ایرنا نوشت: معاون وزیرخارجه چین روز سه شنبه با بیان اینکه این کشورهم حق و هم توانایی تصرف همه جزایر دریای جنوبی را دارد، افزود: اقدامات اخیر واشنگتن دراین منطقه برای تحریک کشورهای منطقه وآشوب گری در میان همسایه های چین ارزیابی می شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، لیو ژنمین در واکنش به سخنان رهبران برخی کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا با همراهی کشورهای غربی بر سر جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین، افزود: ما تاکنون با خویشتنداری زیاد این جزایر و تپه های به لحاظ قانونی تحت مالکیت خود، اما اشغال شده را پس نگرفتیم، اما این به منزله آن نیست که توانایی آن را نداریم.
وی یک روزپیش ازبرگزاری اجلاس سران در بیست وسومین مجمع همکاری اقتصادی آسیا واقیانوس آرام( اپک) درفیلیپین در یک کنفرانس خبری دراین شهر گفت:چین حق مالکیت بر همه جزایر این دریا را که برخی از آنها در اختیار تایوان، فیلیپین، مالزی و ویتنام هستند از آن خود می داند.
برخی از این جزایر به تازگی توسط چین ایجاد شده که مورد اعتراض کشور های همسایه و حتی کشورهای اروپایی و به وی‍ژه آمریکا نیز قرار گرفته است.
معاون وزیرخارجه چین ضمن اعتراض به پهلوگرفتن ماه گذشته ناو هواپیمابر 'یو اس اس لاسن' آمریکا درنزدیکی جزیره اسپارتلی در دریای چین جنوبی، آنرا اقدامی برای تحریک کشورهای منظقه و آشوب گری در میان همسایه های چین ارزیابی کرد و افزود: ساخت و سازهای چین در این جزایر با اهداف غیرنظامی است و تهدیدی برای کشورهای منطقه به شمار نمی آید.
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا امروز بردفاع آهنین از فیلیپین به عنوان هم پیمان واشنگتن در برابر هر گونه تهاجم از سوی چین تاکید کرد.
وی امروز در بازدید از یک کشتی فیلیپینی تاکید کرد که مانیل در هر شرایطی می تواند بر حمایت نظامی آمریکا حساب کند، زیرا ملت آمریکا خود را متعهد می داند در برابر هرگونه تهاجمی از سوی چین به مرزهای فیلیپین با شدت از آن دفاع کند.
سران 21 کشور عضو اپک از فردا در مانیل گرد هم می آیند تا راهکارهای آینده بهتر و وحدت بیشتر اعضا را بررسی کنند.
براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی «اپک»، تاکنون «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا، «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین،«پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا، «شینزو آبه» نخست وزیرژاپن و« جوکو ویدودو» رئیس جمهوری اندونزی خود را به مانیل رسانده اند و پیش بینی می شود تا فردا سران دیگر کشورهای عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام نیز وارد مانیل شوند.
نشست وزیران امور خارجه اپک نیز دیروز و امروز برگزار شد تا دستور کار سران را آماده کند.
دراین نشست اهدافی چون اقتصاد فراگیر، ساختن دنیایی بهتر، افزایش تجارت در حاشیه اقیانوس آرام، یکپارچگی اقتصادی، توسعه سرمایه گذاری و توسعه نیروی انسانی دنبال می شود.
مقام های مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام اعلام کردند اختلاف دریای جنوبی چین بخشی از برنامه کاری اپک نیست، اما «بنینگو آکینو» رئیس جمهوری فیلیپین و همتای آمریکایی وی بدون شک این بحث را نیز در حاشیه نشست اپک مطرح می کنند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =