۰ نفر
۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲

روزنامه مصری الاهرام نوشت: عناصر گروه تکفیری صهیونیستی داعش در پی تحولات اخیر در سوریه و عراق که عرصه را برای آنان تنگ کرده است از شرایط نابسامان و هرج و مرج سیاسی لیبی سود جسته و در حال سرازیر شدن به این کشور هستند.

به گزارش ایرنا، در حالی که روند آشتی ملی در لیبی تحت نظارت و ابتکار سازمان ملل متحد گام به گام پیش می رود، نیروهای داعش از خلاء قدرت سیاسی و نبود امنیت در این کشور سود جسته و از دیگر نقاط خاورمیانه و آفریقا به سوی لیبی سرازیر شده اند و سرگرم تحکیم مواضع خود در این کشور هستند.
این نشریه مصری می افزاید: گرچه ارائه آمار دقیق از تعداد نیروهای داعش در لیبی کار دشواری است ولی آمارهای بدست آمده از منابع مختلف نشان می دهد که حدود 5 هزار تن از نیروهای داعش هم اکنون در لیبی بسر می برند.
این در حالی است که بسیاری از این نیروها در عراق و سوریه آموزش نظامی دیده اند و تجربه جنگ دارند.
از سوی دیگر جنگجویانی هم که در سال 2011 در سرنگون کردن حکومت قذافی مشارکت داشتند ، پس از لیبی ، گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه را تشکیل دادند و در عراق نیز از جمله نیروهای تشکیل دهنده گروه تروریستی تکفیری داعش بودند .
این نیروها پس از اینکه عرصه را در سوریه و عراق برای خود تنگ دیدند ، اینک در حال حرکت به سوی لیبی هستند.
این نیروها از سال 2014 میلادی به تدریج به سوی لیبی حرکت کردند و پس از ورود به این کشور شورای مشورتی جوانان اسلامی در شهر 'درنا' را تشکیل دادند.
عناصر تکفیری داعش از اکتبر سال 2014 کنترل این شهر 150 هزار نفری را دراختیار داشتند تا اینکه تابستان سال جاری میلادی ، نیروهای نزدیک به القاعده در یک درگیری موفق شدند نیروهای داعش را از این شهر عقب برانند و خود کنترل آن را بدست گیرند.
بنابراین گزارش، نیروهای داعش پس از اینکه از شهر 'درنا' بیرون رانده شدند در شهر 'سرت' در مرکز لیبی مستقر شدند.
شهر 'سرت' بین طرابلس پایتخت سنتی لیبی و بنغازی دومین شهر بزرگ این کشور قرار دارد. نیروهای داعش شهر سرت را پایگاه اصلی و پایتخت خود خواندند.
پس از عملیات هوایی و زمینی روسیه در سوریه و نیز موفقیت نیروهای مردمی و ارتش عراق در کنترل این کشور، به نظر می رسد که عرصه برای عناصر داعش بشدت تنگ شده و این نیروها با سرعت بیشتری در حال حرکت به سوی لیبی هستند.
گزارشها حاکیست که شاخه اصلی داعش در عراق از دو ماه پیش اعزام نیروهای جدید به لیبی را آغاز کرده است.
این در حالی است که گفته می شود نیروهای داعش عمدتا در مناطق نفت خیز لیبی مستقر می شوند.

261308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =