قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده پرونده مسکن مهر در کشور تا پایان سال 95 بسته می‌شود.

به گزارش خبر آنلاین احمد اصغری مهرآبادی بعد از ظهر امروز در جلسه شورای مسکن استان زنجان اظهار کرد: مشکل دریافت تسهیلات برای دریافت مسکن مهر در کشور رفع شده است.
وی با اشاره به اینکه مبلغ وام مسکن از 250 میلیون ریال به 300 میلیون ریال افزایش یافته است، تصریح کرد: این تامین اعتبار از طریق وصول اقساط بانکی پرداخت می‌شود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر با بیان اینکه مبلغ 10 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت 50 میلیون ریال مازاد تسهیلات بانکی هزینه نیاز است، خاطر نشان کرد: بیش از 7 هزار و 400 میلیارد تومان این مبلغ از طریق پرداخت اقساط از مردم وصول شده است.
اصغری مهرآبادی با اشاره به اینکه افزایش تسهیلات بانکی در دو مرحله انجام شده است، اظهار کرد: در سال گذشته 270 هزار واحد مسکن مهر زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.
وی با اشاره به اینکه شورای پول و اعتبار برای 791 هزار واحد باقی‌مانده نیز برنامه‌ریزی می‌کند، ادامه داد: پروژه‌های اقساطی نشده از این مبلغ می‌توانند استفاده کنند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر با اشاره به وضعیت مطلوب استان زنجان در زمینه وضعیت مسکن مهر عنوان کرد: این استان یکی از سه استان نخست در زمینه اتمام پروژه‌های مسکن مهر در کشور خواهد بود.
اصغری مهرآبادی از ساخت و بهره‌برداری یک میلیون و 10 هزار واحد مسکونی مهر در دولت نهم و دهم یاد کرد و افزود: دولت تدبیر و امید نیز در آغاز کار خود بیش از 570 هزار واحد مسکن مهر را افتتاح کرده و به بهره‌برداری رسانده است.
وی با بیان اینکه دولت متعهد به واگذاری مسکن‌های مهر به شهروندان است، تاکید کرد: دولت یازدهم به صورت جدی پیگیر موضوع ساخت و تکمیل مسکن‌های مهر در کشور است.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر با اشاره به احداث 300 هزار واحد مسکن مهر دیگر در کشور بیان کرد: 60 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این واحدها در نظر گرفته شده است.
اصغری مهرآبادی با بیان اینکه بیش از 50 درصد پروژه‌های مسکن مهر کشور در مرحله نازک‌کاری قرار دارد، افزود: دولت تمام تصمیم دارد تمام مسکن‌های مهر را تا پایان سال 95 تحویل مالکان خود دهد.
معاون امور عمرانی استاندار زنجان نیز در ادامه با تاکید بر جدیت دولت تدبیر و امید در تحویل مساکن مهر باقی‌مانده به متقاضیان، گفت: خوشبختانه کاهش فروش نفت و تحریم‌ها نتوانست مانعی بر سر راه اتمام این پروژه باشد و استان زنجان تا پایان سال واحدهای مسکونی باقی‌مانده را تحویل خواهد داد.
جواد رحمتی با اشاره به این‌که واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر استان زنجان 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اظهار کرد: اگر بتوانیم واحدهای باقی‌مانده را تا پایان امسال به اتمام برسانیم اقدام بزرگی در این زمینه انجام داده‌ایم، این درحالی است که متاسفانه نبود زیرساخت‌های مناسب علی‌الخصوص مدرسه در شهرک‌های شامل مسکن مهر از مشکلاتی است که قابل چشم‌پوشی نیست و نیاز به اهتمام مسئولان استانی و کشوری دارد. مثلا اوایل مهر امسال دو پروژه مسکن مهر در محدوده گلشهر افتتاح شد که ساکنان آن در برخورداری فرزندانشان از مدرسه در مضیقه هستند و مجبورند روزانه مسافت زیادی را طی کنند.
این مسئول ادامه داد: در این خصوص مشارکت با اداره کل آموزش و پرورش و تغییر کاربری برخی اراضی در قبال ساخت مدرسه می‌تواند تا حدودی از میزان مشکلات بکاهد. البته متاسفانه گاهی برخی ساکنان مسکن مهر مراجعاتی در خصوص مشکلات موجود در مساکن خود (مانند تخلیه چاه یا ترک خوردگی دیوار) به دستگاه‌های ذی‌ربط دارند که از توقعات بی‌جای آنها نشات می‌گیرد، از این‌رو رسانه‌ها موظفند زمینه را برای کاستن از میزان حساسیت متقاضیان فراهم کنند؛ چراکه همه پروژه‌های مسکن در سراسر کشور (دولتی و خصوصی) مطمئنا مشکلاتی دارند که فقط به خود خریدار مربوط می‌شود.

در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی، پروژه‌های در دست احداث مسکن مهر در سطح استان را 28 هزار و 657 واحد عنوان کرد و گفت: از این تعداد، 22 هزار و 678 واحد افتتاح شده، 1946 واحد آماده افتتاح است، 2452 واحد تا پایان امسال و 1581 واحد نیز در سال آینده به اتمام خواهد رسید.

کلیم‌الله وثوقی اظهار کرد: افزایش هزینه انشعاب آب و فاضلاب پروژه‌ها و اخذ هزینه‌های نیرورسانی باعث ایجاد اختلاف قابل ملاحظه در سهم آورده متقاضیان و نارضایتی مالکان شده، از این‌رو به شرکت آب و فاضلاب استان پیشنهاد می‌شود نسبت به دریافت هزینه‌های اتصال انشعابات با رعایت قوانین مرتبط با مسکن مهر و طبق روال گذشته اقدام کنند تا از تبعات ناشی از اختلاف قیمت جلوگیری شود.
این مسئول ادامه داد: همچنین نصب نکردن کنتور آب به ازای هر واحد علی‌رغم اخذ هزینه‌های نصب و خرید کنتور به تعداد 432 واحد نیز از مشکلات موجود دیگری است که با توجه به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت مصرف آب به صورت تصاعدی و اجرای همه پروژه‌های مسکن مهر با یک کنتور مجزا، ضروری است شرکت آب و فاضلاب به ازای هر واحد مسکونی اقدام به نصب کنتور مجزا کند.
وی تصریح کرد: درخواست مدیرکل آموزش و پرورش استان مبنی بر محاسبه حق انشعابات پروژه 1196 واحدی فرهنگیان بر اساس قوانین مرتبط با مسکن مهر و بررسی نشدن پنج سال سابقه سکونت متقاضیان با توجه به ثبت نام و عضوگیری قبل از سال 88 نیز از مشکلات موجود در پروژه‌های مسکن مهر فرهنگیان محسوب می‌شود. علاوه بر این، هزینه بالای عوارض شهرداری و صدور پروانه ساختمانی پروژه پردیس نیز مشکل دیگری است.
در ادامه، مدیرعامل بانک مسکن استان زنجان نیز آمار قراردادهای فروش اقساطی‌شده مسکن مهر را تا پایان پارسال، 31 هزار و 78 مورد عنوان کرد و گفت: این تعداد تا پایان مهر امسال 1616 مورد بود که 26 درصد از هدف فروش اقساطی امسال را تحقق بخشید.
سلمان داشاد اظهار کرد: متاسفانه همکاری نکردن اداره کل آموزش و پرورش جهت تعیین تکلیف پروژه 1196 واحدی فرهنگیان در خصوص مراجعه افراد برای تشکیل پرونده و فروش اقساطی، همچنین تعهد ندادن بنیاد مسکن به پیگیری صدور اسناد تک‌برگی پروژه‌هایی که بیش از 4 سال از فروش اقساطی آن‌ها با تعهد کتبی بنیاد مسکن سپری شده ولی هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است از مشکلات فروش اقساطی این مساکن به شمار می‌رود. علاوه بر این، ایجاد نکردن تاسیسات زیربنایی در 400 واحد از پروژه‌های احداثی تفاهم‌نامه در ابهر ( شن پل و ورسک کادوس) از مسایلی است که قابل چشم‌پوشی نیست.

این مسئول خاطرنشان کرد: نبود متقاضی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت، معرفی نشدن افراد جایگزین و تسویه نقدی مطالبات توسط بنیاد مسکن نیز از دیگر مسایلی است که می‌تواند به عنوان مشکل در مسیر فروش اقساطی مسکن مهر عنوان شود.

همچنین با حضور یک روزه احمد اصغری‌مهرآبادی پروژه 310 واحدی مسکن‌مهر فردوس پونک در زمینی به مساحت 12 هزار و 680 متر مربع مورد افتتاح قرار گرفت.
همچنین در این آیین دو پروژه دیگر نیز به طور نمادین مورد افتتاح قرار گرفتند که این دو پروژه شامل پروژه 168 واحدی نیکان (احرار) در 7200 مترمربع مساحت زمین و پروژه 180 واحدی خاتم در 6405 مترمربع زمین بودند.
به این پروژه‌ها که با نظارت اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان و از سال 89 عملیات احداث آن‌ها آغاز شده بود 300 میلیون ریال تسهیلات بانکی تعلق گرفته بود.
همچنین هر یک از واحدهای این پروژه‌ها با توجه به متراژ واحد از 14 تا 39 میلیون تومان آورده متقاضیان بودند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =