عملیات تروریستی سیزده نوامبر داعش در سالن نمایش پاریس، یادآور سناریوی تکراری جنگ نیابتی توسط سرویس های اطلاعاتی اروپائی و امریکائی است: هر که باد بکارد طوفان دور خواهد کرد

مصطفی فهیمی: عملیات تروریستی سیزده نوامبر داعش در سالن نمایش پاریس، یادآور سناریوی تکراری جنگ نیابتی توسط سرویس های اطلاعاتی اروپائی و امریکائی است: هر که باد بکارد طوفان دور خواهد کرد

عملیات خونین سیزده نوامبر فرانسه در پاریس یک تفاوت آشکار با یازده سپتامبر آمریکا دارد: اگر نسل پیشین جنگجویان عرب با مهاجمان روسی جنگیدند و در نهایت دست به عملیات یازده سپتامبر زدند، این بار اما جوانان پرشور و تازه مسلمان اروپایی که در سوریه با پول قطر و منابر سعودی سازماندهی و تجهیز شدند دست به عملیات در کشور خود زدند. این بار نیز غربی ها بدتر از آمریکا گرفتار همان خطا و غفلت استراتژیک شدند؛ خطایی که پول و شبکه لجستیکی و حمایتی سعودی، ترکیه و قطر بیش از هرچیز دیگر در آن خود نمایی می کند.

سئوال های متعددی پیش می آید که بعد از حادثه سیزده نوامبر 2015 رفتار و واکنش غرب و به خصوص فرانسه چه خواهد بود؟ آیا غرب و آمریکا نمی خواهند از دو تجربه اشتباه و پرهزینه ی قبلی خود درس گرفته اند یا می خواهند با رفتاری منفعلانه و عجولانه با نوعی قدرت نمایی، اشتباهات خود را تکرار کنند و این بار حوزه ناامنی را از منطقه غرب خاورمیانه به کل خاورمیانه تسری دهد و منطقه را به سال های متمادی محنت و در گیری مبتلا کنند؟ آیا واکنش غرب در قبال حوادث اخیر واکنشی کور و به تعبیری شمشیر زدن در تاریکی خواهد بود.

از طرفی سئوال مهمتر و اساسی این است علت ایجاد این گونه حوادث تروریستی در اروپا چیست؟ چرا جوان مسلمان و یا امثال «ابو مریم فرانسی» تازه مسلمان شده اروپائی و پرورش یافته در فرهنگ غرب به این درجه از شرایط روحی و فکری رسیده که براحتی در این منطقه و خارج از فرانسه اقدام به عملیات انتحاری می کند؟

به دلیل اینکه عاملین عملیات های انتحاری فرانسوی هستند از اقدام نظامی چه در حد گسترده و چه در حد محدود پرهیز می شود؟ آیا شرایط اقتصادی فرانسه و غرب به آنان اجازه ورود به یک نبرد سرنوشت ساز با داعش را می دهد؟ آیا آنان ظرفیت طولانی شدن اداره این نبرد را دارنند؟ آیا اقدام نظامی می تواند امیدواری لازم جهت دفع تهدید و از بین بردن این پدیده پیچیده و چند وجهی را می دهد؟

در حالی که جامعه جهانی شکست رئیس جمهور وقت آمریکا در تحقق وعده خود مبنی بر از بین بردن تروریست و ریشه های آن پس از یازده سپتامبر را از یاد نبرده اند، آیا اجماع جهانی در خصوص حمله نظامی وجود دارد؟

تشدید اقدامات کنترلی در اروپا

واکنش کنش گران منطقه ای و فرامنطقه ای در این زمینه چه خواهد بود ؟ بنظر می رسد با وجود همه سئوالات و ملاحظات و نظر به ارزیابی های صورت گرفته از اقدامات غربیها پس از حادثه یازده سپتامبر ، انتظار می رود تا علاوه بر تشدید اقدامات کنترلی و امنیتی بسیار گسترده در داخل فرانسه و اروپا و حتی امریکا شاهد اقدامات نظامی(پر هزینه و شکننده) در محیط بیرونی و بخصوص در سوریه توسط فرانسه باشیم .

همکاری با بشار اسد؛ فشار بر سعودی
سازماندهی و اعزام نیروی نظامی هوائی و زمینی به منطقه و سوریه به صورت محدود، و با چشم پوشی موقت از سرنگونی بشار اسد در شرایط کنونی و همراهی با روسیه و دیگر نیروهای درگیر در سوریه و تمرکز بخشی بر انهدام مراکز رهبری، آموزشی و لجستیکی داعش در سوریه و عراق و حتی صحرای سینا و لیبی از طریق زمین و هوا و ایجاد نوعی فشار به منظور جداسازی بر کشورهایی که عملا از داعش حمایت کرده اند از جمله سعودی، قطر و ترکیه محتمل ترين واكنش فرانسه به عمليات ١٣ نوامبر مي تواند باشد.

پيچيدگي هاي تصميم گيري فرانسوي

فرانسه براي تصميم گيري درباره واكنش اش به عمليات تروريستي ١٣ نوامبر با پيچدگي هايي در سطح ملي و جهاني روبروست.

· شرايط بسيار پیچیده کنونی منطقه از ناحیه رعایت نقش بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای موجود در خاورمیانه و جهان

· احتمال تشدید تنش بیشتر با روسیه

· نیازمندی به اجماع جهانی

· پرهيز از نوعی رویائی مستقیم با جمهوری اسلامی و محور مقاومت
طولانی شدن بیشتر بحران در منطقه و عدم تضمین لازم جهت جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در آینده در فرانسه و غرب

· وضعیت شکننده اقتصادی اروپا و بخصوص فرانسه

· در هم تنیدگی های فرهنگی و اجتماعی مردم اروپا و خاورمیانه

· آسیب پذیری شدید امنیتی منطقه واروپا

· حضور میلیونی پناهندگان و مسلمین در اروپا

· و در نهایت غافلگیری شدید سرویس های اطلاعاتی اروپائی در عملیات سیزده نوامبر

اين شرايط تصميم سازی و تصمیم گیری فوری را براي فرانسوي ها بسیار سخت و زمان بر کرده و قدرت انتخاب بهترین گزینه را از آنان سلب می کند.

بنابر این محتمل ترين واكنش فرانسه علیرغم میل باطنی آنان و در فضای غیر احساسی انتخاب همكاري با بشار اسد خواهند بود

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =