و برابر حملات مرگبار روسیه به داعش و دیگر تروریست ها، مصمم شده است تا برابر روسیه هم بایستند و دست به اقدامی بزند که نه تنها ممکن است کشور ترکیه را به کام جنگی ناخواسته ببرد، بلکه ممکن است منطقه هم گرفتار آتش کند.
این درست همان چیزی است که سران مغرور ترکیه به دنبال آن هستند و معتقدند که هرچه فضا را متشنج تر کنند به نفع ترکیه و طبعا داعش بوده و زمینه برای حمایت های بیشتر از سوی کسانی که در گوشه و کنار مترصد پیوستن به داعش هستند فراهم خواهد شد. طبیعی است که ناتو هم به رغم داد و هواری که برای مبارزه با داعش به راه انداخته ، مجبور است پشت سر ترکیه بایستد.
ترکیه امیدوار است با تشکیل دولتی متمایل به خود در سوریه و بخشی از عراق، اکراد را زیر فشاری سخت قرار داده و امنیت داخلی خود را از ناحیه آنها تضمین کند. به علاوه، دولت ترکیه که در داخل اتکای به آرای مردم مذهبی دارد، با حمایت از داعش می تواند، کما این که توانست، به آرای مورد نظر در آن چه که می خواهد دست یابد.
حالا باید از غرب پرسید اگر واقعا با داعش سر جنگ دارند، چگونه است که بانیان داعش را که در کنار گوش آنها هستند، تنبیه نمی کنند؟ چرا غرب حتی نمی تواند یک فشار ساده به ترکیه بیاورد و از آن کشور بخواهد که دست کم منابع مالی داعش را بسته و از آنان نفت خریداری نکند؟ باید یقین کرد که در پشت همه این تحولات کاسه ای زیر نیم کاسه هست و الا نباید ترکیه با این جرأت ناتو را به جنگ با روسیه بکشاند آن هم به خاطر مشکل داعش که مشکل همه کشورهای منطقه جز ترکیه است.
درست همان طور که امریکا، سالهاست با عربستان که حامی اصلی مالی داعش است مماشات می کند، اکنون هم امریکا و غرب با ترکیه که متهم ردیف اول در جریان داعش است مماشات می کنند. این بار بهانه نشاندن روسیه هم سرجایش به آنچه بوده اضافه شده و بعید نیست که داعش که تاکنون عمله کشورهایی چون عربستان و قطر و ترکیه بوده، این بار در خدمت مستقیم منافع امریکا هم قرار گیرد و ابزاری برای معامله آنها با روسیه شود.
هنوز تا رسیدن به آنجا و علنی شدن این سیاست در در ظاهر راه اندکی باقی مانده ولی با توجه به تحولات مروز، هیچ بعدی ندارد خیلی زود همه راهها به پیوستن داعش با غرب علیه روسیه منتهی شود. جریان افغان العرب شامل القاعده و داعش و النصره، بیش از چندین دهه است که ابزار معامله غرب با روسیه بوده اند و حالا هم وضعیت تغییر چندانی نکرده است. آنها به رغم هیاهو علیه غرب، جاده صاف کن غرب و ابزار وی برای لحظات حساس علیه روسیه و دیگر دشمنان واقعی غرب مانند ایران بوده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482130

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    اون زمانی که همه جا بهار عربی بود ولی سوریه شورش تروریستها بود کجا بودی آقای جعفریان.خداوکیلی خیلی رو میخواد گفتن نصف واقعیتها ....
    • بی نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
      33 56
      تو را واسه تحلیل باید ببرند فرین پالیسی نابغه ای هستی جان تو
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      31 45
      اردوغان: به نام داعش، ترکمن ها را بمباران می کنند
    • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      16 37
      اردوغان : ترکیه گروه های مخالفی را که برای آزادی خود علیه رژیم ظالم مبارزه می کنند با صمیمیت حمایت می کند، لازم است تاکید کنم، در بایربوجاق منطقه ای که ترکمن ها در آن هستند محل حضور گروه تروریستی داعش نیست. دروغ تحویل ندهید، به بهانه اینکه گروه تروریستی داعش را هدف قرار داده ایم، ترکمن ها بایربوجاق مورد حمله قرار می گیرند، هدف قراردادن محلی که داعش در آن حضور ندارد، مسنقیما با هدف حفظ حکومت بشار اسد انجام می گیرد.
    • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      23 34
      باد پوتین خالی شد
    • بهنام بچه خوی A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      14 12
      ببینید جناب اقای جعفریان چیزی که الان داره در سوریه اتفاق میفته یک جنگ نیابتی هست بین چند کشور که باهم جنگ قدرت دارن. تو سوریه الان چند جبهه وجود داره برخلاف تصور برخی ها که فکر میکنند فقط داعش و بشار اسد اونجا هستند. الان تو سوریه ترکمن ها، کردها، ارتش آزاد سوریه، نیروهای دولتی بشار اسد، داعش ، جبهه النصره و.. حضور دارن که هیچ نقاط مشترک و منافع مشترکی هم باهم ندارن. کسی اگه بخواد نیروهای مخالف بشار اسد رو با داعش یکی بدونه یا ناآگاه هست یا خودشو به خواب زده. و از بین نیروهای درگیر در سوریه، کشورهای جامعه ی بین الملی فقط داعش و جبهه النصره رو تروریست میدونن . ترکیه از اونجایی که مخالف سرسخت بشار اسد هست، از ترکمن ها و ارتش آزاد سوریه حمایت میکنه و هیچکس نمیتونه اینو حمایت از داعش تلقی بکنه.
    • پارسا A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
      13 5
      آقای وکیلی چرا مغلطه ترکیه که یک نوکره و عددی نیست چرا مقاله در باره سر افعی که عربستان و قطر که موسسان داعش هستند نمینویسی
  • بی نام DE ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    ترکیه نخستین کشور اهریمنی است که به پشتوانه دلارهای بادیه نشینان عرب با ایران دشمنی میکند
    • بی نام A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
      توهین دیگه نبود بکنی.دوست عزیز یک توصیه دارم برات.اخبار و اطلاعات رو از منابع مختلف بشنو و ببین.حداقلش متوجه میشی خیلی ها نظر مشابه شما نسبت به ایران دارن.چه به حق چه باطل.
    • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      17 40
      کاری به بی نام اول ندارم بزار تو عالم خودش خوش باشه. برای بی نام آخر مینویسم اینو. تو هیچی نمیدونی چون تو بیخبری رسانه ای به سر میبری و فکر میکنی که هر چی در مورد ترکیه گفته میشه درسته. ترکیه حامی ارتش آزاد سوریه و همینطور ترکمن های شیعه هست و تفاوت بین اینها و داعش از زمین تا آسمونه. روسیه این چند روزه همش به دنبال کوبیدن ارتش آزاد سوریه و ترکمن ها بوده و هیچ کاری به داعش نداشته. و همش در مرز های ترکیه جولان میداده. و خب ترکیه که از اصل ماجرا و هدف روسیه باخبر بوده سر فرصت باهاش تسویه حساب کرد.
  • حسین مهدوی A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    آقای جعفریان جناب ظریف خنده رو، با دیدن مطلب شما حتما ناراحت می شود که مگر می شود کاری کرد در برابر ترکیه؟ ما با تهدید چکار داریم ما تنش می زداییم و در تنش زدایی خنده کار آ است و برخورد خشن نا کارآمد؛ اینجا خطای استراتژیک صورت گرفته زمانی سربازان به به پادگانها فرخوانده شدند که جنگ در میدان جاری بود انتخاب جنابان خنده رویان رحماء علی ... اشداء علی الاصدقاء والإخوان تنش زدای راستگوی با سواد کهن کیسه بهشت بروی کلیددار امیدوار لبونفروش را می گویم
    • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
      79 10
      خودت فهمیدی چی نوشتی؟
  • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    ظاهرا پیروزی اردوغان هنوز یه سری هارو میسوزونه.
  • بی نام US ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    69 31
    اینقدر از این حرفهای تند نزنید و الکی کشور را وارد جنگی که برای مردم هیچ سودی ندارد نکنید.
  • علی A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    50 86
    تحلیل خیلی بدی بود به نظرم شماها کجا بودین وقتی که روس ها سر زن و بچه های تورکمن بیگناه بمب میریختن؟ چرا هیچ کدومتون صداتون در نمیاد. چرا همه به این قتل عام ها سکوت کردید؟ کشتار اونهمه بچه که تو این 10 روز توسط روسیه اتفاق افتاده کم از بچه های غزه و... نداره خبر انلاین میدونم تایید نمیکنی ولی بازم نوشتم
    • 001 IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      27 6
      ترکمنهای عراق شیعه اند و داعش قتل عام شون می کنه
    • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
      1 1
      ترکمنهای هم شیعه دارن و هم سنی و همین عامل عدم اتحادشونه. ولی ترکمنهای سوری همگی سنی هستن.
  • سعید A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    52 84
    آقای جعفریان می تونم ازتون بپرسم که شما چرا هیچ مقاله ای در مورد کشتار فجیع مردم بیگناه غیر نظامی ترکمن درشمال سوریه توسط روسیه ننوشتید . همین طور در مورد شیعیان قره باغ ، مسلمانان چین و.... .حالا چطور شده که بلافاصله پس از سرنگونی جنگنده روسیه که حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود احساس تکلیف کردید؟
  • بی نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    82 45
    ترکیه تروریسته
  • رضا A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    42 68
    داعش کجا بود ؟ ترکمن های بیچاره رو داشتن بمباران می کردن که
    • بی نام US ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
      83 34
      این ترکمنها همپیمان داعش و ترکیه هستند. تروریست ها در لباس دفاع از طوایف می آیند. باید همه چشمشون باز باشه. نباید اجازه داد دولت ترکیه ترکمنهای بیچاره را ابزار ویران کردن همه سوریه قرار بده
  • بی نام US ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    77 27
    چهار سال است اردوغان در آرزوی تسلط بر سوریه است و برای تحقق این آرزوی خود دهها هزار نفر را به کشتن داده است. حالا اروپا را هم ناامن کرده و مسلم دامن خودش و مردم ترکیه را هم خواهد گرفت. حمایت از تروریستها ترکمن باشند یا عرب یا کرد یا هرچه عاقبت خوبی نداره. ترکیه با آتش بازی می کنه.
  • علي ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    18 9
    نکات قابل تاملی است.
  • علی A1 ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    6 33
    روسیه فقط داره ترکمنارو میزنه و کارزیادی با داعش نداره.
  • بی نام A1 ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    27 12
    ترکیه آیا همان سفیانی با پرچم های سرخ هست؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    13 3
    جناب جعفريان عزيز آيا مي دانيد برخي از نكاتي كه تركيه از آنها هراس دارد دقيقا در مورد كشور ماهم صدق دارند؟ نمي خواهم به وضوح به آن مسئله اشاره كنم چون خودتان مي دانيد نقطه مشترك نگراني ايران و تركيه چيست.
  • مهدی IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    11 12
    من در کار شما مانده ام جناب جعفریان، یک نوشته عاری از منطق و سرشار از اتهام زنی های بی مدرک و سند برای شمایی که اصرار به شناخته شدن به علم و کتاب را دارید چه معنایی می تواند داشته باشد؟ واقیعت قضیه این است که این نوشته تان ریشه در گرایشات سیاسی و ایدئولوژیک شما دارد که هر چارچوب به ظاهر عقلی و حتی دین و مذهب را تبدیل به ابزاری در خدمت سیاست می نماید. من در نوشته های قبلیتان هم نوعی از ترکیه ستیزی و عثمانی ستیزی را در نوشته هایتان دیده بودم و اقعا ریشه این مسئله را نمی دانم
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    39 21
    پوتین اردوغان رو به .... خوردن خواهد انداخت، من اطمینان دارم
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    7 12
    ترکیه از لحاظ اقتصادی خیلی وابسته به روسیه است اما داره دو دوزه بازی درمیاره و به اصطلاح می خواد روسیه رو دور بزنه اما لاوروف خیلی هوشمند تر از این حرفهاست که گول حرکات ترکیه رو بخوره و به موقع و احتمالا در طولانی مدت جواب سیاست های ترکیه رو می ده. ترکیه چندین ساله که برای پیوستن به اتحادیه اروپا اشک می ریزه اما اونها قبولش نمی کنند و البته حق دارند چون شریک قابل اطمینانی نیست حالا اگر روسیه رو هم از دست بده بدجوری با سر می خوره زمین که البته من دوست ندارم که اینطور شود. اردوغان باید سیاست هایش را شفاف کند.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    16 8
    در ذهن من هنوز این سئوال پاسخ داده نشده که چرا وقتی جسد بنیانگذار عثمانی را در خاک سوریه جا به جا کردند مقبره اش را هم نابود کردند. معلومه که ترکیه خیلی وقت بوده که در پی خوردن کشور سوریه برنامه می چیده و حالا که نقشه هایش نگرفته و در بن بست افتاده دست به خودزنی زده است. سرنگونی هواپیمای روسی هیچ دستاوردی برای ترکیه جز وارد شدن به رکود اقتصادی ندارد مگر اینکه پولی از عربستان یا قطر تزریق شود که اینهم بدون دادن امتیاز به آن کشورها میسر نیست. یعنی ترکیه مشغول عوض کردن زمین بازی خویش است؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    15 36
    ريشه همه اين مواضع ضد تركيه در حسادت به پيشرفت هاي تركيه در همه زمينه هاست. دوستان نگاهي به آمارهاي مختلف بويژه اقتصادي در مورد تركيه بندازن و جاي حسادت سعي كنن كشورمون تو اين زمينه ها از تركيه جلو بزنه. با سعي و تلاش ميشه موفق شد و نه حسادت
  • عباس A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    20 11
    سلام،مقاله بسیار عمیق ومحکمی بود.نکته ای که لازم است اضافه کنم این است که حکومت عثمانی وپادشاهان آن درجنایت وخونریزی وکشتارمردم سرزمینهای تحت تصرف خودهیچ کم نگذاشته اند.اجدادعثمانیهایعنی سلاجقه بیشترین جنگهایی راکه انجام دادنددربین خودشان واقوام خودشان بودبطوریکه خیلی ازاین جنگهابین دوبرادرازیک خانواده بودوهمدیگرراقتل عام میکردند.عثمانیهاواجدادشان درلشکرکشیهای متعددکه به ایران وبخصوص خطه قهرمان پرورآذرآبادگان یاآذربایجان داشتندصدهاهزارنفرازهموطنان عزیزآذری ما راقتل عام کردند.حال نمی دانم چرا بعضی از هموطنان آذری ما که اصالت ترکی ندارندوفقط ترک زبان هستندواصالتاآریایی وایرانی اصیل هستندوپدران واجدادشان قرنهابوسیله عثمانی های خونخوار قتل عام شده اندبرای ترکیه واردوغان سینه چاک میکنند؟
    • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      9 17
      تعجب میکنم از شما که برای این موضوع پای حکومت عثمانی رو وسط کشیدین. چه ربطی داشت رو من نمیدونم. فقط میدونم که سلجوقیان و غزنویان از جمله قدرتمندترین سلسله ها در ایران بودند که متاسفانه به خاطر نگاه های ناسیونالیستی و شوونیسمی یک قومیت خاص در کشور ما شدیدا در معرض بایکوت قرار گرفتن.... اینکه در طول تاریخ چه اتفاق افتاده اصلا مهم نیست و نمیشود آن را معیار قضاوت وقایع امروز قرار داد. چرا که تاریخ همیشه اینگونه بوده. همیشه پر از جنگ و خشونت و قتل و عام و نسل کشی و کشته شدن انسان های بیگناه.
  • محمد فرح زاد IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    16 8
    بنابراین بهتر نیست ما ایرانیان آرزو کنیم که دیگر هیچ وقت حزب اسلام گرای پیرو سلفیان در ترکیه روی کار نیاید تا این همه حمایت بی دریغ از داعش و فجایعی که به بار می آورد از سوی ترکیه نشود؟ همان احزاب لائیک معتدل قبلی بهتر بودند، لااقل به اسم ایدئولوژی علیه بشریت دست به جنایت نمی زدند. با سپاس
  • آرش A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    12 48
    حسادت به ترکیه زیاده.ازجانب کسانیکه یا به لحاظ اعتقادی یا اقتصادی به این کشور نمیتوانند سفر کنند .حالا این جماعت طرفدار پروپا قرص روسیه شدن.
    • حمید A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      22 5
      دوست عزیز مثل روز روشنه که ترکیه از داعش حمایت میکنه و همین باعث شده که خیلی از مردم از ترکیه بدشون بیاد حالا این وسط چرا یه عده از ترکیه حمایت میکنن این واسه من سواله
    • بی نام A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
      1 0
      حسادت به ترکیه؟ حتما فکر میکنی همه مثل تو خیلی تو کف این کشور غیر متمدن عقب افتاده هستن؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    9 1
    ملت ایران خواهان صلح با همه دنیاست ما تازه 8 سال جنگ رو پشت سر گذاشتیم
  • رامین A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    4 0
    فقط به این فکر میکنم که از کی این همه دشمن هم شدیم چی شد همه این مردم یه روزی کنار هم زندگی میکردن دارم ایمان میارم به اینکه دارن خاور میانه رو بعنوان قطب شر معرفی میکنن و مردم خاور میانه هم توی خواب .خدایا قبل از اون که به نقطه بدون بازگشت برسیم بیدارمون کن