ایرنا نوشت: رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: از ابتدای فروردین تا پایان مهر سال جاری، 97 درصد جرائم جنایی کشف شده که 70 درصد این جرائم متعلق به کشفیات امسال و بیش از 27 درصد متعلق به جرائم سال های گذشته بوده است.

سردار محمدرضا مقیمی روز سه شنبه در همایش روسای ادارات مبارزه با جرائم جنایی پلیس های سراسر کشور همچنین افزود: برخی از این پرونده ها مربوط به پرونده های معوق سال های گذشته بوده، بگونه ای که دو مورد از پرونده ها مربوط به سال 59، یک فقره مربوط به سال 65، یک مورد مربوط به سال 68 و یک مورد مربوط به سال 71 بوده است.

وی با اشاره به استفاده از کارآگاهان پیشکسوت و بازنشسته در پلیس آگاهی گفت: بکارگیری این افراد تاثیر بسزایی در کشفیات پرونده های جنایی داشته است.

مقیمی همچنین از کشف 26 فقره پرونده باندی در شش ماه نخست سال جاری در فضای جرائم جنایی خبر داد.

وی ادامه داد: جرائم جنایی فقط شامل قتل نمی شود، بلکه آدم ربایی، تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه و حریق عمدی نیز جزئی از این جرایم به شمار می آید.

مقیمی با بیان اینکه 330 پرونده متعلق به سنوات گذشته در سه ماهه نخست امسال کشف شد، گفت: تمام پرونده های جرائم جنایی بویژه قتل، تجاوز به عنف و سرقت های مسلحانه در اولویت نیروی انتظامی قرار دارد و به گفته فرمانده نیروی انتظامی هیچ پرونده ای از روی میز کارآگاهان تا کشف قطعی کنار گذاشته نمی شود، بر این اساس، در بسیاری از این پرونده ها معاون جرائم جنایی اولین نفری است که در صحنه حضور می یابد.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: 25 درصد خودروهای سرقت شده در همان روز و طی 24 ساعت کشف می شود.
مقیمی با بیان اینکه پلیس آگاهی بیش از 110 شهید داده است، افزود: عمده آنها از کارکنان عملیاتی جرائم جنایی هستند که در صحنه جرم سرقت مسلحانه یا آدم ربایی حضور یافته اند.

وی ادامه داد: در جرائم جنایی با کمیت و عدد سر و کار نداریم زیرا کیفیت جرم مهم است، بگونه ای که حتی یک فقره جرم در فضای جرائم جنایی یعنی عدد بالا، به همین دلیل در فرآیند جرائم جنایی کشف به وقوع معنا نمی دهد و باید تمامی جرائم کشف شود.
مقیمی با بیان اینکه کارآگاهان حوزه جرائم جنایی کمتر جابجا می شوند، گفت: این کارآگاهان باهوش تر و حرفه ای هستند و این افراد باید افراد خاصی باشند و از روحیه حل مساله برخوردار بوده تا بتوانند به کشف جرائم برسند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه عموما این افراد دارای معدل بالای 15 هستند، افزود: اثرگذارترین جرم در امنیت جامعه جرم های جنایی در کشور است.

وی با اشاره به کشف پرونده های تروریستی جنوب شرقی کشور گفت: پرونده های مهم دیگری از جمله پرونده قتل های زنجیره ای خانم ها و همچنین کشف پرونده های پیش دستانه که قابلیت سریالی شدن را داشته اند از اقدامات خوب پلیس آگاهی بوده است.
مقیمی افزود: برای اینکه جامعه دستخوش مشکلات روحی نشود، خبرهای اینچنینی را انعکاس نمی دهیم، زیرا سرعت عمل در کشف این جرائم سبب می شود تا جرایم سریالی اتفاق نیافتاد.

همایش روسای ادارات با جرائم جنایی پلیس های آگاهی سراسر کشور بمنظور ابلاغ تدابیر جدید، تعامل با حوزه قضایی، آشنایی با تجهیزات جدید و پیشرفت های علمی و استفاده از آنها در پرونده ها و همچنین آشنایی با تجهیزات آزمایشگاه فیزیک، شیمی و جنایی برگزار شد.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =