اربعین ۹۴ موجب شد؛ رکورد صدور گذرنامه شکست/ هشدار پلیس به زائران درباره کارچاق‌کن‌ها

ایسنا نوشت: رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی ضمن تشریح تمهیدات و اقدامات پیش‌بینی شده برای سفر زائران حسینی گفت: از ابتدای ماه صفر تا کنون قریب به 275 هزار گذرنامه صادر شده است.

محمد بابایی درباره اقدامات انجام شده ازسوی پلیس مهاجرت و گذرنامه در قرارگاه اربعین، اظهار کرد: از ابتدای ماه صفر تاکنون 57 هزار و 831 نفر برای سفر به عتبات از کشور خارج شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

آغاز موج سفر به عتبات از آخرهفته

وی با بیان اینکه موج سفر به عتبات از پنج‌شنبه و جمعه این هفته آغاز می‌شود، گفت:‌ پیش‌بینی می‌شود، تا دو روز مانده به اربعین ترافیک انسانی زائران در گذرگاه‌ها و پایانه‌های مرزی سنگین باشد.

رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی با بیان اینکه تعدادی از زائران نیز از طریق خطوط هوایی به عتبات اعزام خواهند شد، گفت: هنوز اکثر گروه‌ها، کاروان‌ها و هیات‌ها برای سفر به عراق به مرز مراجعه نکرده‌اند.

رکورد صدور گذرنامه جابجا شد

بابایی درباره تعدادگذرنامه‌های صادر شده در روزهای اخیر نیز گفت: از ابتدای ماه صفر تا کنون 274 هزار و 441 گذرنامه صادر شده است که این روند، رکورد صدور گذرنامه در کشور را جابجا کرده است.

رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی ادامه داد: مرکز چاپ گذرنامه ما در روزهای اخیر به صورت مضاعف در حال فعالیت است و از روز گذشته نیز فعالیت سه شیفته خود را آغاز کرده است و به همین روال ادامه خواهد داشت.

وی هچنین درباره امکان جعل گذرنامه و ویزا در این ایام نیز به ایسنا گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده از سوی پلیس، در این ایام موردی از جعل گذرنامه نداشته‌ایم، اما در مورد جعل ویزا یک مورد وجود داشت که اقدام به جعل صدها مهر سفارت کرده بودند که خوشبختانه تا پیش از توزیع پاسپورت‌ها، عوامل آن شناسایی و توسط عوامل پلیس آگاهی تهران دستگیر شدند.

هشدار به زائران درباره سودجویان و کارچاق‌کن‌ها

بابایی با اشاره به فعالیت سودجویان و کارچاق‌کن‌ها در اطراف سفارتخانه‌ و کنسولگری‌های کشور عراق در ایران ، تصریح کرد: ممکن است افرادی در ازای دریافت مبلغی بیشتر، وعده اخذ ویزای خارج از نوبت را به زائران بدهند که هشدار ما به این افراد این است که مراقب باشند تا فریب این افراد را نخورند و از طریق قانونی برای اخذ ویزا اقدام کنند.

آخرین مهلت ثبت‌نام در سامانه سما

رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی با اشاره به فعالیت سامانه سما که از سوی سازمان حج و زیارت راه‌اندازی شده است، گفت: آخرین مهلت ثبت‌نام در این سامانه تا امروز سه‌شنبه است و متقاضیان دریافت ویزای اربعین با ثبت نام در این سامانه می‌توانند برای دریافت راحت‌تر ویزای خود اقدام کنند.

وی درباره اینکه آیا خارج از این سامانه نیز می‌توان نسبت به اخذ ویزای کشور عراق اقدام کرد یا خیر، نیز گفت: افرادی که در این سامانه ثبت نام نکرده‌اند نیز می توانند با مراجعه به سفارت نسبت به اخذ ویزای خود اقدام کنند اما بهترین شیوه ثبت نام از طریق این سامانه است. چرا که در این روش دیگر معطلی چند ساعته مقابل در سفارتخانه‌ و ... وجود نخواهد داشت.

رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی درباره استقرار گیت‌ در پایانه‌های مرزی و نحوه خروج از کشور نیز گفت: از میان 96 گیت نصب شده در مرزها بیش از 30 دستگاه آن از نوع گیت‌های استقراری است و مابقی ثابت است. ضمن اینکه امکان خروج از مرز در این ایام به شکل شبانه‌روزی انجام می‌شود و روند کنترل مدارک نیز تسریع شده است.

بابایی درباره هرینه صدور گذرنامه نیز گفت: متقاضیان باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و درخواست خود برای دریافت گذرنامه را ارائه دهند. این روند در مجموع هزینه‌های حدود 130 هزار تومان برای متقاضی خواهد داشت و گرچه ممکن است در حد چند هزار تومان این رقم کم یا زیاد شود، اما رقم‌های بیشتر از آن رقم های نادرستی است که نباید پرداخت شود.

وی همچنین از زائران خواست تا در زمان مناسب نسبت به دریافت گذرنامه معتبر خود اقدام کرده و گمان نکنند که امکان سفر بدون گذرنامه برایشان وجود خواهد داشت، چرا که سخت‌گیری‌هایی از این جهت در دو کشور ایران و عراق وجود دارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =