شورای امنیت به اجماع قطعنامه‌ای را برای مبارزه با داعش در مناطق تحت نفوذ این گروه تروریستی در عراق و سوریه صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ایسنا، سایت شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد، در قطعنامه مصوب شورای امنیت تلاش‌های گسترده برای متوقف ساختن نفوذ تروریست‌های خارجی به عراق و سوریه، خشکاندن منابع مالی تروریست‌ها و ممانعت از آن تاکید شده و داعش تهدیدی جهانی و بی‌سابقه برای صلح و امنیت جهانی قلمداد شده است.

اعضای شورای امنیت در این قطعنامه مجددا مواخذه تمامی کسانی که مسئول ارتکاب اقدامات تروریستی یا نقض قوانین بین‌المللی انسانی یا نقض و تجاوز به حقوق بشر هستند را خواستار شدند.

در این قطعنامه بر لزوم تعجیل کشورهای عضو شورای امنیت برای تکمیل لیست مجازات‌ها در کمیته 1262 تاکید شده تا بهتر تهدیدی که داعش ایجاد کرده را منعکس کنند.

اعضای شورای امنیت در این قطعنامه ضمن محکومیت اقدامات تروریستی در سوسه تونس، آنکارا، بیروت، پاریس و شبه جزیره سیناء در مصر، به دولت‌های تونس، ترکیه، روسیه، لبنان و فرانسه تسلیت گفتند.

این قطعنامه طرحی فرانسوی است که اتخاذ تمامی تدابیر لازم برای مقابله با داعش را ضروری و مجاز می‌داند.

سفیر فرانسه در سازمان ملل در سخنرانی خود گفت: نابودی داعش باید همزمان با روند سیاسی در سوریه باشد.

این رای گیری یک هفته بعد از حملات پاریس صورت گرفت که 130 کشته برجای گذاشته است.

فرانسوا دلاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل تاکید کرد: تمامی کشورهای عضو شورای امنیت باید گام‌های لازم را برای نابودی داعش بردارند.

این قطعنامه هرگز مسئولیت قانونی برای اقدام نظامی علیه داعش را نداده است و هرگز به فصل هفت منشور سازمان ملل مراجعه نخواهد کرد، اما حمایت سیاسی جدی‌ از جنگ علیه داعش در سوریه و عراق خواهد کرد.

این قطعنامه از کشورها می‌خواهد تا تمامی تدابیر لازم را برای هماهنگی تلاش‌ها با هدف ممانعت از اقدامات تروریستی داعش صورت دهند.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت بر لزوم گذار سیاسی در سوریه براساس بیانیه ژنو به منظور کاهش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی و به منظور تشکیل دولتی عادل و غیرطایفه‌گرا برای ملت سوریه تاکید کرد.

پاور عنوان داشت که داعش در نتیجه ائتلاف جهان شکست خواهد خورد.

نماینده آمریکا تصریح کرد: حملات تروریستی در سراسر جهان علیه زنان، مردان و کودکان در بیروت و پاریس و نیز کشتار گردشگران و اقدامات تروریستی هوایی نگران‌کننده است. آمریکا در کنار قربانیان تروریسم است و یادآور می‌شود که در سوریه و عراق خشونت تمامی شهروندان را تهدید می‌کند.

پاور تاکید کرد: شیوه‌های گروه‌های تروریستی نشاندهنده وجود ایدئولوژی و خشونت نزد آنهاست. باید برای ممانعت از حملات علیه خاک کشورها و تقویت امنیت در خاورمیانه تلاش شود.

وی افزود: ما از قطعنامه تصویب‌شده برای برداشتن گام‌هایی جهت مبارزه با داعش و جبهه النصره و توقف کمک مالی به این گروه‌ها حمایت می‌کنیم.

نماینده آمریکا افزود: عراق نشان داد که با چالشی از سوی داعش روبه‌رو است و سوریه تبدیل به پناهگاه‌های امن برای این گروه‌های تروریستی شده است.

وی مدعی شد: نظام سوریه اقدامی برای سرکوب این تهدیدها نمی‌کند.

پاور ادامه داد: ما با تمامی کشورها برای ایجاد ائتلافی که داعش را به شکست می‌کشاند و اجازه ندهد به پناهگاه‌های امن در اختیار بگیرد و برای خشکاندن منابع مالی این گروه‌ تلاش می‌کنیم.

از سوی دیگر، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت تاکید کرد که مسکو قصد دارد به تلاش جهت تسهیل پیش‌نویس قطعنامه روسیه برای مبارزه با تروریسم ادامه دهد.

این دیپلمات روسیه از تلاش برخی کشورهای عضو شورا برای مانع‌تراشی در مسیر تصویب این قطعنامه در سپتامبر گذشته انتقاد کرد و گفت: این تلاش‌ها نشاندهنده کوته‌نظری سیاسی است.

چورکین در عین حال گفت: آماده‌ایم با همکاری بقیه کشورها به مبارزه با تروریسم به هر نحوی ادامه دهیم.

ژرار آرو، نماینده فرانسه در شورای امنیت نیز گفت: قصد داریم به هر وسیله ممکن با داعش بجنگیم لذا باید اصل دفاع از خویش به هر نحوی اجرا شود.

نماینده فرانسه در عین حال از کشورهای اروپا خواست طرح همبستگی متقابل را اجرا کنند.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز با استقبال از تصویب قطعنامه ضدداعش در شورای امنیت گفت: باید تلاش‌ها برای مقابله با داعش دوچندان شود.

فابیوس در بیانیه‌ای تاکید کرد: اکنون مهم است که تمامی کشورها به طور قابل ملاحظه‌ای در جنگ علیه داعش وارد شوند چه از طریق اقدام نظامی، چه از طریق بررسی راهکارهای سیاسی و یا مبارزه با حمایت‌های مالی از تروریسم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمشید A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    2 0
    خاشکاندن منابع مالی گروههای تروربستی .تکفیری داعش وجبهه النصره ودیگرگروههای سلفی مستلزم برخوردباکشورهایی مانندترکیه .عربستان ودیگرکشورهای حوزه خلیج فارس همچون قطروامارات است.