یک قربانی سیاسی در حملات پاریس/سیاست پنجره‌های باز مُشرف به مکه برای آلمان چقدر تمام شد؟

یک روزنامه روسی یک شخصیت سیاسی آلمانی را هدف حملات و قربانی حملات تروریستی در اروپا می داند.

به گزارش خبرآنلاین روزنامه ایزوستیا در سرمقاله امروز خود نوشته است: نه تنها فرانسه بلکه آلمان و به خصوص خانم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان را هدف حملات تروریستی اخیر پاریس  است. زیرا این دو کشور اساس اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند و آلمان طرفدار اساسی سیاست پذیرش مهاجران از خاور میانه و آفریقاست.

نویسنده این مقاله خاطرنشان می کند که آنگلا مرکل که بر جدا بودن مسأله آوارگان از حملات تروریستی تأکید کرد، با مخالفت نه تنها بخش فزاینده رأی دهندگان بلکه رفقای حزبی خود می شود. ولفگانگ شویبله وزیر دارایی با دیدگاه های خانم مرکل مقابله می کند و سنجیده ترین رفتار نسبت به آوارگان را پیشنهاد می نماید.

به تعبیر این مقاله، وی دقیقاً می داند سیاست پنجره های باز مشرف به مکه برای آلمان چقدر تمام شده است. نویسنده این مقاله از تنگ شدن میدان بر شهروندان آلمان به خاطر آوارگان، ساخت مسکن برای آوارگان در اماکن تاریخی که مردم طی سال های زیادی از آنجا دفاع می کردند و مصیبت های دیگر اطلاع می دهد.

در این شرایط وزیر دارایی تلویحاً نشان می دهد که خانم مرکل برای فعالیت هیأت وزیران خطر بزرگی ایجاد می کند که نظرسنجی ها نشان می دهند که شهروندان آلمان بیش از پیش با او موافقت می کنند.

نویسنده این تحلیل معتقد است که فرانسه و آلمان از یک طرف خط جبهه سر در آورده اند زیرا حضور نظامی فرانسه در خاور میانه و سیاست درهای باز آلمان، دو روی یک سکه هستند. در این شرایط روزنامه های آلمانی حتی به تشکیل ارتش واحد آلمانی – فرانسوی دعوت می نمایند. نویسنده شکست سیاسی خانم مرکل را پیشبینی کرده و از این امر تأسف می خورد زیرا او را صدر اعظم خوبی می داند.


در آلمان نتایج رویارویی روسیه با غرب را جمع بندی می کنند

به گزارش خبرآنلاین روزنامه کوریر دیپلماتیک، ضمیمه روزنامه نزاویسیمایا گازتا در شماره امروز خود به رابطه آلمان و روسیه اشاره می کند و معتقد است که برای دفع داعش بهترین راه یا انزوای روسیه است یا رابطه با آن،
نویسنده این مقاله بین دو رویداد تقریباً همزمان ارتباط برقرار می کند.

رویداد اول اظهارات بنجامین زیف معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در زمینه اروپا و اورآسیا درباره افزایش بودجه تبلیغات ضد روسی است. در همان حال ماتیاس پلاتسک رئیس مجمع آلمانی – روسی و شخصیت نامدار سیاسی و اجتماعی آلمان خواهان بهبود روابط بین روسیه و آلمان شد.

نویسنده معتقد است که در هر دو مورد نظریه مناسبات آینده بین غرب و روسیه در کار است که اروپا و واشنگتن در این مورد نظر واحدی ندارند. برای مثال، پلاتسک بعد از سفر اخیر به ایالات متحده با تعجب گفت که برخورد آمریکایی ها با روسیه به دوران جنگ سرد شباهت دارد. البته مقامات اتحادیه اروپا هم تا حدودی شریک دیدگاه واشنگتن هستند. برای مثال، ایجاد گروه شراکت شرقی در سال 2009 هدف کشیدن خطوط قرمز از نظر نزدیکی روابط کشورهای اروپایی جامعه مشترک المنافع با روسیه را دنبال می کرد ولو اینکه بروکسل حالت ضد روسی این طرح را نفی می نمود.

با این وجود، آلمانی ها اعتقاد دارند که باید با روسیه تعامل کرده و روابط دوجانبه را توسعه داد. ناسازگاری دو هدف محدود کردن نفوذ مسکو در فضای شوروی سابق و توسعه همکاری با روسیه در جریان بحران اوکراینی عیان شد.

پلاتسک در جریان سفر به مسکو خواهان طرح ابتکارات جدید در جهت بهبود روابط بین روسیه و اروپا شد.

نویسنده مقاله معتقد است که طرفداران تنش زدایی بین طرفین فعلاً وسایل چندان زیادی در دست ندارند. یکی از آنها مجمع گفتگوی سن پترزبورگ است که جدیداً تشکیل شد ولی بحث در جریان آن سازنده نبود زیرا طرفین به حقانیت کامل خود اعتقاد دارند و حاضر نیستند به سازش تن دهند. نویسنده خاطرنشان می کند که مسأله تحریم های ضد روسی، مسأله کلیدی در شرایط جاری است.

به گفته نمایندگان بلندپایه حزب سوسیال دمکرات آلمان، نمی توان تحریم ها را حفظ کرد و همزمان روسیه را به همکاری در سوریه دعوت نمود.

ماتیاس پلاتسک که عضو همین حزب است؛ سه گزینه رویارویی روسیه با غرب را بررسی می کند:

1- توبه پوتین و امتناع وی از سیاست قبلی خود که چنین انتظاری دور از واقعیت است؛

2 - استعفای داوطلبانه یا اجباری پوتین که ممکن است بعد از آن یک رهبر ملی گرا به قدرت برسد؛

3 – بی ثباتی روسیه که برای غرب خطرناک است.

پلاتسک گزینه چهارم را تحقق پذیر می داند که ناظر بر انزوای داوطلبانه روسیه از غرب و فعال شدن روابط آن با چین است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =