بر اساس تحقیقات جدیدی که صورت گرفته احتمال دارد که مریخ با خرد شدن بزرگترین قمر خود دارای حلقه‌ای مشابه سیاره زحل شود.

قبلاً خوانده بودید که مریخ در حال خرد کردن قمر خود به نام فوبوس است {اینجا}. اکنون تحقیقات جدید{اینجا} نشان می‌دهد که یکی از سناریوهای احتمال درباره خرد شدن فوبوس این است که ذرات سازنده آن در حین نزدیک شدن به مریخ، حلقه‌ای به دور آن تشکیل دهند. این تصور وجود دارد که زحل هم طی میلیون‌ها سال طی فرآیند مشابهی به سیاره‌ای تبدیل شده که چندین حلقه شگفت انگیز در اطراف آن دیده می‌شود. 

فوبوس در در مداری با فاصله فقط 5 هزار و 800 کیلومتر از سطح مریخ گردش می‌کند و همين مسئله باعث شده تا نيروي گرانش مريخ به تدريج آن را خرد كند. بزرگترین قمر سیاره مریخ در اثر نیروهای جزرومدی در حال از هم پاشیدن بوده و انتظار می رود تا 30 تا 50 میلیون سال آینده از بین برود.
گرانش مریخ هر 100 سال فوبوس را نزدیک به دو متر به سوی خود می‌کشد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    2 2
    نیروی گریز از مرکز فوبوس مانع از برخورد ان با مریخ میشود این حادثه فقط موقعی رخ میدهد که چیزی سنگین به فوبوس برخورد کند و ازمدارش خارج سازد دراین موقع هم احتمال برخورد بامریخ تقریبا 15 درصد است . شیارهای بوجود آمده برسطح فوبوس نیز مربوط به نیروی جاذبه مریخ نیست اگر چنین بود تاکنون مریخ مانند جارو برقی فوبوس را کشیده بود . اما ایجاد حلقه به دور مریخ امری قطعی است ولی در قالب زمان پیش بینی شده ممکن نیست چون کمر بند سیارکی میان مریخ و مشتری فعلا تمام ذرات سرگردان را جذب میکند .زمانی این اتفاق رخ خوهد داد که مریخ بر اثر گسترش مدارات از خورشید فاصله زیادی گرفته باشد.الله اعلم...