روحانی: ظرفیت تولید گاز ایران تا دو سال آینده به بیش از ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد

رییس جمهور، همکاری برای یافتن راهکارهایی جهت حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز ، هماهنگی سیاستها در راستای افزایش سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی مصرفی جهان و ارتقای جایگاه مجمع در عرصه بین‌المللی انرژی را از جمله اهداف نشست تهران دانست.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری نوشت: متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

عالیجنابان؛

خانم‌ها و آقايان؛

در ابتدا مايلم به‌عنوان رييس جمهور اسلامي ايران، و از سوي ملت ايران حضور شما، عالیجنابان، سران کشورها و دولتها، و رؤسای محترم هیأت‌ها، وزرای محترم، دبیرکل محترم مجمع و سایر اعضای هیأت­های محترم را به سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، خيرمقدم عرض ­كنم. بدون شك اجلاس سران مجمع كشورهاي صادركنندگان گاز يكي از مهمترين رويدادهاي مربوط به انرژی، بویژه صنعت گاز محسوب مي­شود و هدف از این اجلاس، همکاری برای یافتن راهکارهایی جهت حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو مجمع، توسعه همکاری میان کشورها در زمینه­های مختلف از جمله اکتشاف، تولید و تجارت گاز طبیعی، هماهنگی سیاستها در راستای افزایش سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی مصرفی جهان، و ارتقای جایگاه مجمع در عرصه بین‌المللی انرژی است. اميدوارم اين اجلاس بتواند فرصت مغتنمي را براي بحث و تبادل نظر پيرامون اهداف و ديدگاه‌هاي مجمع، فراهم سازد.

عاليجنابان؛

علیرغم اهمیت و ضرورت استفاده از انرژی فسیلی، بهره‌برداري ناپايدار از اين منابع انرژی، باعث بروز برخی آسیب­های اجتماعی شده و آثار منفي بر محيط زيست داشته است و جهان را با مسأله خطیرِ موازنه، ميان استفاده از انرژي براي توسعه اقتصادي، و حفظ محيط زيست مواجه ساخته است. و لذا لازم است به موضوع انرژي در قالب توسعه پايدار، توجه شود.

به همین دلیل پیشنهاد کرده­ایم، در پیامی از این اجلاس، به کنفرانسِ کاپ Cop21 که در صدد دسترسی به توافقی بین­المللی در مسایل و سیاستهای مربوط به تغییر اقلیم است و در هفتة آینده در پاریس برگزار خواهد شد، مراتب آمادگی و علاقه مجمع کشورهای صادر کننده گاز برای همکاری و هماهنگیِ سیاستهای اعضاء مجمع با توافقهای بین‌المللی در مسایل محیط زیست را اعلام نماییم. علاوه بر این خوشبختانه، اخیراً طی اجلاس سران توسعه پایدار ملل متحد که در نیویورک تشکیل و منجر به تصویب اهدافِ هفده‌گانه توسعه پایدار و دستورکار توسعه 2030 گردید، انرژی نیز به عنوان یکی از چالشهای جامعه بین المللی مورد توجه قرار گرفت.

در پاسخ به دو چالش تغییرات نامطلوب اقلیمی و امنیت دسترسی به منابع اولیه انرژی، بسیاری از جوامع پیشرفتة مصرف‌کننده انرژی، در صدد توسعه و استفاده از منابع انرژي‌هاي تجديدپذير برآمده‌اند. گرچه براساس چشم‌اندازهاي معتبر انرژي، سهم انرژي‌هاي تجديدپذير، در تأمين انرژيِ مورد نياز جهان، تا آیندة قابل پیش‌بینی، محدود خواهد بود و براي گذار از دوران سوخت‌هاي فسيلي به انرژي‌هاي تجديدپذير، راهی طولاني در پيش است. بنابراین، این سؤال مطرح است که، براي تأمين انرژي با آلايندگي كمتر و هزینة قابل قبول، در این دورانِ گذار، چه بايد كرد؟

عاليجنابان؛

تصور می‌کنم بخش مهمی از راه حل این معضل، در دسترس ما است و این موضوعی است که مجمع کشورهای صادر کننده گاز و این اجلاس را اهمیت جهانی می­بخشد. گاز طبيعي به عنوان سوختي پاك با منابع غنیِ قابل استحصال برای دهه­های آینده، سهم قابل توجهي از تركيب انرژي مصرفي جهان را، به خود اختصاص داده است و مزيت‌هاي اقتصادي، فني و زيست محيطيِ گاز طبيعي، در مقايسه با ساير سوختها باعث شده تا اهميت آن به عنوان يك منبع مهم انرژي افزايش يابد. انتظار مي‌رود مصرف گاز طبيعي طي دهه‌هاي آتي نيز افزايش چشم‌گيري داشته باشد.

همه كشورها بويژه كشورهاي در حال توسعه بر اين باورند كه گاز طبيعي مي­تواند به عنوان پلي مطلوب، براي گذار از دوران سنتي استفاده از سوخت‌هاي فسيلي، به دورانِ بهره‌برداري بيشتر از انرژي‌هاي تجديدپذير تبديل شود. علاوه بر این، افزایش تجارت گاز طبیعی باعث افزایش همبستگی میان جوامع شده و به ثبات، امنیت و یکپارچگی در روابط بین‌المللی کشورها، کمک می‌کند.

خانم ها و آقايان؛

بازارهای انرژي، پدیده­ای ماهيتاً پويا است و بازار گاز طبیعی از این موضوع مستثنی نیست. این تحرک هم از طریق پیشرفت فناوری‌ها و نوآوری‌های عرضه گاز، مانند افزایش تولید گازهای غیرمتعارف، شِیْل گاز و توسعه تولید سوختهای جایگزین، و هم از جانب تغییرات تقاضا مانند نوآوریها در استفاده از گاز طبیعی در تولید برق، حمل و نقل، صنایع پتروشیمی و غیره ایجاد می­شود. به همین دلیل ارتقای جایگاه جهانی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در بازارهای انرژی، مستلزم ایجاد نگاهي فراگيرتر از گذشته به موضوع است تا مجمع، نقشه راه آينده خود را به‌درستی تنظيم کرده و زمينه را براي افزایش نقش خود در تامین امنیت انرژی جهانی فراهم کند. تقويت همكاري كشورهاي عضو، نهادينه‌سازي تبادل تجربيات و دانش فني ميان آنها و اتخاذ سياستهاي هماهنگ در عرصۀ توليد و بازار، تدابیری است که برای تحقق این هدف لازم داریم. همكاري‌های سازمان يافته و مبتني بر تفاهم كشورهاي توليدكنندۀ گاز در بازارهاي منطقه‌اي از اركان تعامل بلندمدت كشورهاي عضو محسوب مي‌شود و مي‌تواند موجبات بهره‌گيري اقتصادي و بهینه‌سازی انتفاع از منابع محدود و تجديدناپذير را فراهم آورد.

در فضاي تعامل بین کشورهای دوست که دارای منافعی همسو هستند و در يك مجمع بين‌الدولی که با همدلی اعضای آن 15 سال پیش در تهران پایه‌گذاری شده، افزايش منافع يك كشور، ضرورتاً با زيان عضو دیگر تأمين نمي‌شود؛ بلكه منافع هر یک از کشورهای عضو می‌تواند در قالب يك استراتژي واحد جمعی با افزايش منافع جمعي و تسهيم آن بصورت بهتری ميسر و تأمین شود.

هنر و درایت مجمع کشورهای صادرکننده گاز، این است که ضمن رعایت اصل بدیهی حق مالکیت و حاکمیت کشورهای عضو بر منابع گازی، و نحوه بهره برداری از آن، که طبعاً به مصرف و تجارت این منبع مهم انرژی نیز تسری می‌یابد، مستمراً زمینه‌های هماهنگی و سازگاری بیشتر سیاستهای انرژی و همکاری و تشریک مساعی اعضای مجمع را امکان‌پذیر سازد. 

عاليجنابان،

خانم‌ها و آقايان؛

ايران به عنوان يكي از بزرگترين دارندگان ذخایر گازطبيعي جهان، از ظرفيت بسيار بالايي براي توليد و صادرات گاز طبيعي و مشاركت بيشتر در تأمين امنيت عرضه انرژي جهاني برخوردار است. کشور من طی سالهای گذشته سیاست جایگزینی گاز بجای سایر سوختهای فسیلی را به کار بسته و در حال حاضر حدود 70 درصد ترکیب انرژی ایران را گاز تشکیل می­دهد و حدود 90 درصد خانوارهای شهری و روستایی ایران به شبکه سرتاسری توزیع گاز دسترسی دارند، و ظرفیت تولید گاز ایران تا 2 سال آینده به بیش از 1000 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.. اما مقايسه نسبت ميزان توليد با حجم ذخاير و بويژه نسبت صادرات گاز طبیعی این کشور به حجم ذخاير آن نشان می­دهد كه محدوديت‌هاي تحميلي سياستهاي بین‌المللی در سال‌های گذشته مانع بهره‌برداری مطلوب ایران از این ظرفیتها شده است. البته ما معتقدیم این وضعیت با توافق‌های اخیر ایران در مورد برنامه‌های صلح‌آمیز انرژی هسته­ای خود با کشورهای 1+5، به سرعت تغییر خواهد کرد و مقدمات این تغییرات وسیع و همه جانبه نیز در سرمایه‌گذاری­ها و تصمیماتی که از بدو شروع به کار این دولت صورت گرفته، آماده شده است. تداوم افزایش سریع ظرفیتهای تولید گاز ایران در دو سال گذشته، این امکان را به ایران می­دهد که صادرات گاز را به کشورهای همسایه از طریق خط لوله و سایر نقاط دنیا از طریق LNG افزایش دهد. راهبرد ما بر افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی از طريق سرمايه‌گذاري در ميادين نفت و گاز استوار شده است. طبعاً اولویت همکاریها ما در این فعالیتهای کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز است و من هم اینجا از روسای محترم کشورها و دولتهای دوست عضو مجمع که در این اجلاس حضور یافته­اند دعوت می­کنم، برای ارتقاء همکاریها و با حفظ منافع متقابل در سرمایه‌گذاریهای ایران برای توسعه منابع عظیم گاز این کشور، که در راستای افزایش سهم مجمع در تولید و تجارت گاز طبیعی در جهان است، مشارکت کنند. بی‌مناسبت نیست یادآوری کنم که چارچوب قراردادهاي نفتي و گازی جديد ايران، زمينه جذابي را براي سرمايه‌گذاري در صنعت نفت و گاز ايران فراهم مي‌سازد و این دولت حمايت خود را از سرمايه گذاري‌هاي بين‌المللي در صنعت نفت و گاز اعلام مي‌دارد. البته ايران علاوه بر افزايش ظرفيت‌هاي توليد، برنامه‌هاي گسترش مصرف گاز در داخل و درعين حال افزايش كارايي انرژي و صرفه‌جویی و بهینه سازی در مصرف را در دستور كار دارد، تا بتواند ضمن بهره‌گيري داخلي از اين انرژي پاك، ظرفيت صادراتي خود را ارتقا بخشد.

در پایان بار دیگر از همه عالیجنابانی که با حضور خود شکوه لازم را به این اجلاس تاریخی دادند سپاسگزاری کرده، موفقیت کامل اجلاس و اقامت خوشی را برای همه عزیزان در تهران آرزو می‌کنم.

متشکرم

2329

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =