استاد دانشگاه تهران به سخنان شجونی که گفته بود او 500 هزارتومان گرفته و در حمایت از رضاشاه حرف زده، واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاین، هفته گذشته جعفر شجونی میهمان کافه خبر بود. او در بخشی از گفت و گویش حضور نفوذی‌ها در کشور را تایید کرد و صادق زیبا کلام را یکی از مصادیق آن دانست. شجونی گفت: «رضاشاه وقتی آمد یک اتاق نداشت اما وقتی می رفت چهل هزار قریه داشت. برای چادر زنان پنج هزار نفر و برای مسائل سیاسی 24 هزار نفر را کشت. اما یک مرتبه زیباکلامی پیدا می شود و می گوید رضا شاه خدمت کرده است! این استحاله است. من و زیباکلام همزمان به دانشگاه شیراز دعوت شده بودیم. او قبل از من سخنرانی کرد با آن‌ها طی کرده بود که 500 هزار تومان بگیرد پولش را گرفت و بعد گفت رضاخان به ایران خدمت کرده است. اما خدا شاهد است که حتی یک ریال هم به من ندادند و فقط بلیت رفت و آمد مرا تامین کردند. من هم رفتم و تمام حرفهایش را خنثی کردم. اینکه استاد دانشگاه برای دانشجویان اینگونه حرف بزند این همان نفوذی است» (اینجا).

صادق زیباکلام در واکنش به این سخنان در گفت و گو با خبرآنلاین اظهار کرد: من خیلی جاها می روم و درباره موضوعات سیاسی سخن می گویم ولی یادم نمی آید که پول گرفته و ادعایی به نفع رضاشاه کرده باشم، البته می دانم که آقای شجونی بی پایه صحبت نمی‌کنند؛ حتما درست می گویند فقط ای کاش اسناد و مدارک خود را منتشر کنند تا همه در جریان اسناد ایشان قرار بگیرند.

وی درباره تاریخچه سخنانش درباره رضاشاه اظهار کرد: برای اولین بار من در 14 اسفند سال 88 و در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه دو در این باره سخن گفتم. موضوع برنامه ملی شدن صنعت نفت بود و دکتر کاشانی که استاد حقوق هستند و دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی میهمان برنامه، دکتر رجبلو مجری و آقای عباس سلیمی نمین میهمان تلفنی برنامه بودند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: در آن برنامه، آقایان نجفی و کاشانی قرارداد نفتی 1933 که جایگزین قرارداد دارسی شده بود را بزرگترین دلیل وابستگی رضاشاه دانستند اما من گفتم که این قرارداد از بسیاری جهات بهتر از قرارداد دارسی است و از وطن پرستی رضاشاه حکایت می کند.

زیباکلام افزود: در ادامه برنامه آقای سلیمی نمین به شدت به رضاشاه حمله کرد و او را خائن دانست اما من گفتم که رضاشاه خدمات زیادی کرده و ما ایرانی که امروز وجود دارد را مدیون او هستیم چراکه در آن زمان ایران در جال از هم پاشیدن بود و خیلی از بخش‌ها از ایران جدا شده بودند. رضاشاه تکه و پاره‌ها را مجددا جمع کرد و ثبات و امنیت را به کشور آورد. البته در همان برنامه هم گفتم که اگر در زمان رضاشاه زندگی می کردم، 50 بار اعدام می شدم. چراکه به خودکامگی و استبداد او معترض می شدم، در آن زمان هیچگونه توسعه سیاسی اتفاق نیفتاد.

او خاطرنشان کرد: سپس آقای سلیمی نمین عصبانی شدند و گفتند که رضاشاه چاقوکش بود، لات بود، تریاک می‌کشید، مشروب می‌خورد و خلاصه فرهنگ مملکت را از بین برد و من در پاسخ گفتم که به فرهنگم افتخار می‌کنم.

زیباکلام سخنانش در روزهای پایانی سال 88 را به زلزله تشبیه کرد و گفت: پس از آن بارها و بارها به اتفاق آقایان خسرومعتضد، رجبلو و سلیمی نمین در دانشگاه شهرهای مختلف مناظره کردم. یعنی سریال مناظره‌ها درباره رضاخان به راه افتاده بود و حدود دوجین مناظره با آقای سلیمی نمین داشتم اما هیچگاه در این باره با آقای شجونی مناظره نکردم.

او با تاکید بر اینکه با موضوع رضاخان هیچگاه سخنرانی تکی نیز نداشته است، درباره موضوعات مشترکی که درباره آنها با آقای شجونی وارد بحث شده، توضیح داد: به خاطر ندارم در جایی همزمان با آقای شجونی سخنرانی کرده باشم.

زیباکلام درباره آخرین باری که در دانشگاه شیراز حضور یافته نیز گفت: فکرمی کنم همین امسال به دانشگاه شیراز رفته ام اما موضوع سخن مسائل هسته ای بود و اشاره ای  به رضاشاه نشد.

او همچنین درباره 500 هزارتومانی که شجونی به آن اشاره کرده، تصریح کرد: من 500 هزار تومان های زیادی گرفته ام و نمی‌دانم آقای شجونی کدامش را می گویند.

17213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EE ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    برای 500تومان حرف زدن خیلی کمه
    • بی نام RO ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      22 4
      حقا چون نامتان کلامتان زیباست....
    • بی نام RO ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      20 0
      آقا اون زمان با بیل کلنگ یه جاده چالوس روزد والان با این همه ماشین آلات 30 ساله که ما تو آزادراه تهران شمال موندیم
    • بی نام RO ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      14 1
      به عنوان یک اصول گرا اقرار میکنم که ادبیات شجونی در شان لباس ایشون نیست حتی ایشون در مصاحبه اخیر از صحبت ها و شوخی هایی که در یک جمع خصوصی و دوستانه با جناب جنتی داشته اومده داستان ها ساخته و حتی شان ایشون رو هم حفظ نکرده
    • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      83 7
      خوبی تاریخ اینه که همه چی یا مکتوبه یا ملموسه و کسی نمیتونه تحریفش کنه
    • سعدى A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      9 0
      نه عزيز، آقاى شجونى پونصدتومنى روميگه كه ازسهم خودش به آقاى دكترمرحمت فرمودند. درسته آقاى شجونى؟
    • بی نام RO ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      3 0
      بی نام چهارشنبه 4 آذر 1394 12:33:00 سوال دارم ازتون چند نفر تو آشویتس به دست هیتلر کشته شدن؟بدی تاریخ الینه که تاریخ رو برنده ها می نویسن
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    پس پول هم نگیری از رضاخان حمایت میکنی. خوشم اومد عشقت به رضاخان صادقانه است
    • بنده خدا A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      رضا قلدر
    • sajad RO ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      بنده بارها در دانشگاه تهران در سخنرانی های دکتر زیبا کلام شرکت کردم و به جرات میگم زیبا کلام واقع بین و صادق هستش
    • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      375 4
      موضوع سر عشق ورزیدن به شخصی نیست بلکه موضوع بر سر واقع بینی تاریخی ست. کاملا درسته که اگر رضاشاه نبود ایران آن زمان به راحتی تجزیه می شد و اینهم درسته که در زمان رضاشاه انسداد سیاسی وحشتناکی حاکم بود. سعی کنیم از روی احساس درباره تاریخ قضاوت نکنیم بلکه با تاریخ باید عقلانی مواجه شد.
    • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      دوست عزیز واقع بینى و قضاوت صحیح را با عشق اشتباه نگیر
    • صاحاب کامنت IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      2 0
      بنده خدای عزیز هنوز کسی متوجه منظور من نشده یکسره دارم مثبت میگیرم
  • قاسم A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    دمت گرم زیبا کلام .
  • سعید خان IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    این حرفها ارزش توجه کردن نداره . بیشتر از عقده و خود نشون دادن سرچشمه می گیره . والا رضا خان رو که همه می شناسند با این چیزها تطهیر نمیشه . شخصیت استبداد زده ما باعث میشه از مستبد خوشمان بیاید .
    • بی نام RO ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      5 1
      یعنی الان هم شما به گفته خودت استبداد زده و اینجوری هستی؟
    • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      7 2
      ما ملت استبدادزده همیشه از یک طرف پشت بوم می افتیم. یا صفریم یا صد. اصلا حد وسط نداریم. بالاخره رضاشاه هم انسان بوده. شهوت مال و زن و قدرت داشته. بد دهن بوده. فحاشی میکرده. ولی دیگه معتاد و بنگی و تریاکی نبوده دیگه. ناسلامتی نظامی بوده. عشق به وطنش داشته. تاریخ تاسیس دانشگاه تهران را بخونید. یک آدم بیسواد وقتی میبینه که تاسیس دانشگاه اینقدر مفیده بدون یک لحظه درنگ بهترین زمین هاشو و بیشترین پول را میده که دانشگاه تهران را بسازند. شما امروز برو یه مجوز بگیر برای بازکردن یه بقالی. جد و آبادتو میارن جلو چشمت. آخرش هم با تیپا پرتت میکنن تو کوچه. دیدم که میگما. به این نمک قسم.
    • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      2 1
      آخه توی دهه هفتادی مگه چی می دونی که می گی رضا خان رو همه می شناسن
  • محسن A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    88 1
    برای تایید یک خط فکری حاکم همیشه سهم بیشتری به نان به نرخ روز خورها میرسه. جالبه الان برعکس شده.
  • اهوازی IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    کلا آقای زیباکلام اینطوریه اگه بهش بگی الان روزه برایت دلیل و برهان میاره که از نظر تو الان روزه از دید اون ور کره زمین شبه پس الان شبه و برعکس و تا آنجا که متوجه شدم مباحثه های این اساتید در تمام زمینه ها مشکلی از جامعه حل نکردند بکنار بر مشکلات اضافه نمودند
    • اهوازی 2 A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      57 0
      اگه قدرت اجرایی داشت حل می کرد . مشخصه همینجوری نشناخته داری قضاوتش میکنی
  • اتابک IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    235 6
    کفه ترازوی خدمت و کارهایی که برای ایران کرده خیلی سنگینتر از اشتباهاتشه
  • محمد IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    192 8
    درودبرصادق زیباکلام. مامردم همیشه پشتیبان صادق زیباکلام هستیم
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    309 8
    خیلی از کسایی که به رضاخان فحش می دن توی ذهنشون مثل اون فکر می کنن و می خوان عین اون باشن دیدم که میگما
  • بی نام RO ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    159 3
    در اینکه همه افراد خدماتی هم داشته اند که بحثی نیست. حتی مغول ها هم بعد از حمله به ایران خدمات زیادی انجام دادند. مهم بررسی و نقد منصفانه است. اینکه یکطرفه همه زحمات و تلاش های افراد را نادیده بگیریم درست نیست. حتی احمدی نزاد هم خدماتی کرده است اما زحمات و مصایب او برای ما بیشتر از خدماتش بوده است. خدمت بزرگ رضاشاه یکپارچگی ایران بود که ممکن است با زور و دیگتاتوری هم به دست آمده باشد اما به هر حال خدمت بزرگی بود.
    • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
      1 1
      جواب به لیلاز. لطفا مطالعه کنید و از خودتون حرف درنیارید
  • رضا A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    329 8
    جشن2500 ساله شاهنشاهی1350 ساخت 2500مدرسه در کشور1350 جشنواره فیلم جهانی تهران 1351 جشنواره توس 1353 انجمن شاهنشاهی فلسفه 1353 بازسازی حرم وگنبدامام رضا1353 طرح تغذیه رایگان مدارس 1355 ساخت موزه رضا عباسی 1356 ساخت موزه فرش ایران 1356 ساخت موزه هنرهای معاصر 1356 ایجاد موزه مفرغ لرستان 1356 موزه هنرهای زیبا 1356 جشن هنر مردمی اصفهان 1356 ساخت دانشگاه افسری 1300 تاسیس پیش آهنگی 1304 دانشگاه دانشسرای عالی 1307 تاسیس دارالتربیه عشایر 1307 دانشگاه خواجه نصیر 1307 اعزام دانشجویان به اروپا 1308
    • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      منظور شما اين است كه خدمات كوچكي هم صورت پذيرفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چطور ممكن است پدري كه لات و ترياكي و چاقوكش بوده و پسري كه فساد اخلاقي و رفتاري داشته بتوانند چنين خدماتي كنند. من تنها به گفته هاي كارشناس بزرگ تارخ معاصر استاد" خسرو معتضد " اعتقاد دارم .
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      105 2
      خب شما معتضد تاريخ فروش رو دوست داري برو معماي شاه ببين، چرا اخبار زيبا كلام رو پيگيري مي كني؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    214 1
    حریت و حق گویی از صفات بارز انسانهای آزاده و شیعیان علیع است و البته هزینه هم دارد. lغلب مخاطبان هم خیلی خوب می فهمند و سخنان دکتر زیبا کلام و شجونی و...را بر اساس همین معیار می سنجند .
  • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    156 1
    تاریخ را نمیشود تحریف کرد و زمان به همه ما می اموزد که تاریخ بزرگترین معلم انسانهاست
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    22 97
    آخی طفلک حتی یک ریال هم نگرفته
  • بی نام RO ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    56 3
    برنامه شبکه چهار بود نه شبکه دو
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    12 0
    نباید شخصیت های سیاسی را سیاه و سفید ببینیم بیائید منصف باشیم شاید لازمه جامعه استبداد زده و روستایی آن زمان ایجاب می کرد رضا خان مستبد باشد تا اصلاحات را در جامعه پیاده کند هرچند رضاشاه با دموکراسی میانه ای نداشت حقیقتا در جامعه آن زمان دموکراسی از اولویت ها نبود اما مدرنیته و امنیت ارمغان رضا شاه بود واگر نبود هم اکنون از افغانستان هم بدتر بودیم
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    107 2
    همین دانشگاهی که در ان به گفتگو می نشینید از ابداعات رضا شاه است .
  • مجید IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    107 0
    اصلن رضاخان قلدر و بد و تریاکی...دیگه جاده چالوس که خودبخود ساخته نشده .با بیل و کلنگ اونم نردیک چهل پنجاه سال پیش شما نمیخاد یدونه مثلش بسازید.همون جاده رو اگه راست میگین ترمیم کنید
  • ehsan US ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    8 0
    تاسیس بانک ملی در بیست و هشتم مردادماه 1307 تعیین کت و شلوار و کلاه پهلوی به عنوان پوشش ملی تاسیس بیمه ایران به عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی در پانزدهم آبان ماه 1314 تاسیس کارخانه نساجی و توسعه صنایع داخلی تاسیس هنر سرای موسیقی برای گردآوری و تنظیم موسیقی محلی و ترانه های سنتی ایرانی
  • محمد A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    130 5
    رضا شاه معمار ایران نوین هستش چه خوشتون بیاد چه خوشتون نیاد
  • کورش A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    8 3
    من با شنیدن سخنان آقای زیبا کلام به ایرانی بودن خود افتخار می کنم.
  • علی ایلواری A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    15 1
    رضاخان راه آهن ساخت انواع تونل هاو پل ها ساخت.پایه گذار ساختار کنونی ایرا ن از تمامی جهات بود می دانید نمی خواهید بپذیرید .
  • بابک IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    2 19
    کسی که به امر انگلیسی ها اومد وبا امر اونها رفت رضا قلدر
  • رضا A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    10 1
    کسایی که نقش رضا شاه رو در تاریخ ایران معاصر نمیدونن لطفا یه نگاهی به کتاب سرباز ایرانی و معنای آب و خاک بندازن تا ببینن ایران چطوری ایران شد.