پیروزی دوگانه داعش در پاریس، تفرقه بی‌سابقه در جهان

جهانیان به لحاظ روان شناختی از جنگ های بی پایان چهارده ساله با تروریسم که در نتیجه آن تروریست ها تقویت می شوند، به تنگ آمده اند.تروریست ها به یک پیروزی یعنی ترساندن جهانیان با عمل تروریستی خود دست یافته اند و حالا سعی می کنند به تفرقه انداختن در جامعه اروپایی به عنوان هدف دوم خود دست یابند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین روزنامه ماسکوفسکی کمسمولتس روسیه در تحلیل حوادث پاریس نوشته است جهان دچار تفرقه شده است و داعش از این نقطه ضعف علیه جهان استفاده می کند.
در ادامه این تحلیل آمده است که جهان غرب تا قبل از حملات تروریستی در پاریس احساس آرامش عجیبی می کرد و به زنگ های متعدد خطر توجه نمی کرد.

باراک اوباما چند ساعت قبل از حوادث پاریس طی مصاحبه ای اعلام کرده بود که داعش در حدود سوریه و عراق نگه داشته شده این روزنامه در تحلیل موضع رئیس جمهور آمریکا می گوید: بعد از حملات پاریس بازنشانی اذهان سیاستمداران و روزنامه نگاران غربی را مشاهده می کند. اعتقاد به اینکه کافی است در خاور میانه رئیس جمهوری به نام اسد برکنار شود تا اوضاع روبراه شود، از بین می رود.

نویسنده این تحلیل در ادامه  وضعیت جدید را به حوادث 11 سپتامبر 2001 تشبیه می کند ولی به یک فرق اشاره می نماید و می گوید: در آن زمان کشورهای جهان که قتل عام غیر نظامیان را قبول ندارند، متحد بودند ولی الآن جهان دچار تفرقه شده است. جهانیان به لحاظ روان شناختی از جنگ های بی پایان چهارده ساله با تروریسم که در نتیجه آن تروریست ها تقویت می شوند، به تنگ آمده اند.

این روزنامه شرکت جوانان در حملات پاریس را نشانه بارز عدم کارآیی روش های مبارزه با تروریسم می داند که بعد از 11 سپتامبر به کار گرفته شدند.

نویسنده این تحلیل می گوید: مخالف آمریکا نیست و این کشور را دوست دارد، ولی جهل، اعتقاد بی چون و چرا به حقانیت خود، تکبر فکری و ندانم کاری بی نظیر نخبگان آمریکایی را علت شکوفایی تروریسم در جهان می داند. آمریکا تبعات شوم فعالیت های خود (نظیر تجاوز به عراق و حوادث بعدی) را نمی بیند و اقرار به تقصیر نمی کند و به همین علت اشتباهات جدیدی مرتکب می شود.

نویسنده تأکید غیر معقولانه آمریکا بر برکناری بشار اسد را به تحجر فکری برخی رهبران کمونیست  اتحاد شوروی تشبیه می کند.برخورد با روسیه به عنوان دشمن جهان غرب (که از این نظر در یک ردیف با داعش قرار دارد) یکی دیگر از اشتباهات ایدئولوژی غرب می باشد. آنجا نمی فهمند که وجود خطری چون داعش باید موجب تشریک مساعی و اتحاد شوروی و غرب گردد. نویسنده بعید می داند که حملات تروریستی اخیر در پاریس باعث بازنگری غرب و برخی کشورهای عربی نظیر ترکیه و عربستان سعودی در سیاست خود نسبت به سوریه شود ولی مطمئن است که داعش از حملات خود دست نکشیده و به کشورهای جهان برای تفکر و تأمل فرصت نخواهد داد.


پیروزی دوگانه داعش در پاریس

به گزارش خبرآنلاین این روزنامه در تحلیلی دیگر در شماره امروز خود با احمد یارلیقاپوف پژوهشگر ارشد انستیتوی مطالعات بین المللی در دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو مصاحبه کرده است،  وی در این گفت گو تأکید می کند که نباید حرف های پوچی بر زبان آورد و گفت که اگر روسیه (و فرانسه) در جنگ سوریه مداخله نکرده بود، همه (در پاریس)  زنده می ماندند.

واقعیت این است که داعش یک سازمان تروریستی و ضد غربی است و در هر حال سیاست تجاوزکارانه خود را دنبال می کند. فرانسه به عنوان مظهر فرهنگ و ارزش های غربی برای حمله تروریستی انتخاب شد. حتی اگر شایعات درباره تهیه عملیات زمینی پخش نشده نبود، داعش حمله خود را می کرد. به عقیده این کارشناس، صرف نظر از اینکه فرانسه از ائتلاف ضد تروریستی خارج شود یا خیر، هدف ضربه تروریست ها باقی خواهد ماند.

به گفته یارلیقاپوف، اروپا قبل از این حوادث نیز به خاطر مسأله مهاجرت راستگرا می شد ولی الآن این روند سرعت خواهد یافت. هدف تروریست ها این بود که مقامات رسمی به اعمال فشار بر مسلمانان به عنوان بیگانگان دست بزنند تا جامعه تجزیه شود. این پژوهشگر معتقد است که بخشی از جامعه اروپایی همین را می خواهد و لذا این تحول منفی در سیاست دولت های اروپایی بعید نیست. بالاخره سیاستمداران زیادی بزودی انتخابات در پیش دارند و به روحیه رأی دهندگان خود وابسته هستند.

به گفته این کارشناس، تروریست ها به یک پیروزی یعنی ترساندن جهانیان با عمل تروریستی خود دست یافته اند و حالا سعی می کنند به تفرقه انداختن در جامعه اروپایی به عنوان هدف دوم خود دست یابند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =