انسان‌ و دایناسورها مانند انیمیشن جدید پیکسار می‌توانستند دوست باشند؟

به گزارش همشهری آنلاین،جدیدترین انیمیشن شرکت پیکسار به نام «دایناسور خوب» بر اساس فرضیه ساخته شده که انسانها و دایناسورهای می‌توانستند با هم دوستان خوبی باشند.میلیون‌ها سال قبل آیا واقعا این داستان امکان داشته است؟

اگر ۶۶ میلیون سال پیش آن سیارک بزرگ و مرگبار با زمین برخورد نمی‌کرد و  دایناسورها را از بین نمي‌رفتند، چه سرنوشتی در انتظار انسان‌ها بود؟
براساس گزارش لايو‌ساينس، فرضيه‌اي كه جديد‌ترين انيميشن شركت پيكسار "دايناسور خوب" براساس آن ساخته شده‌است، يكي از پاسخ‌هايي است كه به اين پرسش داده شده‌است: انسان‌ها و دايناسورها مي‌توانستند براي هم دوستاني خوب باشند. در اين فيلم يك آپاتوسوروس جوان با يك پسربچه‌غارنشين ملاقات كرده و با او رابطه‌اي دوستانه برقرار مي‌كند، داستاني كه در عين زيبايي از نظر ديرينه‌شناسان كاملا غير ممكن است، زيرا از نظر دانشمندان، اگر دايناسورها هنوز در زمين وجود داشتند، ديگر انساني براي دوستي با آنها وجود نداشت.

توماس ويليامسون مسئول بخش ديرينه‌شناسي موزه علوم و تاريخ طبيعي نيومكزيكو مي‌گويد رابطه دوستي ميان انسان و دايناسور مانند آنچه در اين فيلم روايت شده كاملا غيرممكن است زيرا دايناسورها و انسان‌ها هرگز نمي‌توانستند در كنار يكديگر زندگي كنند.

اگرچه در دوران حكمفرمايي دايناسورها بر زمين در دوران مزوزوئيك پستانداراني نيز روي سياره زندگي مي‌كردند، اين جانداران بسيار كوچك بوده‌اند، يعني ابعاد آنها از يك گربه خانگي فراتر نمي‌رفته‌است. تنها پس از انقراض دايناسورهاي غيرپرنده بود كه ابعاد بدن و توانايي‌هاي پستانداران مجال رشد به دست آورد و به تدريج از 60 ميليون سال بعد زمينه حضور تبار انسان روي زمين فراهم شد.

پستانداران از حدود 220 ميليون سال پيش در زمين پا گرفته‌اند، يعني تقريبا همزمان با ظهور دايناسورها در اواخر دوره ترياسه، اما اين دايناسورها بودند كه برتري جستند، در قالب هزاران گونه مختلف متنوع شدند و در ابعادي بزرگ در سرتاسر جهان پراكنده شدند. در اين دوران پستانداران در سايه دايناسورها باقي ماندند و هيچ‌يك از آنها نتوانستند بر محيطي كه در آن زندگي مي‌كردند سلطه بيابند. بر اساس اطلاعات فسيلي، پستانداران اوليه بيشتر حشرات و دانه‌هاي گياهي مي‌خوردند و گاهي از دايناسورهاي كوچك تغذيه مي‌كردند.

زماني كه آن سيارك 10 كيلومتري با زمين برخورد كرد، پستانداران نيز مانند دايناسورها تلفات زيادي متحمل شدند. تمامي دايناسورها، به جز دايناسورهاي پرنده، و نزديك به 75 درصد از پستانداران به كلي نابود شدند،. اما بازماندگاني نيز وجود داشتند.

گروهي از پستانداران كه كوچكتر بوده و از عادات غذايي معمولي برخوردار بودند، از اين فرايند انقراض جان به در بردند زيرا به راحتي مي‌توانستند خود را پنهان كرده و از منابع مختلفي غذاي مورد نياز خود را تامين كنند. ويژگي كه به آنها كمك كرد تا در برابر هرج و مرج ناشي از برخورد سيارك به زمين دوام بياورند.

به محض نابودي دايناسورهاي غيرپرنده،‌ پستانداران برتري اكولوژيكي را به دست گرفتند و طي چند صد هزار سال با سرعت و شدتي بالا تكامل يافتند و به گونه‌هايي جديد تبديل شدند. نزديك به 500 هزار سال پس از اين رويداد برخي از پستانداران ابعادي برابر ابعاد بدن يك سگ ژرمن شپرد داشتند. همين نسل از جانداران بودند كه باعث شدند اكنون بيش از پنج هزار گونه مختلف از پستانداران در زمين حاضر باشند.

به گفته بروست كاملا آشكار است كه بدون انقراض دايناسورها هيچ‌يك از اين رويداد‌ها رخ نمي‌داد زيرا پستانداران براي ابراز وجود در كنار دايناسورها 150 ميليون سال زمان داشتند و كاري از پيش نبردند، اما به محض انقراض دايناسورها، روند رشد و تكامل آنها حالتي انفجاري به خود گرفت.

بروست مي‌گويد انتظار ندارد انيميشن دايناسور خوب پرتره‌اي دقيق از دايناسورها را به نمايش بگذارد، زيرا قطعا اين انيميشن،‌ مستندي درباره دايناسورها نيست و قرار نيست رفتار واقعي دايناسورها در آن به نمايش گذاشته شود.

 5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    10 2
    آدما تا حالا به کدوم حیوون رحم کردن؟دایناسورم اگه بود باید در میرفت از دست آدما
    • بی نام A1 ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
      1 1
      انسان الان رو نباید مقایسه کنی اون انسان های اولیه عصر حجر رو مقایسه کن چجوری می تونستن با موجوداتی به اون اندازه مقابله کنند؟