رییس پلیس‌راهور تهران: کارایی ماموران در روزهای بارانی، ۵درصد است/ با LEZ مخالفیم،‌ چون واقعی نیست

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با حضور در کافه خبر درباره نقش پلیس در بحران های شهری، احداث بی آر تی در بلوار کشاورز، علت مخالفت با طرح LEZ، علت قفل شدن تهران و ترافیک های طولانی پایتخت صحبت کرد.

امید کریمی، زهرا مهاجری- در ترافیک های طولانی مدت و کلافه کننده کلانشهر تهران، که هر از گاهی بنا به مناسبت یا یک اتفاق ساده مثل بارندگی پیش می آید، پلیس سیبل اتهامات است. با این که عوامل بسیاری در بروز چنین صحنه هایی دخیل هستند، اما همه نقش پلیس را پررنگ تر می دانند؛ چرا که در این ترافیک های بزرگ، تنها نیرویی که می تواند کار اجرایی انجام دهد و دیده می شود، نیروی انتظامی است. 

این که سهم پلیس در مدیریت شهری چقدر است و این نیرو تا چه حد می تواند در رفع ترافیک های سنگین موثر باشد، بهانه ای شد تا میزبان سردار حسینی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ در کافه خبر باشیم.

این مقام انتظامی کم کاری پلیس در زمینه رفع ترافیک را قبول ندارد و معتقد است عوامل دیگری در بروز این اتفاقات شهری سهیم هستند. مشروح گفتگوی سردار تیمور حسینی را در ادامه بخوانید:

علت اصلی ترتیب دادن این گفتگو یه ماجرای چند بحران ترافیکی در باران چند هفته پیش بر می گردد و این که چرا تهران بعد از هر باران با این بحران روبه رو می شود و اگر زلزله رخ دهد باید چه کرد؟ و با توجه به این که تعداد ماشین ها زیاد شده است اگر امسال برف سال 86 تکرار شود، چه می شود؟

این سوال بسیار واضح است و پاسخ روشنی دارد، نسبت ظرف و مظروف ما عددی کاملا مشخص است، وقتی ظرف پر می شود نسبت ظرف و مظروف یک به یک است، نسبت خودرو به راه ما درحال حاضر چند به یک است؟ 5 به 1، یعنی 5 واحد خودرو و یک واحد راه داریم. معابر موجود در شهر تهران به گونه ای که امکان تردد خودرو وجود داشته باشد، با محاسبه فضایی که یک خودرو اشغال می کند، و فضایی که باید از اطرافش برای سهولت تردد آزاد باشد، ظرفیت تردد یا ایجاد این ظرفیت را برای 700 هزار خودرو دارد؛ و این مربوط به فقط خوردو است و موتورسیکلت جدای از این ظرفیت است.

در حال حاضر تهران بالای سه میلیون و 700 هزار خودرو دارد، معمولا در ساعاتی که تهران به زعم شهروندان و ما حالت عادی دارد، به این معناست که کمتر از 600، 700 هزار دستگاه خودرو در حال تردد است؛ هر عاملی که باعث شود این نسبت به هم بخورد و آن یک واحد تبدیل به 2/1 یا 5/1 واحد یا 2 به بالا شود، وضعیت را در تهران بد و بد و بدتر می کند.


یکی از این مواقع در زمان بارندگی و از مواقع دیگر شروع سال تحصیلی، ایام پایانی اسفند ماه و خرید های آخر سال، است؛ و در این مواقع این نسبت تغییر می کند، چرا در باران و برف شدید تر دیده می شود، چون متغیر های دیگری هم دخالت می کند و وارد می شود؛ در این زمان تعداد بیشتری از مردم تمایل به استفاده از وسیله نقلیه شخصی خود به جای اتوبوس و مترو دارند.
درصد این هم مشخص است، ما آماری از تعداد جابه جایی اتوبوس و مترو و مصرف سوخت در روز های بارانی به دست آوردیم، که کاملا این فرضیه را تایید می کند، حدود 30% از ترافیک در این روز ها سنگین تر از روز های عادی است؛ اگر قرار باشد آن نسبت 2 به 5 شود اصلا در تهران نمی توان حرکت کرد.

این استفاده بیشتر همراه با اتفاقات دیگری مثل لغزندگی راه، سرما و بخار گرفتگی شیشه ها و کاهش دید راننده، تعداد تصادفات بیش تر و پی در پی است و هر تصادفی اگر به اندازه 10 دقیقه هم در جریان بار ترافیکی معابر اخلال ایجاد کند نتیجه همین می شود که در این چند روز مشاهده کردیم؛ حضور ما از همان روز اول هم کاملا پر رنگ بود، اما آبگرفتگی در چند نقطه امکان تردد را کاملا سلب کرده بود.

سردار شما نمی پذیرید که در روز اول این بحران غافلگیر شده بودید؟

اصلا و ابدا.

پس چرا این قضیه مشهود و چشمگیر بود؟

پلیس کجا باید باشد؟ اگر جنوب به شمال بزرگراه چمران بار ترافیکی فوق العاده سنگین است، مامور ما باید در کجا باشد؟ از نظر شما باید جلوی چشم باشد ولی از نظر ما باید درجایی باشد که بفهمد گیر کار کجاست، گیر جنوب به شمال چمران در کجا بود، در مدرس رمپ ورودی به صدر شرق که به دریاچه ای تبدیل شده بود، عامل من باید در آنجا باشد که بود.


اواخر پارسال بود که شهرداری خود را برای طرح استقبال از بهار آماده کرده بود، تمام شن و نمک ها جمع شده بود و درست همان وقت برفی عجیب و غریب بارید، که در عرض 45 دقیقه بارید و یخ زد، همین بارش و یخ زدگی ناگهانی صدر طبقاتی را بلااستفاده کرد چون اصلا امکان تردد در آن نبود، چهارراه کامرانیه فرمانیه هم یخ زده و قفل شده بود؛ عوامل ما آن روز در آنجا حضور داشتند؛ ما باید در نقطه بحران حضور داشته باشیم.

 همان در نقطه بحران نیرو های شما چه قدر کارایی دارند؟

اگر آبگرفتگی باشد، 5 درصد؛ چون کاری نمی توان کرد، در آن زمان ماموران شهرداری هم هنوز نرسیده بودند، فقط درخواست می شد که از رمپ صدر نمی توان رفت از همت عبور و مرور کنید.

رمپی که می فرمائید اگر باز هم باران ببارد چنین اتفاقی می افتد، ارتباط بین پلیس و خدمات شهری برای رفع این مشکلات وجود دارد؟

بعید نیست که اتفاق بیافتد، بله، در مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران تمام نمایندگان دستگاه های مختلف همیشه حضور دارند. باید نیرو های واکنش سریع هر دستگاهی که متولی مسائل شهری است، بسیار آماده باشد؛ لذا من به هیچ عنوان غافلگیر شدن پلیس را، عدم حضور را نمی پذیرم، پلیس باید در جائی باشد که کاری از او بر بیاید. در آن شب نیرو های ما در پل پارک وی، همین رمپ ورودی، در طول صدر، چهارراه کامرانیه فرمانیه، ابتدای یمن حضور داشتند؛ بی انصافی است اگر بگوئیم بچه های پلیس حضور نداشتند، اصلا امکان ندارد که ما نباشیم، حضور ما در 24 ساعت شبانه روز استمرار دارد.

چه مقدار از این رویداد را به علت فرهنگ رانندگی مردم می دانید؟

اغراق نکنم 50 تا 60 درصد، مربوط به بی نظمی در رانندگی و فوق العاده آسیب زا است، تغییر خطوط مکرر، بی نظمی های موجود در خروجی های ما بسیار زیاد است، درصورتی که در همه جای دنیا یک ستون حتی اگر چند کیلومتر باشد وجود دارد و از آن خروجی خارج می شوند؛ پل گیشا، پل پارک وی، صیاد-رسالت، شیخ فضل اله، یادگار امام، و در بسیاری نقاط دیگر بی نظمی های رانندگی وجود دارد.

شما پارسال بیان کردید که برنامه ای برای اصلاح بی نظمی های رانندگی دارید، قرار بود جریمه هایی صورت بگیرد اما تا به حال کسی به این خاطر جریمه نشده است؟

اقدام سلبی و برخورد های این چنینی باید کاملا هوشمندانه انجام شود، که درصد خطا آنقدر بالا نباشد که نتیجه معکوس بدهد؛ هنوز بعد از دو سال که از فعال شدن دوربین های عبور از چراغ قرمز می گذرد، در آن مشکل داریم و می گویند چراغ های شما طوری طراحی شده است که ما در چراغ قرمز گیر بیافتیم و جریمه شویم. لذا اقدامی این چنینی که حجم انبوهی از رانندگان را دربرمی گیرد، یعنی تغییر مسیر، تغییر خط عبور و حرکت نکردن بین خطوط، باید ابزار و سازوکار آن بسیار دقیق باشد؛ و باید تست های مورد نیاز خود را بگذراند تا بتوانیم آن را اجرایی کنیم؛ و این در دست اقدام است و امیدوارم به زودی عملی شود؛ حرکت بین مسیر و خطوط حرکتی لحظه ای است و مثل کمربند ایمنی نیست که یکبار بسته شود تا انتهای مسیر، باید سازوکار دقیقی اجرا شود که بتواند لحظه ای و در نقاط مختلف در طول یک خط سیر این حرکت را کنترل کند.

زمانی چراغ قرمز ها به سمت اتوماتیک و تایمر دار شدن پیش می رفت، اما الان به نظر می رسد این روند دوباره معکوس شده است و تعداد زیادی از آن چراغ ها از حالت تایمری خارج می شود...

در شش ماهه اول سال چون شرایط ترافیکی ما مقداری پایدار تر و آرام تر است، غالب چراغ ها در تقاطع های مختلف می تواند به صورت توماتیک جواب بدهد و ما هم هیچ اصراری به دستی کردن نداریم، تاکید ما هم این است که کسی دستی عمل نکند، در شش ماهه دوم شرایط، شرایط خاصی است.

سیستمی که امروز در تهران در حال کار است سیستمی هوشمند از استرالیا تحت عنوان اسکتس(SCATS) است، در شهر های استرالیا مثل سیدنی و چند شهر بزرگ آن هم جواب داده است، ولی چرا در اینجا نتوانسته خوب جواب بدهد، چون متغیر های مزاحمی در کار است که در پردازش اطلاعات این سیستم اخلال ایجاد می کند؛ مثل عبور عابر از عرض راه هر وقت که دوست دارد، موتورسوار ها، مسافرکش هایی که در حریم تقاطع می ایستند.

کلا این عوامل پردازش این سیستم را دچار مشکل می کند، ما به هیچ عنوان علاقه و اصراری نداریم که از سیستم دستی استفاده شود، و بگذارند خود سیستم کار خود را انجام بدهد، ولی در خیلی از نقاط به ناچار عامل تقاطع ما سیستم را دستی عمل می کند تا بتواند بار تقاطع را متعادل کند.

تعداد نیرو های پلیس راهور با استاندارد های جهانی مطابقت دارد؟

خیر، بیشتر از استاندارد های جهانی نیست می توانم بگویم کمتر هم است. وقتی گفته شد می خواهیم حضور پلیس را کم کنیم منظور این نبوده است که اصلا حذف شود، بلکه شکل انجام وظیفه و ماموریت را می خواهیم تغییر دهیم، یعنی مردم به این عادت کنند که پلیس نبینند اما احساس کنند که مدام در رصد هستند؛ این حس را باید در جامعه ایجاد کنیم.

شاید به همین دلیل هم است که گاهی زمان رسیدن پلیس به محل تصادف مثلا در یک خیابان فرعی بیشتر می شود.

بله مقداری بیشتر می شود که البته این هم زمان دارد در ایام و مناسبت های خاصی شاید این اتفاق بیافتد، به ویژه در بارندگی ها، برف، مقداری برف می بارد، تصادفات محور شمال ما بسیار زیاد است.

سردار تیمور حسینی

زمانی دائم بیان می شد که بخش زیادی از معابر تهران به پارکینگ تبدیل شده اند، هنوز هم این اتفاق وجود دارد، کمبود پارکینگ در چه وضعیتی است؟ قرار بود شهرداری یک نهضت پارکینگ سازی راه بیاندازد و اتفاقاتی بیافتد اما نشد، پارکینگ ها به مرکز خرید تبدیل شدند؟

این موضوع خود جای بحث دارد، خود من با این واژه بسیار مشکل دارم، نهضت پارکینگ سازی یعنی چه؟ به هر حال در اکثر کشور های پیشرفته که توانسته اند در بحث ترافیک موفقیت هایی داشته باشند، در شهر های بزرگ و هسته مرکزی شان اصلا احداث پارکینگ منسوخ شده است. یعنی استراتژی ما باید به گونه ای باشد که مردم را به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی سوق بدهیم، و کمتر راغب به استفاده از ماشین خود باشند، همین الان در خیابان جمهوری، محدوده بازار، منطقه 12، ... در جا هایی که پارکینگ عمومی داریم، برای ورود و خروج به همان پارکینگ مشکل ترافیکی بیشتری داریم، مثل پارکینگ پروانه در خیابان جمهوری.

 الان وسایل نقلیه عمومی هم با تمام ظرفیت خود کار می کند و حتی آن ها هم دیگر جواب نمی دهد.

منظور من این است که باید سطح سرویس افزایش بیابد، ایستگاه ها و خطوط مترو، تعداد اتوبوس ها افزایش پیدا کند.

شما می گوئید خطوط افزایش پیدا کند، مثالی می زنم از بی آر تی بزرگراه امام علی که بسیاری از مردم می گویند این بی آر تی بی مصرف ترین بی آر تی است، یک لاین بزرگراه را در بخشی از مسیر گرفته است ولی عمدتا خلوت است. نظر پلیس را درموقع احداث آن خواستند؟

بله، البته دوره قبل از این که من این مسئولیت را قبول کنم، این بی آر تی احداث شده بود، ولی این را قبول دارید که تمام شهروندان این شهر به نسبتی مساوی حق استفاده از سطح معابر و امکانات شهری را دارند؟ آیا می پذیریم که بی ماشین ها هم حق دارند امکانی برایشان وجود داشته باشد؟

آیا می پذیریم برای کسانی که به سلامت شهر حساس هستند، باوجود این که وسیله نقلیه دارد، اما قبول می کند که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند، باید امکاناتی وجود داشته باشد؟ اصلا خط عبوری از بزرگراه امام علی را که مثال می زنید یا چمران یا رسالت کم نشده است، چمران قبل از بی آر تی سه خط عبور بود الان هم دارد، بزرگراه امام علی هم همین طور است؛
ما باید بپذیریم که کمتر از یک سوم از راه باید به افرادی اختصاص یابد که می خواهند از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند، این حق را دارند یا ندارند؟ این که ببینیم جابه جایی مسافر توسط این خط چه قدر است آیا مقرون به صرفه است یا نه، بحث دیگری است، ما حتما برای توسعه حمل و نقل عمومی باید بتوانیم این شبکه را در کل سطح شهر گسترش بدهیم.

در بلوار کشاورز هم می خواهند همین کار را انجام بدهند.

بحث بلوار کشاورز هنوز جدی نیست، جنس این محدوده با توجه به قدمت و وضعیت خاصی که دارد، بسیار متفاوت است، ولی بحث خط ویژه خیابان های شهید مطهری و شهید بهشتی جدی است.

این خط ویژه ها به کجا رسید؟ درگیری هایی بین کسبه و پلیس وجود داشت...

درگیری که نبود، ادعای کسبه محترم حتما ادعای درستی نیست، اگر احدی از این افراد سندی ارائه داد که این حاشیه به مالکیت من درآمده است، حرف او درست است؛ من حیث مجموع توسعه حمل و نقل عمومی یکی از راهبرد های جدی مجموعه مدیریت شهری است، که کار منطقی و درستی است که باید هم انجام شود و پلیس هم حمایت می کند.

 چند وقت پیش تلویزیون گزارشی از بلوار اندرزگو و خودروهایی که در آنجا توقف می کنند، داشت که در جا های دیگر شهر هم وجود دارد مثل یکسری رستوران های معروف، مثلا خیابان دولت رستوران فارسی، پاتوق توقف ماشین ها است.

من اصلا منکر این نمی شوم که تنها معظل ما خیابان شهید بهشتی مقابل نمایشگاه های آن محدوده است، یکی از نقاط آلوده ما آنجا بود، نقاط مختلفی در تهران وجود دارد که ما از این بابت مشکل داریم مثل طول راسته ستارخان، محدود تهرانپارس، دولت مقابل فارسی، کوروش، پالادیوم در خیابان زعفرانیه، ارگ میدان تجریش و... شما که سوال کردید چند درصد از این مشکلات به فرهنگ رانندگی ربط دارد و من گفتم بیش از 50%، واقعا اگر بی نظمی در رانندگی در تهران وجود نداشته باشد، تهران کوچک ترین مشکلی از حیث ترافیک نخواهد داشت، یعنی هر جا ترافیکی مشاهده می کنید در نهایت به یک گردش اشتباه، توقف غیر مجاز، تصادفی که روی زمین مانده است، یک ورود به خروجی غیر منطقی، .. ختم می شود؛ با این نگاه اگر بگویم 80 درصد از ترافیک تهران ناشی از بی نظمی است اغراق نکرده ام.

ما کامنت هایی بسیار تند در همین مورد داشتیم که مقابل مراکز خرید دوبله پارک می کنند و شما از آن ها رشوه می گیرید و برخورد نمی کنید.

کدام عقل سلیم می گوید و در کجای دنیا چنین رسمی است که خرابکاری را کس دیگری انجام بدهد و پلیس تاوان آن را بدهد؟ هیچ وقت ادعا نمی کنم که پلیس هیچ تقصیری ندارد، به هر حال ما هم سیستمی هستیم که خطا و ایراد داریم، ظرفیت محدود و مشخصی داریم، ما در بسیاری از موارد تاوان خرابکاری دیگران را می دهیم. مشکلات ترافیکی ما در خیابان ناشی از بی برنامه بودن حوزه های مختلف است، حوزه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی،... ما تاوان خرابکاری بسیاری از حوزه ها را می دهیم.

پلیس در هنگام برنامه ریزی در کجای کار قرار دارد؟

پلیس فعلا در نوک پیکان است، نوک پیکان هجمه ها و انتقادات.

من انتقادی را به پلیس بکنم بابت انتقادی که کرده بود، هفته گذشته که قضیه فروش 100 هزار خودرو شروع شد، پلیس گفتند که این عامل ترافیک را شدید تر می کند، سردار مهری قبل از اجرای این طرح چرا اعتراض نکردند و کجا بودند که بعد ماجرا را رسانه ای نکنند؟

در دفتر خود و شاید هم اصلا هیچ خبری از این مساله نداشتند، اجازه بدهید من اظهار نظر نکنم چون یک مقام ارشد من این حرف را بیان کرده است، جالب نیست که اظهار نظری بکنم؛ این کار را در جاهایی انجام داده اند و اجرایی کرده اند همان اول باید از پلیس سوال می کردند که شما موافق این برنامه هستید یا نه؟

سرانه مالکیت ما در ایران سرانه قابل توجهی نیست، ولی ما یک سرانه مالکیت داریم و یک سرانه استفاده (کاربری) داریم، در همان آلمانی که می فرمائید یا در ژاپن، که فکر می کنم بالای 80 میلیون دستگاه خودرو وجود دارد، آیا همه مالکین خودرو ها هر طور که دوست داشته باشند می توانند از خودرو خود استفاده کنند؟ شاید سرانه مالکیت در ایران نسبت به سرانه بسیاری از کشور های پیشرفته دنیا بالا نباشد، اما بی شک سرانه استفاده ما از همه کشور های دنیا بالاتر است.

ما باید فکری برای این سرانه استفاده، کاربری، بکنیم، که بخش قابل توجهی از توضیحاتی که عرض کردم، معطوف به همین مساله است، من مصاحبه ای در خبرگزاری فارس داشتم و نظرات بسیاری هم داشت و انتقاد کرده بودند، من گفته بودم ما باید رانندگی را در تهران به هر شکل ممکن سخت کنیم، حرف تخصصی، منطقی و عاقلانه این است که رانندگی باید حساب و کتاب داشته باشد؛
مثلا برای خرید چهار نان یا چهار کیلو میوه ماشینم را بیرون نیاورم، برای رساندن بچه ام به مهدکودک یا مدرسه ماشین خارج نکنم، و....

فکر می کنم ترافیک در همه جای دنیا علم محسوب می شود، ما در آموزش پلیس خود واقعا برنامه آموزشی خاصی برای این اتفاقات در مواقع خاص مثل بارندگی، خرید های آخر سال، ... داریم؟

حتما وجود دارد، ولی اگر ادعا کنم آموزش های ما بی کم و کاست است، این طور نیست، رویکرد خود من در خلال سال ها خدمت انتظامی که داشتم، قبل از این که مسئولیت تهران را بپذیرم سه سال رئیس دانشکده علوم و فنون راهنمائی و رانندگی در دانشگاه علوم انتظامی بودم، و فکر و ذهن من به این سمت جهت پیدا کرد که اگر می خواهیم موفقیتی داشته باشیم حتما باید مباحث دانش بنیانی، روزآمدی و ارتقاء دانش کارکنان خود را در دستور کار داشته باشیم. و این اتفاق واقعا افتاده است، مثل دوره هایی که در حین خدمت برای کارکنان خود داریم، همین یک ماه پیش حدود 50 نفر از کارکنان خود را به دانشگاه علوم انتظامی به مدت یک هفته فرستادیم تا از اساتید مجرب در حوزه های مختلف مثل مباحث ترافیکی، رفتاری، جامعه شناسی، روانشناسی، ... بهره ببرند؛ و این کار مرتب اتفاق می افتد.

سردار تیمور حسینی

این تعداد نفراتی که اشاره کردم برای دوره کارشناسی تصادفات بود، دوره های بازآموزی حین خدمت را راه اندازی کردیم، و قصد دارین این کار را فعالانه پیش ببریم تا پلیس ما از حیث اطلاعات و دانش روز، بهره ای برده باشد و سطح سواد او در حد نیاز امروز در حد قابل قبولی باشد؛ از نظر تحصیلات تکمیلی تعداد قابل توجهی دانشجوی دکترا داریم، که بی سابقه است.

خیلی اوقات می بینیم در ترافیکی گیر افتاده ایم، بعد از ورود افسری کاملا ترافیک برطرف می شود، می خواهم بگویم واقعا این اتفاق که می گوئید در حال رخ دادن است و آن طرف آموزش دیده است.

بله شک نکنید، درمورد همان دستی کردن وقتی در مسیری هستم که از نظر اولویت ما در آن تقاطع در اولویت دوم و سوم قرار دارد، از دید او پلیس مردم آزاری می کند و کار بیخودی انجام می دهد، اما واقعا این طور نیست ما یک شبکه را می بینیم، مرکز مانیتورینگ ما کل سطح شهر را می بیند، ما در مجموعه خود سرکلانتر داریم که وظیفه او هماهنگی چند منطقه است، هر منطقه یک رئیس منطقه و سه یا چهار ناحیه دارد.

این ها همه به صورت پیوسته و شبکه ای با هم در ارتباط هستند، برای مثال وقتی در تقاطع جهان کودک اولویت را به شمال به جنوب می دهیم، به این دلیل است که اگر شمال به جنوب آفریقا تخلیه نشود با توجه به این که یک مسیر ولیعصر خارج شده است و شمال به جنوب آن بی آرتی شده است، مسیر جایگزین آفریقا است.

و اگر آفریقا تخلیه نشود برای مدرس مشکل ایجاد می شود، خروجی میرداماد به ظفر هم دوباره مدرس را درگیر می کند؛ مدرس پل پارک وی را درگیر می کند، پل پارک وی چمران را درگیر می کند، چمران اگر یک مسیر درگیر شود چون دوربرگردان دارد مسیر مخالف هم درگیر می شود، ولیعصر شال به جنوب و جنوب به شمال درگیر می شود، از پائین میدان ونک تمام شبکه های پائین را درگیر می کند. حتی این وضعیت اگر ادامه پیدا کند به سر عباس آباد می رسد، طول شهید بهشتی را درگیر می کند، برای شریعتی مشکل ایجاد می کند، از بالا هم تمام شبکه های بالا تا تجریش و میدان شهرداری و قدس و باهنر و جنوب به شمال شریعتی و زیر پل صدر و بالای پل صدر درگیر می کند، جنوب به شما درگیر شودف چهارراه دولت-شریعتی را مشکل دار می کند.

و همین طور اگر پیش بروم می بینید که بخشی اعظمی از شهر قفل شده است چون در تقاطع جهان کودک نتوانسته است اولویت را بشناسد، چراغ اتوماتیک برای این منظوری که می خواهیم پاسخگو نیست، و آن طرف مجبور است این کار را انجام بدهد؛ چند روز پیش یکی از همکاران تماس گرفته بود و می گفت 45 دقیقه در حقانی مانده ام، و این عامل شما واقعا بد کار کرده است.

حقانی اگر یک ساعت هم بماند در نهایت بار ترافیکی از بانک مرکزی هم آن طرف تر نمی رود، و اتفاقی نمی افتد، ما مجبوریم این کار را انجام بدهیم.

خیلی از خودرو های موجود به GPS مجهز هستند، انشاالله تا سال 2020 هم ماشین های هوشمند و تمام هوشمند وارد کار می شوند و راننده هم حذف می شود، فکر می کنید امکان رانندگی هوشمند در تهران وجود دارد؟ یا کمی به عقب برگردم GPS هایی را که الان وجود دارد می توانید آپدیت کنید؟

این سیستم توان آپدیت شدن را دارد، از نظر فناوری در این حوزه هیچ کاری بعید و غیر ممکن نیست، در ایران هم این امکان وجود دارد، در حوزه ITS (Intelligence Transportation System) هیچ کاری غیر ممکن نیست.

یعنی شما برنامه ای دارید که GPS هایی را به خودرو وصل کنید که توان تطبیق با بارترافیکی را داشته باشد؟

این کار در اولویت های بعدی ما است، در حال حاضر صحبت کردن راجع به این مساله شاید خیلی زود باشد، فعلا ما در گام های نخست استفاده از این قابلیت ها هستیم، انشاالله پیش تر که برویم حتما در این حوزه هم ورود پیدا می کنیم.

ما مصاحبه ای با یکی از اساتید دانشگاه داشتیم و ایشان تحقیقی درمورد تاثیر آلودگی هوا بر مأموران پلیس و شهرداری انجام داده بودند، که حتی ایشان بیان کردند که باعث جهش ژنتیکی در این ماموران می شود، شما تلاشی برای سالم ماندن مأموران خود می کنید؟

از این که ما در صف مقدم آسیب های ناشی از آلودگی های مختلف زیست محیطی قرار داریم که شکی نیست، اقدامات ما هم حتما جوابگوی این سطح از آسیب ها نیست اما تلاش می کنیم که بتوانیم مقداری از حجم این آسیب ها بکاهیم. برای مثال روزانه به همه مأموران نیروی انتظامی در سطح شهر شیر می دهیم و این شیر در برنامه غذایی و خدمتی روزانه آن ها قرار دارد؛ هفته ای یک روز برنامه کوهنوردی داریم که اجبارا باید شرکت داشته باشند تا سه چهار ساعت را درواقع کمی تمدد اعصاب داشته باشند و از فشار ها کم شود، برنامه های ورزشی، رفاهی را حتی برای سرباز ها داریم؛ اتفاقا به برنامه سربازها به اقتضای سن آن ها بیشتر توجه می شود.

اما با همه این تفاسیر در حد مطلوب نیست که بتواند به طور کامل آثار این فشار های ناشی از آلودگی های زیست محیطی، اعم از آلودگی های هوا، صوتی، بصری، را از بین ببرد؛ برنامه های مشاوره و روان درمانی هم داریم و این طور نیست که اصلا به فکر نباشیم، اقدامات خوبی انجام می شود ولی شاید حجم و میزان آن پاسخگو نباشد.

به نظر می رسد یکی از سخت ترین مشاغل در حداقل شهر راهنمایی و رانندگی است، واقعا مأموران راهنمایی و رانندگی به نسبت این سختی دریافتی دارند؟ یا اگر این طور نیست تلاشی برای بهبود وضع خدمتی آن ها می شود؟

یکی از نکاتی که همیشه به دانشجویان می گویم توصیه به این است که هر یک از شما به این کار با نگاه داشتن یک شغل فقط وارد شدید و انتخاب کردید، واقعا راه درستی را انتخاب نکرده اید، مطمئنا تاب آوری و استقامت در این شغل فقط و فقط به عنصری به نام عشق نیاز دارد، واقعا این را ادعا می کنم که علیرغم انتقاداتی که بر ما وارد است و بخشی از آن هم درست است، بچه های ما عاشقانه کار می کنند. نگاه آن ها فقط و فقط نگاه خدمت است و ایثار می کنند، وگرنه هیچ فرمولی این نوع خدمت ما را توجیه نمی کند، مطمئنا اختلاف فاحشی بین میزان پرداختی ها و حجم کار آن ها وجود دارد، ولی این خلأ و فاصله را فقط این عنصر پر می کند. آخرین موضع انسان دربرابر هجمه مسائل، انفعال است، جامعه انتظار دارد فردی بعد از 8 ساعت کار مداوم، منفعل نشود؟

در حدی که مأموران راهنمایی و رانندگی از آلودگی هوا آسیب می بینند، پلیس به چه اندازه برای کاهش آلودگی هوا تلاش می کند؟ با توجه به این که پلیس با طرح LEZ مخالف است...

خواست جدی ما اقداماتی است که منجر به کاهش آلودگی هوا بشود، ولی نباید فراموش کنیم که طرح های ارائه شده باید جامع و ایراد های آن هم حداقل باشد، این بحث بسیار مفصل است و من در این رابطه بسیار صحبت کرده ام؛ ما به هیچ عنوان با طرح هایی که منجر به کاهش آلودگی هوا می شود مشکلی نداریم اما با واقعیت های بیشماری مواجه هستیم که به سراغ بعضی از کارها رفتن کمی رؤیاپردازانه است.

سردار بیان می شود که پلیس به این دلیل با طرح LEZ مخالف است که اگر طرح زوج و فرد حذف بشود، منبع درآمد پلیس هم برچیده می شود.

کدام یک از این جریمه ها به پلیس می رسد، اصلا به جیب پلیس نمی رود، ما چه روزی یک برگه جریمه بنویسیم چه روزی 5 میلیون برگه، همین هستیم، مجرای قانونی برای صرف هزینه ها و اعتبارات و درآمد های ناشی از جرایم رانندگی کاملا مشخص است، به هیچ عنوان این نگاه وجود ندارد.

دلیل مخالفت شما با LEZ چیست؟

در این مورد برنامه های بسیار مختلفی را توضیح دادیم که بسیار مفصل است، مختصر آن این است که درواقع هنوز نتوانسته ایم بستر های لازم را فراهم کنیم.

مگر قرار نبود داده های شما و شهرداری یکپارچه شود؟

خیر این کار اصلا مربوط به این طرح نبود.

اگر این کار انجام شود هم باز اجرای طرح امکان پذیر نیست؟

بحث ال ای زد بحثی مجزا از این است، در دسته بندی های که انجام شده است یعنی آبی، سبز، قرمز و زرد که البته آبی آن راحذف کرده اند، گروه سبز تعداد عمده ای از خودرو ها در برمی گیرد که حذف یا اضافه کردن این ها در بحث ترافیک چندان تاثیری در آلودگی هوا ندارد، فقط حجم ترافیک را بالا می برد، درمورد خودرو های زرد و قرمز که به قول دوستان عمدتا خودرو های کاربراتوری هستند، که آلایندگی آن ها به خصوص درمورد پیکان ها، بسیار زیاد است، در جائی که هنوز بخش قابل توجهی از سیستم ترابری ما در حمل و نقل عمومی چه تاکسیرانی و چه اتوبوسرانی، و بخش قابل توجهی از ترابری دستگاه های دولتی ما با این استاندارد همخوانی ندارند، چطور می توان این کار را شروع کرد؟

حتما باید از خود این نوسازی را شروع کنیم، ما شرایط خاص خود را داریم، این طرح اگر در لندن و توکیو و نقاط دیگر جواب داده است، به این معنا نیست که در ایران هم جواب می دهد؛ شما یا سایر دوستانی که آرمان گرایانه تر از ما فکر می کنید، چند بار با این صحنه مواجه شده اید که فردی مفلوک با بچه ای معلول مراجعه کند و بگوید شما ماشین دودزای ما را که حتی بیمه ندارد، توقیف کرده اید؟
من به کرات با چنین چیزی مواجه شده ام، امروز واقعیات جامعه ما این موارد است، یعنی افرادی که فقط با برخورد درست نمی شوند بلکه نیاز به حمایت هم دارند، همیشه برخورد سلبی جواب نمی دهد، ما برای این که این 300 هزار پیکان را از تهران خارج کنیم، برنامه حمایتی هم داریم؟ برای خانواده ای که به نان شب خود محتاج است، برنامه حمایتی داریم؟ ضمن این که تهران 730 کیلومتر مربع است، این طرح قرار است در چند کیلومتر مربع اجرا شود؟ در 88 کیلومتر مربع، پس مابقی چه می شود؟ یعنی در کیلومتر مربع باقیمانده می توانند تردد داشته باشند؟ بله می توانند؛ از طرفی باد به گونه ای است که آلودگی را به آن 88 کیلومتر مربع منتقل نکند؟

اگر مخالفتی می کنیم بر اساس سال ها تجربه و واقعیاتی است که روزانه با آن ها برخورد می کنیم، این طور نیست که بی اساس مخالفت های محضی را انجام بدهیم.

سردار تیمور حسینی

یکی از موضوعاتی که همه ما در مأموران نیروی انتظامی دیده ایم درگیری هایی است که به هر حال با مردم اتفاق می افتد، در این جور مواقع حمایت قضایی از نیروهای پلیس صورت می گیرد؟ باتوجه به این که این نیرو ها مسلح نیستند، و امکان دفاع از خود را هم ندارند.

بله، به شدت حمایت می شود؛ متأسفانه به کرات شاهد این درگیری ها حتی به صورت فیزیکی هستیم، اگر مساله ای پیش بیاید به هیچ عنوان نمی گذریم، و پیگیری می کنیم تا تنبیه و مجازات قانونی برای آن فرد اعمال شود؛ تاکید مدام و مستمر ما هم این است که از هر گونه درگیری اجتناب بکنید. 

این موضوع که اپیدمی نیست؟

اپیدمی نیست اما به هر حال عدد آن بالا است.

پارک بان ها آیا اجازه تهدید مردم به جریمه را دارند؟ پلیس با این جریمه ها در ارتباط است؟

اگر به آرشیو ها مراجعه کنید، یک سال و چند ماه پیش رسما اعلام کردیم که با این شکل از پارک بان کاملا مخالف هستیم، پارک بان صرفا به صورت مکانیزه و با رعایت مقررات مربوطه باید باشد، یکی از این مقررات بیان می کند که پارک تا نیم ساعت رایگان است؛ ما با شکل های دیگر پارک بان کاملا مخالف هستیم و بیان کرده ایم که صرفا در مکان هایی که به صورت مکانیزه وجود داشته باشد، جریمه می کنیم؛ با اصل پارک بان مشکلی نداریم و مخالف نیستیم، چون پارک بان نوعی مدیریت بر پارک حاشیه ای است، که مثلا در طول این خیابان این محل محل اختصاصی آن کسبه محترم نشود، پس اصل کار که مدیریت پارک حاشیه ای است، کاری منطقی است و در همه دنیا هم اجرا می شود، ولی با این شکل و سیاق مخالفیم.

ما قبلا هم این را اعلام کرده ایم موضع کنونی ما همین است و جلساتی هم با معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری داشته ایم، تاکید هر دو بخش این است که باید ساماندهی و مکانیزه صورت بگیرد و حضور انسان حذف شود یا به حداقل برسد.

این که می فرمائید پارک بان برای این است که کسی مکانی را مختص پارک وسیله نقلیه خود نکند، رستوران ها اما این کار را انجام می دهند، مثلا در اندرزگو.

این کار، کار خلافی است و حتما به عوامل خود اعلام می کنیم که با این قبیل نقاط و اماکن برخورد کنند، چون هیچ مجوزی برای این کار ندارند؛ ما ادعا می کنیم که باید نظم و انضباط ترافیکی حاکم باشد، اما ادعای این را نداریم که نظم و انضباط حاکم است. وقتی چیزی را تایید می کنیم، ناظر بر نفی آن مساله نیست، وقتی می گوئیم پارک بان باید این گونه باشد این طور نیست که همه چیز درست است، بلکه ما هستیم برای این که با این بی نظمی ها برخورد داشته باشیم.

عکس‌ها: محمد زندی

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    7 4
    با طرح ال ای زد فقط پلیس مخالفه چون درآمدش از جریمه هاش کم میشه. ما هم به صورت مخفیانه وارد طرح ترافیک پولی میشیم. طرح ترافیکی که با پول مشکلش حل میشه چه طرحیه؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    2 0
    پس چرا در مورد تخلفات ساکن باهاشون صحبت نکردید؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    13 0
    يه فكري به حال اين پاركبانها بكنيد. خود سر حتي براي 5 دقيقه پارك كردن حداقل هزار تومن به زور ميگرن، يه وقتا هم جاي پارك رو به مغازه دارهاي كنار خيابون ميفروشن و نميذارن كسي پارك كنه اين چه وضعيه آخه...
  • بهز A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    7 4
    با سلام لطفا نسبت به بررسی طرح یکطرفه کردن خیابان پاسداران از جنوب به شمال و شریعتی از شمال به جنوب حد فاصل اتوبان همت تا صدر و تجریش جهت تسهیل در ترافیک 3 راه ضربخانهحسینیه ارشاد و میرداماد اقدام پذیرد
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    4 1
    پس اونهمه سوالای مختلف که خوانندگانتون کردن چی شد؟ بعدش چرا جوری صحبت کردید که انگار ایران فقط تهرانه؟ چرا سوالای اساسی که مردم پرسیده بودن رو از این اقایون نپرسیدید؟
  • کارشناس امنیت IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    2 0
    اقدامات زیادی هست که باید برای تهران انجام بشه تا ترافیک و آلودگی کمتر بشه، البته مسئولین به این امور آگاه هستند ولی متاسفانه سرعت پیشبرد اونها تقریبا به صفر رسیده: 1 نوسازی و افزایش تعداد قطارها در خطوط متروی موجود و افزایش خطوط مترو. 2ایجاد فرهنگسازی مناسب و درصورت لزوم اعمال جریمه های رانندگی برای حرکت خودروها بین خطوط. 3استفاده از ناوگان با تکنولوژی بروز برای اتوبوسرانی مانند اتوبوسهایی که از بالای سایر خودروها عبور می‌کنند 4ایجاد زیرگذر و روگذر در تقاطع‌ها. 5ایجاد تونلهای زیرزمینی جدید. 6ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده. 7 اشتغالزایی در شهرستان ها به منظور جلوگیری از هجوم جویندگان کار به تهران. 8ایجاد امکانات رفاهی، درمانی و... در شهرستانها و مناطق محروم کشور.
  • بی نام AT ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    6 1
    بنظرم ایشون در مجموع واقعیت ها رو بیان کردن و نگاهشون علمی و مبنی بر واقعیات تهرانه .... فرهنگ ترافیک ۵۰٪ مشکله ۵۰٪ دیگش هم دست دولته...
  • سینا A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    19 0
    من تا همین چند ماه قبل سرباز راهور تهران بودم.با مدرک لیسانس باید روزی 8 تا 12 ساعت بدون استراحت در خط ویژه و چهارراه ها پست میدادم و حتی از ترس اینکه فوق العاده تنبیهی یا بازداشت بخورم جرات نمیکردم دستشویی برم. کادری هامون همش تو این مغازه و اونیکی مغازه مینشستن و استراحت میکردن وما باید یکسره چراغ رو دستی میکردم یا موتور میگرفتیم و اون ها چون بیسیم داشتن وقتی مافوقشون میومد متوجه میشدن و به سر پستشون برمیگشتن.همه میگن سربازی واسمون خاطرست ولی برای بچه های شهرستانی راهور تهران همش استرس و دودخوردن و فحش و ناراحتیه عصبیه...