هافینگتون پست نوشت تشدید حملات هوایی و اعزام نیروهای زمینی به سوریه می تواند بهای سنگینی برای غیر نظامیان در پی داشته باشد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه هافینگتون پست در گزارشی به قلم شارلوت آلفرد نوشت: پس از آن که صد و بیست و نه نفر در پاریس قتل عام شدند، درخواست ها در سراسر جهان درباره اقدام نظامی شدید تر علیه (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش افزایش یافت، گروهی که مسئولیت حملات روز جمعه را بر عهده گرفت.
فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه این بمب گذاری و تیراندازی ها را نوعی «اعلان جنگ» توصیف کرد و حملات هوایی فرانسه را در سوریه شدت بخشید و شهر رقه -پایتخت خودخوانده شورشیان داعش- را در سوریه هدف قرار داد.
در سوی دیگر اقیانوس اطلس، چندین نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواستار اقدام نظامی شدیدتر علیه گروه داعش شدند اما بیشتر بر لفاظی ها متمرکز بودند تا اتخاد سیاست های خاص.
جب بوش فرماندار سابق ایالت فلوریدا اعلام کرد او «داعش را از روی کره زمین ریشه کن خواهد کرد.» سناتور مارکو روبیو از فلوریدا اعلام کرد آمریکا باید خواستار اجرای اصل دفاع جمعی از سوی ناتو شود،‌ اصلی که بر اساس آن، اگر هر یک از اعضای هدف حمله قرار گیرند این ائتلاف باید واکنش نشان دهد. سناتور تد کروز از تگزاس نیز گفت: «حملات هوایی هدفمند که سبب کشته شدن غیر نظامیان نشود» سبب از بین رفتن داعش نخواهد شد.
در همین حال، سناتور لیندسی گراهام نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سناتور جان مک کین نامزد سابق جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری درخواست های قبلی خود را از آمریکا برای اعزام نیروی زمینی به سوریه و عراق تکرار کردند. گراهام گفت: «هیچ جایگزینی برای نیروی زمینی در این جنگ وجود ندارد.»
این درخواست ها از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا رد شده است، کسی که تأکید می کند راهبردش -حمایت از نیروهای محلی برای بازپس گیری مناطق تحت کنترل داعش و دنبال کردن راه حل سیاسی برای درگیری ها در سوریه- کارساز است. دولت او وعده داد فشارها را بر گروه داعش از طریق تشدید این راهبرد افزایش دهد.
در همین حال، کارشناسان درگیری ها در سوریه اعلام کرده اند تشدید حملات هوایی و اعزام نیروی زمینی می تواند بهای سنگینی برای غیر نظامیان در سوریه در پی داشته باشد و یک راه حل قطعی برای از بین بردن داعش نیست.
در اینجا به بررسی خطرات مهمی که تشدید اقدام نظامی در سوریه می تواند در پی داشته باشد، می پردازیم:
-کشته شدن شمار بیشتری از غیر نظامیان:
طی بیش از چهار سال جنگ داخلی در سوریه دست کم دویست و پنجاه هزار شهروند سوری کشته شدند.
غیر نظامیان سوری تقریبا مجبور به کنار آمدن و حضور در کنار گروه های شورشی هستند که در حال جنگ بر سر سرزمین های تحت کنترل خود هستند. آنها بیش از چهار سال است که در معرض بمباران توسط رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه قرار دارند. از آن زمان تاکنون، ائتلاف به رهبری آمریکا حملات هوایی علیه شورشیان داعش در این کشور انجام داده است و ارتش روسیه نیز عملیات بمباران علیه مناطق تحت کنترل مخالفان اسد را آغاز کرده است.
حملات هوایی و بمباران بیشتر خطر کشته شدن غیر نظامیان بیشتری را در پی دارد حتی اگر این عملیات توسط دقیق ترین ارتش های جهان انجام شود. در حالی که اعلام شمار دقیق تلفات در سوریه اقدامی دشوار است، اما گروه ایروارز Airwars - که یک گروه مستقل است که تحولات سوریه را زیر نظر دارد- اعلام کرد در حملات هوایی ائتلاف بین المللی دست کم ششصد و پنجاه و سه غیر نظامی کشته شده اند. دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد در بمباران های روسیه در سوریه طی ماه اکتبر دست کم صد و هشتاد و پنج غیر نظامی کشته شده اند.
از این رو، افرادی که در رقه زندگی می کنند -جایی که روسیه و فرانسه حملات هوایی خود را در روزهای اخیر تشدید کرده اند-، در بین و هراس به سر می برند. آسوشیتدپرس گزارش داد شورشیان داعش در مناطق مسکونی مستقر شده اند و اجازه خارج شدن ساکنان را از شهر نمی دهند.
- پناه جویان بیشتر:
بیش از چهار میلیون پناه جوی سوری از این کشور فرار کرده اند. بیشتر آنها در کشورهای همسایه از جمله ترکیه، لبنان و اردن اسکان یافته اند اما صدها هزار نفر به اروپا سفر کرده اند و در پی اسکان در اروپا هستند. کشورهای اروپایی در تلاش برای نشان دادن یک واکنش منسجم به بزرگترین بحران پناه جویان از زمان جنگ جهانی دوم هستند.
یک موسسه خیریه اعلام کرد بیشتر پناه جویان سوری حاضر در آلمان می گویند به سبب ترس از به خطر افتادن جانشان فرار کرده اندو قادر نیستند تا زمانی که اسد بر سر قدرت است به این کشور باز گردند.
حملات هوایی بیشتر به معنای فرار افراد بیشتر از سوریه برای رسیدن به امنیت است. سازمان ملل متحد اعلام کرد ادامه درگیری ها از زمان آغاز حملات هوایی روسیه سبب بی خانمان شدن دست کم صد و بیست هزار نفر در سوریه تنها ظرف یک ماه شده است.

- تشدید تبلیغات داعش:
شورشیان داعش در حال ادامه کشتار افراد و ویران کردن سوریه هستند. این گروه در حال بهره برداری از آشوب ها در سوریه است تا بتواند یک پایگاه برای خود ایجاد کند و از نیروی انسانی و منابع این کشور کسب درآمد کند. این گروه با مطرح کردن این ادعا که در حال اعلان یک جنگ مقدس علیه اسد و کشورهای غربی است در حال جذب اعضای جدید برای خود است.
برخی تحلیل گران هشدار می دهند که دیدگاه مذهبی و فرهنگی سیاست مداران جمهوری خواه تنها به تقویت تبلیغات داعش کمک می کند.
شادی حمید کارشناس ارشد در موسسه بروکینگز در گفتگو با وورلد پست اعلام کرد:‌ «می شنویم که جمهوری خواهان از جنگ تمدن ها سخن می گویند و آنها درک نمی کنند این دقیقا همان چیزی است که داعش از ما می خواهد که بگوییم.»
علی غریب -که یک خبرنگار است- در روزنامه گاردین نوشت: «می توانیم ببینیم که مبلغان بلندپایه داعش از این موضوع خشنود هستند.»
کارشناسان می گویند قساوت های داعش سبب شده است کشورهای بیشتری خود را وارد جنگ سوریه کنند. این موضوع به نفع رویکرد داعش است و به جذب نیروهای خارجی بیشتر و ادامه جنگ کمک می کند.
جی ام برگر کارشناس مسائل تروریسم و از اعضای موسسه بروکینگز اعلام کرد: «هر چه کشورهای بیشتری با دستورالعمل های رقابتی بیشتر در جنگ سوریه درگیر می شوند این درگیری پیچیده تر و حل و فصل آن دشوارتر می شود. فکر می کنم این یک راهبرد عمدی است که آنها اتخاذ کرده اند.»
او همچنین گفت: «نمی توانیم کسی را وادار به موافقت درباره سرنوشت اسد کنیم. و این یک دارایی مهم برای داعش محسوب می شود زیرا تا مادامی که نمی توانیم بر سر آینده اسد به توافق برسیم نمی توانیم مشکل داعش را حل کنیم.»
سرنوشت اسد در گرو مذاکرات صلح سوریه قرار گرفت که آخر هفته در وین برگزار شد، هر چند که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد می توان ظرف چند هفته به آتش بس رسید. گروه های مخالف سوری -که در نشست اتریش حضور نداشتند- تأکید می کنند اسد باید فورا از قدرت کنار رود. روسیه و ایران -که با اسد هم پیمان هستند- می گویند او باید بر سر قدرت باقی بماند. آمریکا و بیشتر کشورهای اروپایی در ابتدا خواستار استعفای اسد شده بودند اما بسیاری از آنها در ماه های اخیر موضع خود را در این باره تعدیل کرده اند.

- وادار کردن داعش به فعالیت های زیرزمینی:

برخی تحلیل گران هشدار می دهند حتی اگر گروه داعش از پایگاه های خود بیرون رانده شود، نمی توان گفت کار این گروه تمام شده است. آنها می توانند راهبرد خود را تغییر دهند و به یک شبکه زیرزمینی در سطح بین المللی همانند القاعده تبدیل شوند.
برگر گفت:‌ «اگر با تکیه بر ائتلاف نظامی کاری انجام دهیم که سبب بازپس گیری مناطق تحت کنترل داعش شود، در واقع سبب آزاد شدن ده ها هزار جنگجو و تبدیل شدن آنها به تروریست می شویم.»
کارشناسان می گویند اتخاذ یک راهبرد نظامی به تنهایی کافی نیست. ریچارد کلارک مقام ارشد در مبارزه با تروریسم در دولت های بیل کلینتون و جورج بوش در گفتگو با هافینگتون پست اعلام کرد مقابله با داعش باید شامل تمرکز قدرتمند بر «مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز» شود تا بتوان جلوی روند عضو گیری این گروه را گرفت.
او گفت:‌ «تا زمانی که نتوان جلوی روند عضو گیری آنها را گرفت دایما و برای همیشه باید در روند مبارزه با تروریسم حضور داشته باشیم.»

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =