چرا پوتین پس از 8 سال به تهران می‌آید؟

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از 8 سال به تهران می آید.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین قرار است برای اجلاس کشورهای صادر کننده گاز به تهران بیاید این سفر بازتاب فراوانی در رسانه های داخلی و خارجی داشته است مضاف بر اینکه با شرایط فعلی منطقه رئیس جمهور روسیه قرار است با رهبر معظم انقلاب دیدار کند. در همین گزارش برخی رسانه های خارجی را از نظر می گذرانید:

یکی از اهداف سفر پوتین به تهران بحران سوریه است

روزنامه 'استاندارد' چاپ اتریش در باره سفر 'ولادیمیر پوتین' به تهران و دیدارش با مقامات ارشد ایران نوشت: یکی از اهداف سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران، آینده کشور سوریه و جنگ علیه داعش است.

ایرنا به نقل از این  روزنامه افزود: 'قرار است رئیس جمهوری روسیه در حاشیه سومین اجلاس سران کشورهای عضو مجمع صادر کنندگان گاز با آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کند.
'پوتین که پیشتر در سال 2007 با رهبر عالی ایران در حاشیه دومین اجلاس سران خزر در تهران دیدار کرده بود، امسال نیز با آیت الله خامنه ای دیدار و مذاکره خواهد کرد'.

استاندارد با نوشتن اینکه 'پوتین برای پیشبرد اهداف روسیه در سوریه به تهران سفر می کند'، ادامه داد: 'بعد از سقوط هواپیمای روسی در صحرای سینا و اعلام دست داشتن داعش در این حرکت تروریستی، پوتین به دنبال نابودی کامل داعش با همکاری ایران است.
' رئیس جمهوری روسیه پیشتر به یگان های عملیاتی این کشور که در حال همکاری با نظامیان سوری برای سرکوب گروه های تروریستی، بویژه داعش هستند، دستور داد از تمامی توان و امکانات خود برای پاکسازی سوریه از وجود تروریست ها تلاش کنند'.
به گفته مقامات روسیه در آخرین اطلاعات اعلام شده، این کشور با نابود کردن 826 موضع دیگر تروریست ها، بویژه داعش و هلاکت 600 تروریست، شمار انهدام مواضع گروه های تروریستی را در سوریه در جریان 55 روز حمله های هوایی و موشکباران دریایی به حدود 5000 هدف رساند.
ولادیمیر پوتین امروز دوشنبه، برای شرکت در نشست سران اوپک گازی راهی تهران می شود.

الميادين: اهميت سفر پوتين به تهران در ديدار با رهبر ايران است    



اهمیت سفر رئیس جمهور روسیه به ایران در دیدار با رهبر ایران نهفته است.
واحد مرکزی خبر به نقل از نورالدین الدغیر گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، ولادیمیر پوتین بار دیگر به ایران می آید. این دومین سفر پوتین به تهران طی هشت سال گذشته است.
گفته می شود مسائلی که در این سفر مورد گفتگو قرار می گیرد، می تواند به ترسیم دوباره محور ایرانی-روسی در منطقه بپردازد.
مسائل مطرح میان دو کشور مسائل مختلفی همچون مسائل ژئوسیاسی، نظامی و اقتصادی است.

حسین نقوی حسینی، عضو کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ایران گفت: ما روابط مهم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با روسیه هستیم. طی مذاکرات هسته ای نیز مواضع روسیه بیش از دیگر کشورها به ما نزدیک بود.
ولادیمیر پوتین با حسن روحانی دیدار خواهد کرد اما همه دیدگان به دیدار پوتین با سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب ایران دوخته شده است.

پرونده سوریه و موضوع تروریسم در راس گفتگوها قرار دارد. پوتین در کنار سید علی خامنه ای خواهد نشست و بی تردید موضع ایران در قبال سوریه و مخالفت تهران با سرنگونی بشار اسد برای پوتین مخفی نخواهد بود. ایرانی ها سرنگونی سوریه را سرنگونی راهبرد مقاومت در منطقه می دانند.
موضع روسیه نیز تفاوت چندانی با موضع ایران ندارد، زیرا روس ها سقوط حکومت سوریه را به معنای کاهش نفوذ مسکو در منطقه و افزایش دامنه تسلط آمریکا تلقی می کنند.

سردار محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: روسیه از قدرت های بزرگ دنیا است که متوجه خطر تروریسم، داعش و تکفیری ها شده است. همکاری ایران و روسیه در این زمینه می تواند همه کشورهایی را که در معرض خطر تروریسم قرار دارند، تشویق کند که با یکدیگر متحد شوند.

پرونده های سیاست و ترسیم ژئوپولیتیک منطقه، ای بسا نیازمند حل نقاط درگیری ایران و روسیه باشد. در رأس این نقاط درگیری نفت، گاز و روابط پس از برداشته شدن تحریم هاست.

در تهران دو کشور به جای ایجاد جبهه رقابت بر سر کشورهای مصرف کننده انرژی، ایجاد طرح های مشترک ایرانی-روسی در زمینه انرژی را مورد بررسی قرار می دهند.

بنابراین نگاهها به سفر ولادیمیر پوتین به تهران دوخته شده است. این امکان وجود دارد که در تهران یک ائتلاف جدید پدیدار شود. و ای بسا این ائتلاف به یک ائتلاف راهبردی تبدیل شود. سفر پوتین به ایران موجب تحریک کشورهایی خواهد شد که سیاست های تهران و مسکو خوشایندشان نیست.


راديو فرانسه: سفر پوتين به تهران کوتاه اما مهم است    

پایگاه اینترنتی رادیو بین‌المللی فرانسه گزارش داد: سفر پوتین به تهران کوتاه اما مهم است.
موریل پومپون، خبرنگار این رادیو در مسکو ضن اشاره به سفر بیست و چهار ساعته رئیس جمهور روسیه به ایران گزارش داد: این سفر نماد روابط نزدیک میان دو کشوری است که در سوریه متحد یکدیگرند. قرار است ولادیمیر پوتین در تهران در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز شرکت کنند. اما در حاشیه این نشست، وی گفتگوهایی محوری با مقامات ایران از جمله آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران خواهد داشت.

در این گزارش آمده است: سفر پوتین به تهران کوتاه اما بسیار مهم است. قرار است وی نه تنها با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش بلکه با آیت الله علی خامنه‌ای، نیز دیدار داشته باشد. دو طرف از سال دو هزار و هفت یکدیگر را ندیده‌اند. در آن زمان، دو کشور قراردادی درباره تحویل موشک‌های روسی اس سیصد به ایران امضاء کرده بودند. اما تحریم‌های سازمان ملل، روسیه را مجبور کرد قرارداد را متوقف کند. تهران نیز این مناقشه را به یک دادگاه داوری بین‌المللی کشاند.

در ادامه گزارش آمده است: اما این ماجراها در حال فراموشی است. با توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران، قرار است موشک‌های اس سیصد نیز به زودی به ایران تحویل داده شوند و اینگونه هرگونه مجادله ای میان دو کشور خاتمه می‌پذیرد. مسکو و تهران هرگز ارتباط خود را قطع نکردند و در واقع با توجه به بحران سوریه به یکدیگر نزدیک شده‌اند. هر دو از دولت سوریه دفاع می‌کنند، اگرچه انگیزه‌ها متفاوت است. برای تهران بحث بر سر حمایت از رژیمی متحد است. برای مسکو، بحث بر سر بازیافتن جایگاهی مهم در عرصه خاورمیانه (غرب آسیا) است.
اما محور مسکو-تهران خوشایند پایتخت‌های عربی نیست. مطمئناً ولادیمیر پوتین روز سه شنبه در سوچی، در جنوب روسیه در این باره با پادشاه اردن صحبت خواهد کرد.  دیدار برنامه ریزی شده «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با رهبر عالی ایران، نشانه ویژه بودن روابط دو کشور در عرصه های دو جانبه و منطقه ای است و این مذاکرات می تواند دستاوردهای زیادی داشته باشد.


اسپوتنیک: دیدار پوتین با رهبر عالی ایران دستاوردهای زیادی خواهد داشت


خبرگزاری روسی در باره سفر پوتین به تهران برای شرکت در سومین نشست سران کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز که امروز در تهران برگزار می شود، افزود: صادرکنندگان بزرگ گاز در تهران گرد هم آمده اند تا راهبرد آینده همکاری خود را هماهنگ کنند. حضور پوتین و ملاقات با آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران مهمترین ماجرای کنفرانس گازی و حضور سران دیگر کشورها در ایران است.
این خبرگزاری نوشت: بدیهی است در ملاقات بلندپایه ترین مقام های ایران و روسیه قرار نیست فقط به موضوع صادرات گاز و انرژی پرداخته شود.

مسایل زیاد مورد توجه دو کشور از جمله سوریه، عراق، یمن، جنگ با تروریسم، توافق ایران و 1+5 و همکاری های مشترک دیگر به طور قطع در دیدار و گفت و گوی رئیس جمهوری روسیه و آیت الله خامنه ای بحث خواهد شد. با توجه به داغ بودن موضوع مبارزه با تروریسم پیش بینی می شود بخش اصلی مذاکرات به این موضوع اختصاص یابد.

این خبرگزاری افزود، امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که ایران و روسیه بر اساس نقشه بسیار فراگیر مبارزه خود را با تروریسم در سوریه شروع کرده اند.

«عماد آبشناس» نویسنده مطلب ادامه داده است: حملات هوایی روسیه در سوریه از یک سو و پیشروی ارتش این کشور همراه نیروهای مردمی آموزش دیده بر روی زمین عرصه را بر گروه های تروریستی در سوریه تنگ تر و تنگ تر کرده است و به طور قطع این پیشروی به هیچ وجه مورد پسند بسیاری از کشورهای حامی تروریست ها در سوریه نیست.

'به دلایل مختلف مردم ایالات متحده و کشورهای اروپایی به هیچ وجه تمایل ندارند وارد جنگ سوریه شوند و از سوی دیگر پیروزی «بشار اسد» رئیس جمهوری را بر دشمنانش بر نمی تابند و همزمان چند کشور در منطقه نیز از موفقیت نظامیان سوری در نابودی تروریست ها بیمناکند.

اسپوتنیک نوشته است: بر عکس تصور عمومی، داعش گروه ساده ای نیست بلکه گروهی فوق العاده حرفه ای و دارای نظریه پردازان کهنه کار است که به هیچ وجه بی دلیل اقدامی انجام نمی دهد و در چند سال اخیر نشان داده که سرعت قدرت یابی داعش به همین نظریه پردازان وابسته است.

'داعش عملیات کشت و کشتارهای وحشتناک تا انتحاری و غیره را با برنامه ریزی های دقیق انجام داده و همچنین فیلم هایی که از این گروه در رسانه های اجتماعی و جهانی منتشر شده ، نشان می دهد این گروه در زمینه تبلیغاتی نیز بسیار موفق بوده است، بگونه ای که با انتشار تصاویر عملیات وحشتناک خود در رسانه های بین المللی توانسته همه را به ابزار رسیدن به اهداف خود تبدیل کند.'

'عملیات تروریستی این گروه علیه هواپیمای مسافری روسیه یا در فرانسه و عملیات اخیر در حومه جنوبی بیروت نیز در همین راستا بوده است. داعش برای اینکه جنگ شیعه و سنی را در لبنان شکل دهد، انفجار را در منطقه شیعیان انجام داده است و از سوی دیگر برای اینکه افکار عمومی مصر و روسیه را تحت فشار قرار دهد علیه هواپیمای مسافری روسیی در شرم الشیخ مصر اقدام کرد.'

'داعش همچنین برای اینکه پای کشورهای اروپایی را به جنگ سوریه باز کند، عملیات پر سرو صدای پاریس را سازماندهی و اجرا کرد تا با این شرایط مردم فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی با ورود به جنگ در سوریه و عراق مخالف نباشند و به این ترتیب سران این کشورها می توانند به راحتی برای ورود به سوریه تصمیم بگیرند.'

نویسنده افزود: با توجه به این وضعیت، اهداف ائتلاف ایران و روسیه با کشورهای اروپایی در سوریه همسو نیست و یک تقابل میان دو ائتلاف بوجود می آید که داعش همیشه نشان داده می خواهد از آن بیشترین سوءاستفاده را ببرد.
'روس ها با یک تحلیل فوری این موضوع را دریافتند و به همین دلیل پوتین دستور داد، زیردریایی های روسیه با ناو هواپیمابر فرانسه مانند همپیمان رفتار کنند و اخیرا هواپیماهای روسی موشک هایی را به مواضع داعش شلیک کردند که روی آن پیغام همدردی با فرانسوی ها نوشته شده بود.'

'روس ها معتقدند، برای ناکام گذاشتن داعش و برهم زدن نقشه های آن بهتر است، همه کشورهایی که می خواهند با این گروه مبارزه کننده را وارد ائتلاف چهار -روسیه، ایران، عراق و سوریه - کنند و جبهه رویارویی با تروریست ها و داعش را گسترده تر کنند و این پیشنهاد چند ماه پیش نیز توسط مسکو مطرح شد.'

'ایرانی ها این دیدگاه روسیه را قبول دارند، اما در مورد قصد و نیت دیگر کشورها مانند فرانسه مرددند و بیم دارند، ورود کشوری مثل فرانسه به ائتلاف با توجه به سیاست های ضدسوری پاریس، ممکن است فقط به افشای اطلاعات مرکز عملیات بغداد منجر شود و عملا پیشرفت سریع راهبرد ایران و روسیه را آرام کند. به ویژه گزارش های متعددی از کمک های اطلاعاتی غرب به گروه های مختلف تروریستی از جمله داعش دارند و در موارد زیادی هم پیشروی نیروهای مردمی ضد داعش با بمباران ائتلاف آمریکایی در عراق متوقف شده است.

اسپوتنیک نوشته است: با این شرایط به اعتقاد ایرانی ها فقط در صورتی باید اجازه داد کشوری به ائتلاف چهار کشور ایران، روسیه، عراق و سوریه بپیوندند که موضع خود را در این زمینه با تهران و مسکو همسان کند که این موضوع مهم ترین بحث احتمالی بین پوتین و رهبر عالی ایران خواهد بود.

'موضوع دیگری که ممکن است در این دیدار مطرح شود، تبدیل همکاری های ایران و روسیه به نوعی ائتلاف یا اتحاد دو کشور و شاید با کشورهای دیگر برای مقابله با جاه طلبی های برخی کشورها در جهان است.'

'امروزه ایران و روسیه در موارد زیادی با هم اشتراک منافع دارند و هم نظر هستند که برای هر کدام از آنها کشورهای دیگر اتحاد تشکیل می دهند و اکنون هم ائتلاف یا اتحاد مسکو و تهران می تواند شامل اقتصادی، رسانه ای، نظامی، سیاسی و امنیتی باشد و از مدت ها پیش نیز روسیه با تعدادی از کشورهای دیگر در زمینه های اقتصادی و رسانه ای در حال ائتلاف است.

'بریکس و شانگهای نمونه هایی از این ائتلاف ها است و به طور قطع ایران تمایل دارد با همکاری روسیه به این ائتلاف ها بپیوندند و به این ترتیب، دو کشور می توانند سطح روابط دوجانبه را بالاتر ببرند و نه تنها در زمینه های اقتصادی با یکدیگر همکاری کنند، بلکه در مواردی نیازها را به صورت متقابل همپوشانی کنند که می تواند از روابط دوجانبه شروع شود و به دیگر اعضای این دو پیمان کشیده شود.'

'از سوی دیگر، با توجه به اینکه آیت الله خامنه ای فرمانده کل قوای مسلح جمهوری اسلامی است، در دیدار ایشان با رئیس جمهوری روسیه بحث همکاری های دفاعی و تجهیز نیروهای مسلح ایران به تولیدات مدرن روسی نیز یکی از مباحث خواهد بود و احتمالا توافق هایی برای ارتقای سطح همکاری های نظامی شکل خواهد گرفت.'

اسپوتنیک در پایان نوشته است: با رصد سفر رئیسان و رهبران کشورهای مختلف به ایران، این واقعیت روشن می شود که برنامه ملاقات با رهبر انقلاب اسلامی فقط برای شخصیت هایی تدارک می شود که روابط بسیار نزدیک و صمیمانه ای با ایران داشته باشند و به همین دلیل، نفس ملاقات پوتین با آیت الله خامنه ای پیام مهمی برای دیگر کشورها مبنی بر سطح روابط صمیمی دو کشور دارد و به گونه قطعی انتظار دستاوردهای زیادی از ملاقات بین رهبر عالی ایران و رییس جمهوری روسیه می رود.
خبرگزاری روسی ایتارتاس هم در گزارشی سفر پوتین به تهران را یک دیدار کاری توصیف کرده و نوشته است: رئیس جمهوری روسیه در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران سخنرانی خواهد کرد.

این خبرگزاری افزود: پوتین در این سفر کوتاه با رهبری و رئیس جمهوری ایران هم دیدار و گفت و گو خواهد کرد... این دومین سفر وی به تهران محسوب می شود. پوتین در سال 2007 نیز برای شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر به ایران آمده بود.
سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز دوم آذرماه با حضور سران و رئیسان دولت 9 کشور عضو در تهران برگزار می شود.
کشورهای عضو این مجمع 70 درصد ذخایر گازی و 42 درصد تولید گاز جهان را در اختیار دارند.
ایران، روسیه، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، قطر، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢عضو اصلی این مجمع و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو اعضای ناظر آن هستند.

افزون بر رئیس جمهوری ایران به عنوان میزبان سران، رئیسان جمهوری روسیه، بولیوی، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا، عراق و نخست وزیر الجزایر در آن شرکت می کنند و رئیسان جمهوری ترکمنستان و آذربایجان به عنوان مهمان ویژه حضور دارند و «عبدالله سالم البدری» دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و «آلدو فلورس کویرگان» دبیرکل مجمع بین المللی انرژی (IEF) نیز در این نشست شرکت خواهند کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =