ایلنا در گفتگو با دکتر حسن لاسجردی کارشناس مسائل خاورمیانه درگیری های تازه در مناطق اشغالی را مورد بررسی قرار داده است.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به افزایش درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی و همچنین عدم تحویل پیکرهای فلسطینیان به خانواده‌های آنها توسط رژیم صهیونیستی بیان کرد: مجموعه تحولاتی که از دو ماه پیش در فلسطین اتفاق افتاد که انتفاضه سوم نام گرفت، به این دلیل است که موضوع قدس محوریت اصلی این موضوع بوده و در امتداد آنها هم گروه‌های جهادی در این ماجرا حضور داشند. همچنین تشکیلات خودگردان که در برخی از اوقات مواضعش را مسالمت‌آمیز اعلام می‌کرد، باتوجه به مجموعه سیاست‌های اسرائیل مانند سرکوب یا ترور، مواضعش را تند کرده و اعلام کرد که اسرائیل اجازه نمی‌دهد که زندگی عادی مردم شکل بگیرد از سویی هم نمی‌گذارد تا بحث آشتی ملی صورت بپذیرد.

وی ادامه داد: آنچه که مهم بود این است که تمامی متغیرها اوضاع را به سمت یک نزاع بزرگ هدایت کرد. اسرائیل هم از همان ابتدا قصد داشت تا موضوع مسجد الاقصی را به شدت کنترل کند که به مسدود کردن خیابان‌ها و محیط اطراف قدس روی آورد و حتی درها و ورودی‌های قدس را هم تا حدود زیادی تغییر داد. همچنین برای ورود به مسجد الاقصی از سوی اسرائیل رده‌های سنی خاص تعریف شد و مجموع این عوامل به علاوه تشدید آن موجب به وجود آمدن انتفاضه سوم شد. به نظر می‌رسد این انتفاضه به یک شرایط تکرار و استمرار رسیده است. چراکه هم اسرائیلی‌ها به سیاست‌های خود ادامه می‌دهند و هم این‌که فلسطینی‌ها مقابل آنها ایستاده‌اند و تلاش می‌کنند تا در فضای مجازی وقایع را منعکس کرده و نهایتاً توجه جامعه جهانی را به سمت خود جلب کنند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در تشریح دلایل ممنوع‌الفعالیت شدن جنبش اسلامی توسط اسرائیل تصریح کرد: رفتار اسرائیل در خیلی از مواقع به شرایط داخلی و بیرونی و همچنین واکنش‌هایی که ممکن است توسط متغیرها و بازیگران دیگر صورت بگیرد، برمی‌گردد. آنچه دارای اهمیت است، این خواهد بود که اکثر جنبش‌های مقاومت در صف اول جبهه مقاومت علیه اسرائیل ایستاده‌اند و زمانی که اسرائیل فشارهای خود را بر روی یکی از این گروه‌ها معطوف می‌کند، دلیل نمی‌شود که بگوییم با سایر گروه‌ها کاری ندارد و آنها را آزاد و راحت گذاشته است. زمانی که اسرائیل روی یک گروه تمرکز می‌کند منظور این است که آن گروه بیش از دیگران در معرض خطر است و تلاش اسرائیل برای بروز این خطر به این دلیل است تا بتواند این خطر را به سایر گروه‌ها سرایت دهد و تیر اخطاری به سمت آنها شلیک کند.

وی افزود: در انتفاضه‌های اخیر هم گروه‌هایی مانند جنبش اسلامی بودند که تا پای جان ایستادند و اعلام جهاد علیه اسرائیل کردند. لذا فشار اسرائیل به این دلیل است که این گروه‌ها پیشانی مقاومت در سرزمین‌های اشغالی به حساب می‌آیند و با تمرکز بر روی آنها قصد دارد آنها را از میدان بیرون کند و پس از آن به سراغ سایر گروه‌های دیگر برود. نکته دیگر این است که بال بیرونی تحولات فلسطین که به روند سیاسی و صلح و سازش مربوط است، توسط آمریکایی‌ها و اروپایی بررسی می‌شود و در حال حاضر آنچه که مهم تلقی می‌شود، این است که اسرائیل در این بخش تلاش می‌کند تا با بیعت کردن با حماس و جنبش اسلامی در هنگام مذاکرات، طرف مقابل را در موضع ضعف داشته باشد تا با فشار به گروه‌های مقاومت بتواند از انسجام آنها بکاهد و در مذاکرات دست برتر را داشته باشد.

لاسجردی در پایان گفت: تمرکز اسرائیل روی گروه‌های مقاومت به این دلیل است که آنها بتوانند گروه‌های مقاومت را نشانه‌گذاری کنند. اما آنچه مهم است، این خواهد بود که شرایط سخت و محاصره چندین ساله در سرزمین‌های اشغالی و پس از بیداری اسلامی تا حدودی شکسته شده است و بحث تغییر نگاه‌ها به موضوع فلسطین ممکن است فضای بین‌المللی را تغییر داده باشد اما در واقع فشار بر روی مردمان این سرزمین همچنان وجود دارد. بنابراین فشار اسرائیل بر گروه‌های مقاومت برای کنترل اوضاع انتفاضه صورت خواهد گرفت.
17308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =