ایرنا نوشت: هفته نامه 'پانوراما'ی ایتالیا نوشت: تعویق سفر «حسن روحانی» (رئیس جمهوری ایران) به اروپا، خبر خوبی برای هیچکس نبود. اروپا از 14 نوامبر (23 آبان) در حالت جنگ به سر می برد و همه می دانند دیدارهای دیپلماتیک در مناطق جنگ زده صورت نمی گیرد.

پانوراما در تازه ترین شماره خود در ادامه گزارشی در باره ابعاد موکول شدن سفر رئیس جمهوری ایران به اروپا در پی وقایع تروریستی در پاریس، افزود: ایران با قربانیان تروریسم در فرانسه ابراز همدردی کرد و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی (ایران) تصمیم گرفت سفر خود را به اروپا به زمان دیگری موکول کند.
قبل از فاجعه پاریس که 129 قربانی داشت، از سفر رئیس جمهوری ایران به اروپا به عنوان سفری تاریخی یاد می شد و حتی جزییات آن نیز منتشر شد.
نشریه های انگلیسی به اختلاف تهران و پاریس بر سر منوی ناهار حلال در کاخ الیزه اشاره کرده بودند، اما حتی انتشار چنین اخباری نتوانست از اهمیت و ابهت این سفر، که نخستین سفر یک رئیس جمهوری ایران به اروپا از سال 1999 بود، بکاهد.
«محمد خاتمی» رئیس جمهوری اسبق ایران، در سال 1999به رم و پاریس سفر کرد و پس از او سال های دوره ریاست جمهوری «محمود احمدی نژاد» آغاز شد. اما امروز دوره روحانی رئیس جمهوری اعتدالگرای ایران و مرد مصالحه است که توانسته است جامعه بین الملل را به اعتماد به کشورش متقاعد کند.
روحانی به اندازه ای در این کار موفق شده که تحریم های بین المللی را به حالت تعلیق درآورده و کشورش را به عنوان یک بازیگر نقش اول به صحنه بین الملل بازگردانده است.
معلوم نیست سفر روحانی به رم در چه تاریخی صورت خواهد گرفت، اما تردیدی نیست این سفر دربرگیرنده نخستین مراحل رونق سیاسی و اقتصادی ایران در جهان خواهد بود.
رئیس جمهوری ایران تصمیم گرفته است نخستین گام از این مسیر را با اولین شریک تجاری ایران در دوره پیش از تحریم ها یعنی ایتالیا آغاز کند. بدون تردید انجام نشدن این سفر پیامدهای جدی برای اروپا و برای ایران و نه فقط از بعد دیپلماسی بلکه تجاری و مالی به همراه خواهد داشت.
روحانی در 13 نوامبر (22 آبان) در جریان یک تماس تلفنی با پوتین در مورد چگونگی وحدت رویه در مقابله با تهدید تروریسم و همچنین بحران سوریه مذاکره کرد. ایران و روسیه از دولت سوریه حمایت می کنند و داعش یک روز پیش از فاجعه پاریس، با بمب گذاری در محله شیعه نشین حزب اله لبنان، 37 کشته بر جای گذاشت.

پانوراما: نقش جدید ایران در صحنه بین الملل بسیار حائز اهمیت است

هفته نامه ایتالیایی در پایان گزارش خود نوشت: رئیس جمهوری ایران بلافاصله پس از سوء قصد پاریس، اقدام های تروریستی را بشدت محکوم و آن را 'جنایت علیه بشریت' توصیف کرد.
اظهارات روحانی، یادآور اظهارات پاپ است. نقش جدید جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین الملل نه فقط برای آن کشور بلکه برای ائتلاف ضد داعش، از روسیه گرفته تا آمریکا و اروپا، بسیار حائز اهمیت است.
تضعیف روحانی در چنین موقعیتی به معنای تضعیف نقش کشوری است که به مبارزه بی امان علیه تروریسم مشغول است و در حالیکه اروپا از پنجره خانه خود به صحنه نبرد می نگرد، عملأ در همان صحنه حضور دارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =