۰ نفر
۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵

واحد مرکزی خبر نوشت: نیکولا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه و رئیس مخالفان راست‌گرا در این کشور به فرانسوا اولاند جانشین سوسیالیست خود تاخت و او را به اتلاف وقت پس از حملات ژانویه در پاریس و پیش‌بینی نکردن پیامدهای مداخله در سوریه برای «امنیت داخلی» متهم کرد.

رئیس جمهور سابق فرانسه در گفتگو با روزنامه لو موند پس از حملات جمعه شب در پاریس که 129 کشته و 352 زخمی بر جا گذاشت، گفت: «چقدر قربانی باید داده شود تا آستانه به کار بردن کلمه شکست مشخص شود؟ آیا پس از حملات ماه ژانویه (به دفتر مجله شارلی ابدو، مأموران پلیس و مشتریان یک سوپرمارکت یهودی) همه درس‌هایی که باید گرفته می شد، گرفته شد؟ پاسخ نه است».
وی تأکید کرد: «وقت زیادی تلف شد. به علاوه دولت همه پیامدهای مداخله نظامی خود را در سوریه بر امنیت داخلی پیش‌بینی نکرد».
وی خاطر نشان کرد: «لازم بود سازوکار ضد تروریستی ما بلافاصله تقویت شود».
رئیس حزب راست‌گرای جمهوری‌خواهان فرانسه گفت: «احتمالا می بایست کمیسیون تحقیق پارلمانی ایجاد می شد تا درس‌هایی را که لازم بود از آنچه اتفاق افتاد، گرفته شود، جمع‌بندی کند».

وی همچنین از فرانسوا اولاند به علت بی ملاحظه حرف زدن در مورد وضعیت اقتصادی و مالی فرانسه به شدت انتقاد کرد.
سارکوزی گفت: «کسری بودجه و بدهی عمومی ما، استقلال ما را زیر سؤال می برد».

فرانسوا اولاند دوشنبه در مجمع ملی (پارلمان) فرانسه گفته بود: «امنیت بر ثبات اقتصادی ارجحیت دارد». این سخن بدان معناست که اهداف کاهش کسری بودجه فرانسه به علت افزایش هزینه‌های مرتبط با حملات تروریستی محقق نخواهد شد.
سارکوزی با رد اتهام شکستن وحدت ملی در فرانسه گفت: «کجا او در سخنانش در اعلام همبستگی با قربانیان و احترام به ملت فرانسه کم گذاشته است».

وی تأکید کرد: «حفظ وحدت وظیفه مخالفان جمهوری خواه است زیرا خطر حملات تروریستی مجدد متأسفانه بسیار بالاست».
موضع سارکوزی نقطه مقابل موضع آلن ژوپه رقیب او در جناح راست در انتخابات ریاست جمهوری 2017 است که از روز جمعه به نرمی در مورد فرانسوا اولاند سخن می گوید و تأکید می کند: «فرانسه به وحدت نیاز دارد و فرانسوی‌ها خواهان این وحدت هستند».
ژوپه به روزنامه لو فیگارو گفت: «قطعا اهمال وجود داشته است اما نباید اینگونه تصور کنیم که تا پیش از 2012 (سالی که اولاند به قدرت رسید) همه چیز خوب پیش می رفت و از سال 2012 به این طرف هیچ چیز خوب پیش نمی رود».

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =