روحانی:افزایش همکاری ایران و روسیه در پسابرجام/پوتین:آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری 5میلیارد دلاری

روسای جمهور ایران و فدراسیون روسیه بر افزایش همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از دیدار با ولادیمیرپوتین در نشست خبری با همتای روسی خود، سفر رییس جمهور روسیه به تهران را فرصتی برای گفت‌وگو پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان کرد و گفت: در این سفر یادداشت‌های تفاهم میان مسولان دو کشور به امضا رسید که این امر نشانگر افزایش توسعه روابط ایران و فدراسیون روسیه است.

رییس جمهور به شرایط پسا برجام اشاره کرد و گفت: شرایط بعد از برجام، شرایطی است که فرصت‌های جدیدی را برای توسعه روابط دو کشور بوجود آورده است. در این فرصت، سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی و دولتی می‌تواند از پایه‌های گسترش روابط میان دو کشور محسوب شود. همچنین در زمینه‌‌های مختلف اقتصادی، پروژه‌های بسیاری وجود دارد که با همکاری دو طرف می‌تواند مثمر ثمر باشد.

وی با بیان اینکه در زمینه انرژی، نفت، گاز و برق پروژه‌های بسیاری وجود دارد که دو کشور با مشارکت یکدیگر می‌توانند آن را انجام دهند، ادامه داد:‌ در زمینه راه‌آهن و مبادله کالا میان دو کشور شرایط خوبی مهیا شده است. ما در مذاکرات امشب راجع به خط اعتباری مشترک و کاهش تعرفه‌ها با یکدیگر صحبت کردیم.

روحانی از تسهیل در روادید اتباع دو کشور به عنوان یکی دیگر از پایه‌های توسعه روابط یاد کرد و گفت: پروژه‌هایی که پیش از این به تفاهم رسیده و یا در فرصت امشب به تفاهم رسیدیم نیز می‌تواند به گسترش روابط دو کشور کمک بسزایی کند.

رییس جمهور کشورمان به همکاری ایران و روسیه در مورد پرونده هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت:‌ این همکاری موجب شده که امروز روابط دو کشور در زمینه هسته‌‌ای توسعه پیدا کند. همچنین در زمینه مسائل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم که از قبل همکاری داشتیم، تصمیم به گسترش همکاری‌ها گرفتیم.

وی از تروریسم به عنوان خطری برای دو کشور، کشورهای منطقه و کشورهای جهان یاد کرد و گفت: برخی کشور‌ها در رابطه با مبارزه با تروریسم فقط سخن می‌گویند و عملیات نمایشی می کنند اما ایران و روسیه در مقام عمل نشان دادند که می خواهند به طور جدی با تروریسم مبارزه کنند.

وی تاکید کرد: من مطمئن هستم که فرصت‌های پیش روی ما می تواند به دو نفع دو ملت بوده و می‌توان قدم‌های بیشتری برداشت.

در ادامه این نشست، ولادیمیر پوتین از میزبانی ایران در سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز تشکر کرد و گفت: در چارچوب این دیدار تمامی فضاهای روابط در زمینه اقتصادی، منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم را بررسی کردیم. همانطور که مشاهده کردید تعداد اسناد زیادی با هدف تقویت روابط دوجانبه در زمینه های مختلف به امضا رسید. ما مصمم به تقویت روابط تجاری و افزایش آن میان دو کشور هستیم.

رییس جمهور روسیه با بیان اینکه از ارزها و پول‌های تجاری دو کشور برای مبادلات بهره خواهیم گرفت، ادامه داد:‌ اتحاد اوراسیا مسئله تجارت با ایران را بررسی خواهد کرد و همچنین روابط اقتصادی میان دو کشور را افزایش خواهیم داد. روسیه آماده سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری در ایران است. 35 طرح در زمینه انرژی، نیروگاه و ایستگاه‌های تولید گاز وجود دارد که همکاری‌ در این پروژه ها به نفع دو کشور خواهد بود و ما مصمم به ادامه دادن آن هستیم.  

وی ادامه داد:‌اولین نیروگاه بوشهر به طور کامل آماده بوده و بهره برداری سیده و نیروگاه‌های دوم سوم نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

پوتین با تاکید براینکه حمایت کامل از برنامه صلح‌امیز هسته‌ای ایران در چارچوب سارمان ملل را ادامه خواهیم داد، اظهار کرد: ما به ایران در مسئله اورانیوم غنی شده و بکارگیری آن در زمینه مسالمت‌آمیز کمک خواهیم کرد.

وی به همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم اشاره کرد و افزود: به تقویت همکاری در پرونده سوریه با هدف اجرای عملیات سیاسی فراگیر در سوریه ادامه خواهیم داد.

رییس جمهور روسیه سومین اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز را مثبت ارزیابی کرد و گفت: روسیه مصمم است تولیدات گازی خود را در سالیان آینده به 40 درصد افزایش دهد. 

2729

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =