ایرنا نوشت: «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در دیدار از فرانسه به دنبال حملات تروریستی پاریس گفت: ما داعش و همه کسانی را که با طرز تفکر نفرت انگیز آن شریک هستند، شکست خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، کری طی اظهاراتی در مقابل ساختمان سفارت آمریکا در پاریس که به رنگ پرچم فرانسه در آمده بود، گفت: آمریکا و فرانسه، نه تنها دو کشور دوست، بلکه یک خانواده هستند.

وزیر خارجه آمریکا به زبان فرانسوی روان گفت: ما داعش و هر گروهی را که در ایدئولوژی نفرت انگیز آن شریک است، شکست خواهیم داد و به همدردی با افرادی که از خشونت ناشی از اقدامات تروریست ها آواره شده اند، ادامه خواهیم داد.
وی افزود: ما به جنگ با داعش ادامه می دهیم تا اطمینان یابیم دنیایی که برای کودکان مان به ارث می گذاریم، مملو از عشق و بدون احساس نفرت است.
هم اکنون شمار قابل توجهی از تروریست های فعال در عراق و سوریه را نیروهای خارجی تشکیل می دهند.
آمریکا و برخی کشورهای اروپایی که از آغاز ناآرامی های سوریه از مخالفان دولت این کشور حمایت می کنند، امروز بشدت از اقدامات تروریستی افرادی که از صحنه ناآرامی های سوریه به کشورهایشان بازمی گردند و به اقداماتی چون جذب نیرو برای تروریست ها و حملات تروریستی دست می زنند، نگرانند.
کری خاطرنشان کرد که حملات پاریس در برنامه های مقامات آمریکایی از جمله «باراک اوباما» رئیس جمهوری این کشور برای شرکت در همایش جهانی آب و هوا در پاریس تغییری ایجاد نکرده است. این همایش قرار است آخر ماه جاری میلادی در پاریس برگزار شود.
وی که تاکنون دست کم 20 بار به عنوان وزیر خارجه آمریکا از پاریس دیدن کرده است، با فرانسه به عنوان «قدیمی ترین همپیمان آمریکا» به خاطر حملات جمعه شب ابراز همدردی کرد.
به گفته مقامات آمریکایی، کری به دلایل امنیتی از مناطق تحت حملات تروریستی جمعه شب در پاریس بازدید نخواهد کرد.
وزیر خارجه آمریکا قرار است امروز با «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری و «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه دیدار کند.
این دیدارها در حالی صورت می گیرد که اولاند طی اظهاراتی دیروز اعلام کرد در روزهای آینده با «باراک اوباما» و «ولادیمیر پوتین» همتایان آمریکایی و روس خود برای ایجاد « ائتلافی علیه داعش در سوریه» دیدار خواهد کرد.
آمریکا و فرانسه بر همکاری نظامی دو کشور تاکید کرده اند. اوباما روز دوشنبه گفت که توافق جدیدی درباره تبادل اطلاعات در زمینه حملات هوایی به سوریه بین دو کشور حاصل شده است.
کری و اوباما در تظاهرات عمومی که با حضور مقامات خارجی ژانویه پارسال و پس از حملات به دفتر مجله فکاهی شارلی ابدو و یک سوپرمارکت یهودیان در پاریس برگزار شد، شرکت نکردند.
در حمله های جمعه شب پاریس، شش تیراندازی و دو انفجار انتحاری در هفت نقطه پاریس روی داد. این برای نخستین بار در تاریخ فرانسه بود که عملیات انتحاری در خاک این کشور صورت گرفت.
انفجار اول در ساعت 21 و 20 دقیقه روز جمعه گذشته به وقت پاریس در نزدیکی استادیوم فوتبال در سن دونی، هنگام بازی دوستانه دو تیم آلمان و فرانسه و زمانی رخ داد که فرانسوآ اولاند داخل استادیوم بود. وی به سرعت محل را ترک کرد و برای تشکیل جلسه اضطراری به وزارت کشور رفت. انفجار دوم نیز حدود 15 دقیقه بعد اتفاق افتاد.
همزمان شش تیراندازی در پنج نقطه در مناطق 10 و 11 پاریس رخ داد. همچنین افراد مسلح با ورود به سالن کنسرت «باتاکلان» بیش از یک هزار و 500 نفر را به گروگان گرفتند. گروگان گیری در نیمه شب با دخالت پلیس پایان یافت و در جریان آن بیش از 80 نفر به همراه چند مهاجم کشته شدند.
آخرین گزارش ها از آمار قربانیان از کشته شدن دست کم 129 نفر و مجروح شدن بیش از 350 نفر حکایت دارد.
گروه تروریستی و تکفیری داعش مسوولیت این حمله ها را بر عهده گرفته است.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =