ایرنا نوشت: «فدریکا موگرینی» نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی گفت: همه مهاجمان حملات تروریستی جمعه شب در پاریس که تاکنون شناسایی شده اند، اتباع اروپایی بوده اند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، موگرینی به دنبال نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا اظهار داشت: بررسی سوابق تروریست هایی که تاکنون شناسایی شده اند نشان می دهد که این یک تهدید داخلی است. تاکنون همه مهاجمان شناسایی شده شهروندان اتحادیه اروپا بوده اند. این وضعیت ممکن است تغییر کند اما تاکنون کاملا محرز است که این یک مساله امنیتی داخلی بوده است.
اظهارات این دیپلمات ارشد اروپایی و تاکید وی بر اروپایی بودن عوامل حادثه تروریستی 22 آبان در هفت منطقه از پایتخت فرانسه، در حالی مطرح شده که از زمان وقوع این حملات، تلاش های فراوانی برای نسبت دادن این حمله به آوارگان و پناهجویان به ویژه از کشورهای خاورمیانه انجام شده است.
به گزارش ایرنا، مهاجمانی که تاکنون شناسایی شده اند، بلژیکی یا فرانسوی بوده اند. هر چند این افراد در برهه های زمانی مختلف برای جنگ در کنار تروریست های داعش به سوریه رفته اند، اما همان افرادی هستند که جوامع اطلاعاتی غربی درباره بازگشت آنها هشدار داده اند.
«مکس فیشر» نویسنده آمریکایی طی مقاله ای در این زمینه نوشت: درسی که می توان از حوادث تروریستی پاریس گرفت این است که اروپا با مشکلات امنیتی از داخل دست و پنجه نرم می کند و این مشکل ناشی از نفوذ تروریست ها و در میان آوارگان نیست.
وی با یادآوری مخالفت ها در آمریکا با پذیرش آوارگان سوری به بهانه ارتباط احتمالی آنها با مسائل تروریستی افزود: اگر آمریکا می خواهد با تهدید احتمالی تروریسم با محکومیت برخی ملیت های خاص مقابله کند، ما نباید از این کشور پیروی کنیم و در صورت پیروی از سیاست واشنگتن، بسیار معنادار تر خواهد بود که از پذیرش اتباع فرانسوی و بلژیکی، و نه سوری ها خودداری کنیم.
پیدا شدن گذرنامه یک تبعه سوری در کنار محل حوادث تروریستی پاریس، بر گمانه زنی ها درباره نفوذ تروریست ها به غرب از طریق پناهجویان و آوارگان دامن زد.
«توماس دی میزر» وزیر کشور آلمان، دیروز سه شنبه گفت که این گذرنامه را ممکن است مهاجمان وابسته به داعش عمدا در محل جا گذاشته باشند تا توجهات عمومی را به سمت پناهجویان سوری جلب کنند.
در آمریکا 28 فرماندار ایالت های مختلف این کشور که عمدتا جمهوری خواه هستند به بهانه نفوذ داعش در میان پناهجویان و آوارگان، مخالفت خود را با اسکان آوارگان جدید سوری ابراز کرده اند.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، از میان بیش از دو هزار و 100 آواره سوری که آمریکا از سال 2012 تاکنون پذیرفته است، نیمی کودک، 25 درصد بزرگسالانی بالای 70 سال و دو درصد مردان جوانی هستند که به گفته مقامات در سن سربازی هستند.

با وجود مخالفت ها در آمریکا، اوباما روزدوشنبه تاکید کرد که دولتش به طرح پذیرش 10 هزار آواره سوری در امسال پایبند است.
در جریان حملات جمعه شب شش تیراندازی و دو انفجار انتحاری در هفت نقطه پاریس روی داد. این برای نخستین بار در تاریخ فرانسه بود که عملیات انتحاری در خاک این کشور صورت گرفت.
آخرین گزارش ها از آمار قربانیان، از کشته شدن دست کم 129 نفر و مجروح شدن بیش از 350 نفر حکایت دارد. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.
پلیس فرانسه از صبح امروز (چهارشنبه) در منطقه «سن دونی» شمال فرانسه یک آپارتمان را که گفته می شد مظنونان و از جمله مغز متفکر حملات در آن حضور داشتند، محاصره کردند. در این عملیات دو مظنون تروریستی کشته و پنج مظنون دیگر بازداشت شدند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =