تسنیم نوشت: رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: بسیج به همراه سپاه در عراق و سوریه حضور نظامی مستشاری دارد.

محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در برنامه متن، حاشیه که شب گذشته از شبکه سوم سیما پخش شد با بیان اینکه اگر اوج فداکاری بسیجیان در دفاع مقدس شهید فهمیده بوده، امروز بسیجیان ما در مقابل عوامل انتحاری آمریکا در شرق کشور ایستاده‌اند، گفت: بسیجیان شرق کشور، 4 مرتبه عملیات شهادت‌طلبانه انجام داده‌اند، به گونه‌ای که تاکنون 4 جوان شهید بسیجی در مناطق زاهدان، زابل و چابهار وقتی دیدند عامل انتحاری با هدف کشتن مردم وارد مسجد یا حسینیه شده، خودشان را به آن فرد رسانده و با بغل کردن عامل انتحاری موجب شدند تا بعد از انفجار بمب، به مردم آسیب نرسد و خود را فدا کردند.

وی در مورد اتهاماتی که به بسیج درباره سیاسی‌کاری زده می‌شود، اظهار داشت: اگر امروز بحث سیاسی مطرح می‌شود، در زمان جنگ هم چنین شرایطی بوده است، صداوسیما سخنان بسیجیان آن روز را از آرشیو بیرون بیاورد و ببیند مثلاً در زمان بنی‌صدر، بسیجیان چگونه حرف می‌زدند. من خودم آن زمان در ابتدای جوانی با بسیاری از سران آن زمان بحث‌های سیاسی کردم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تأیید حضور نیروهای بسیج در سوریه و عراق گفت: بسیج به همراه سپاه، در عراق و سوریه حضور نظامی مستشاری دارد و تجربه‌های دفاع مقدس را در اختیار نیروهای مردمی قرار می‌دهند. البته در عراق چون بسیجیان عراقی، سال‌های طولانی در جبهه‌های جنگ ما علیه رژیم بعث حضور داشتند، تجربه‌های خوبی دارند و حضور ما در عراق کمتر است. اما در سوریه چون نیروهای مردمی، تجربه‌های عملیاتی کمی دارند و حضور مستشاران بسیجی پررنگ‌تر است.

نقدی افزود:‌ هرجا جوانی بسیجی ما را می‌بینند، داوطلب حضور در این جبهه‌هاست، اما اعزام‌ها بدین شکل نیست که کسی داوطلب باشد و بسیج او را به جبهه‌های نبرد بفرستد. 

وی تعداد اعضای بسیج را نزدیک به 23 میلیون و 800 هزار نفر برشمرد و اظهار داشت: هر کس که قلب‌اش برای ایران و اسلام می‌تپد و دغدغه آینده کشور را دارد، بسیجی محسوب می‌شود و عده زیادی از این افراد با مراجعه به مراکز بسیج و با کد ملی مشخص، در بسیج ثبت‌نام کرده‌اند. ثبت‌نام در بسیج یعنی اعلام آمادگی برای یک کار سازماندهی شده و چه بسا افراد بسیاری وجود دارند که بسیجی هستند، اما سازمان‌دهی شده، نیستند و در عرصه‌های دیگر از انقلاب و اسلام دفاع می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه گفت: البته افرادی که در بسیج ثبت‌نام کردند، در درجات مختلفی از میزان آمادگی قرار دارند، یکسری از آنها روحیه شهادت‌طلبی دارند که هر لحظه آمادگی حضور در میدان رزم را هم دارند و این درجات افراد مثل یک هرم است که در پایین آن هم افراد با آمادگی کمتر مثل بنده حضور دارند.

نقدی در پاسخ به این سؤال که «اگر شرایط عملیات استشهادی پیش بیاید، حاضر به انجام آن هستید یا نه؟» پاسخ مثبت داد و گفت: ما به عنوان عقب‌مانده‌از قافله شهدای دفاع مقدس، نگرانی در دل داریم. همانطور که جوان‌ها شوق حضور در جبهه و شهادت را دارند، افرادی که سن وسال‌شان هم بالا رفته، دغدغه دارند و نگرانند که مبادا بعد از این همه زندگی با شهدا، در بستر بمیرند.

وی در مورد عضویت افرادی که شاید شباهت ظاهری کمتری به بسیجیان دارند، در این سازمان یادآور شد: از هر قشر، قوم، طائفه و مذهبی در بسیج حضور دارند و طبیعتاً آنچه که ما در بسیج به آن پایبندیم، رعایت مسائل شرعی است.

نقدی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا بسیج یک دولت اصولگرا را هم به اندازه یک دولت اصلاح طلب نقد می‌کند، اظهار داشت: شما به آرشیو روزنامه‌ها در دولت قبل که طبق دسته‌بندی‌های شما، اصولگرا محسوب می‌شود، رجوع کنید و ببینید بسیج چه نقدهایی به آنها داشته و آنها نیز چه حرف‌هایی در مورد بسیج گفته‌اند. شبیه همین حرف‌هایی است که در دولت فعلی به بسیج می‌زنند و اگر یک بسیجی انتقاد و پیشنهادی داشته باشد، با تصور انتقاد حزبی با این برخورد می‌کنند. البته معیارهایی را امام و انقلاب برایمان مشخص کرده‌اند که بر اساس این ارزش‌ها نقدهایمان را بیان می‌کنیم و از کسی هم نمی‌ترسیم.

وی افزود: ارتباط بسیج، چه با این دولت و چه با دولت قبل هیچ تفاوتی ندارد و رابطه این دولت‌ها هم با بسیج شبیه یکدیگر بوده است. البته دولت‌ها باید سعه‌صدر و نقد‌پذیری‌شان را بیشتر کنند و تفاوت نقد افراد حزبی و سیاسی را با نقد کسانی که از موضع انقلاب و از سر دلسوزی برای بهبود شرایط مردم سخن می‌گوید، تشخیص دهند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بودجه بسیج نیز تصریح کرد: بخش اعظم بودجه بسیج را خود مردم تأمین می‌کنند و کمی از آن نیز از محل بودجه دولت تأمین می‌شود. البته آنچه که در برگه نوشته می‌شود، چیزی حدود هزار میلیارد تومان است؛ اما بخش عظیمی از آن صرف کارهای نظامی می‌شود. بسیج در حال حاضر، بیش از 2 هزار و 200 گردان رزمی آقایان و حدود 120 گردان مربوط به بسیج خواهران دارد که اینها همانند سایر گردان‌های رزمی به سلاح، مهمات، آموزش و رزمایش‌های مرتب نیاز دارند که همه اینها نیازمند بودجه است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: سایر کارهایی که بسیج انجام می‌دهد، بخش اعظم آن توسط خود مردم تأمین می‌شود. مثلاً حدود 15هزار یادواره شهید در سال از طرف بسیج پشتیبانی می‌شود که در هر یادواره، بنا به سطح گستردگی آن از 500 تا 5هزار نفر شرکت می‌کنند و هزینه آن نیز از 5 تا 20 میلیون تومان برآورد می‌شود؛ اما کمک بسیج به آنها چیزی حدود 400 هزار تومان است که بقیه هزینه توسط مردم تأمین می‌شود.

نقدی درباره وابستگی مالی بسیج به دولت، نیز گفت: برای اردوی راهیان نور کمک هزینه‌ای که بسیج برای هر فرد می‌تواند بپردازد، چیزی حدود 3 تا 5 هزار تومان است، درحالی‌که حداقل هزینه برای یک سفر 5 روزه به مناطق جنوب با حداقل امکانات رفاهی نفری 150هزار تومان برآورد می‌شود. الان 2500 سالن و ورزشگاه را بسیج در کمتر از 4 سال ساخته، چنین کار عمرانی با این گستردگی بی‌سابقه است. از سوی دیگر اگر برآورد بودجه این کار عمرانی و مبلغی که بسیج برای اجرای آن هزینه کرده را نیز مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که تنها حدود یک‌پنجم این هزینه را بسیج پرداخته و باقی هزینه‌ها از کمک‌های سایر نهادها، مردم و خیرین تأمین شده است.

وی در مورد خبرگزاری‌هایی همچون فارس و تسنیم که برخی آنها را زیرمجموعه بسیج می‌دانند، گفت: این رسانه‌ها این طور که تصور می‌شود، زیر نظر بسیج نیستند و با بودجه ما هم تغذیه نمی‌شوند. هر رسانه‌ای روند مشخص خود و در‌آمد و هزینه‌های مشخصی دارد و یک مقداری هم به آنها کمک می‌شود. اغلب رسانه‌های کشور ما، کمک‌هایی را از سازمان‌های مختلف دریافت می‌کنند؛ ولی این به‌معنای اینکه بر آنها اعمال مدیریت صد‌در‌صدی می‌شود، نیست. مؤسساتی هستند که گاهی از سوی بسیج به آنها کمک‌هایی می‌شود. اما آیا رسانه‌ای همچون خبرگزاری جمهوری اسلامی که بودجه آن کاملا دولتی است، متعهد است که هرچه رئیس جمهور دستور داد آن را بنویسد؟

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مورد اینکه گفته می‌شود برخی خبرگزاری‌های نزدیک به بسیج، علیه دولت، کار می‌کنند، ادامه داد: چندین مرتبه چنین حرفی گفته شد. یک نهادی آمد این مطالبی که این خبرگزاری‌ها در طرفداری و نقد از دولت زده بودند را جمع کرد و آمارگیری کرد و به همان جاهایی که این حرفها را می‌زنند ارائه داد، خودشان شرمنده شدند. در واقع اینگونه نیست؛ ولی چون روحیه نقد‌پذیری در ما کمرنگ است در میان این همه مطالبی که درباره خدمات دولت و انعکاس نظرات و سخنان مسئولان زده می‌شود اگر یک مطلب انتقادی باشد، بسیار به چشم‌مان می‌آید.

نقدی در مورد ارتباط نیروهای لباس شخصی و بسیج افزود: وقتی 23 میلیون نیروی بسیجی داریم، یعنی به طور متوسط در هرجای کشور، یک سوم مردم بسیجی هستند. حالا مثلاً اگر این افراد در خیابان دعوای‌شان شد، آیا می‌شود این را به پای بسیج نوشت و گفت که بسیج این دعوا را به راه انداخته است؟ عمل و عکس‌العمل فرد در هرجمع، چه عضو بسیج باشد چه نباشد، به خود آن فرد مربوط می‌شود.

وی دربیان نظر خود پیرامون مسئله نفوذ هم یادآور شد: آمریکا در به بکار بردن ابزارهای نظامی، ترور، تهدید و تحریم و ابزارهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شکست خورده؛ اگرچه همه حربه‌هایش را به‌کار گرفته، ولی شکست خورده و حالا دست به دامن مذاکره زده و از طریق آن به دنبال نفوذ در ایران است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: آمریکا دو سال با استراتژی ترور با ما جنگید و8 سال با استراتژی نظامی با ما جنگید و تنها ارتشی بود که در دفاع از صدام وارد جنگ با ملت ایران شد. 10 سال با استراتژی سیاسی و فرهنگی جنگید و می‌خواست در سال 78 نتیجه آن را برداشت کند که شکست خورد. 10 سال بعد از آن با استراتژی سیاسی رسانه ای به جنگ ملت ما آمد و انبوهی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را ایجاد کرد که پدیده‌های جدیدی در عرصه رسانه ای بودند و با اینها وارد میدان شد و می‌خواست در سال 88 به هدفش که سرنگونی نظام بود، دست پیدا کند اما شکست خورد.

نقدی گفت: بعد از آن، شکست خوردگان داخلی به آمریکا گرا دادند که این ملت تا زمانی که پشت سر دولت و نظام هستند، نمی‌شود کاری از پیش برد و خواستند کاری کنند که مردم خسته شوند و دیگر از نظام حمایت نکنند. به همین خاطر تحریم‌ها را افزایش دادند و با تطمیع سایر کشورها مانع ایجاد رابطه اقتصادی ایران با بسیاری از کشورها شد و البته این بار هم شکست خوردند.

وی ، بسیجیان را نیروهای با نشاط جامعه خواند که باید آنها را افرادی صاحب رأی دانست که هرکجا رفتارهای خلاف ارزش‌ها را مشاهده ‌می‌کنند، نظر خود را بیان می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: بسیجیان در همه انتخابات‌ها نیز حضور فعال دارند، اما اینکه سازمان بسیج، دستور دهد به فرد خاصی رأی بدهید، این یک حرف خلاف واقع است و هرگزی چنین چیزی نیست.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =