جنتی: مگر فقط وزارت ارشاد متولی اجرای قانون عدم بکارگیری از الفاظ بیگانه است؟/مطهری:ناچارم قانع شوم!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز مهمان خانه ملت بود تا به سوال علی مطهری درباره عدم اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری از اسامی و عناوین بیگانه در سطح شهر پاسخ گوید.

به گزارش خبرآنلاين، علي جنتي گفت که وظيفه اجراي اين قانون به دستگاه هاي مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت کشور، شهرداري ها، نهادهاي عمومي غير دولتي، فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي و ...سپرده شده است. به همين منظور در جلسه اي با حضور مسئولان اين دستگاه ها و با حضور آقاي جهانگيري، پيگير اجراي اين قانون شديم. از وزراي مختلف گرفته تا آقايان سالک و قاليباف و حدادعادل و .. در اين جلسه حضور يافتند.

به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين جلسه تصميم گرفته شد که براي ايجاد ضمانت اجرايي اين قانون، به دولت اختيار بيشتري داده شود. اين موضوع در قالب لايحه اي در دولت تدوين شده است.

وي افزود: ما براي اجراي اين قانون از نظارت مردمي هم استفاده مي کنيم تا طي تماس با سامانه اي از اسامي غير فارسي روي کالاها و مغازه ها به ما اطلاع دهند. در فضاي رسانه اي هم از يکي از شاخص هاي رتبه بندي نشريات را پرهيز از استفاده از کلمات بيگانه در نظر گرفته ايم و به زودي نتيجه آن را اعلام مي کنيم. در همکاري با آقاي حدادعادل هم تصميم گرفتيم که سالانه يک روزنامه و خبرگزاري را به عنوان رسانه اي که بيشترين استفاده از زبان فارسي را داشته اند و درست نويسي و فارسي نويسي را رعايت کرده اند از طرف فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي مورد تقدير قرار دهيم.

جنتي که مي گفت وزارت ارشاد تنها مي تواند تخلفات را به نيروي انتظامي اعلام کند، ادامه داد: بيش از 2000 تابلو در سطح شهر که با اين قانون مغايرت دارد و از اسامي غيرفارسي استفاده کرده بودند را به نيروي انتظامي معرفي کرده ايم و اسامي معادل فارسي آن را نيز ارائه داديم تا در صورت نياز جايگزين شود.

پس از آنکه علي مطهري بار ديگر به تبيين سوالش پرداخت، وزير ارشاد بار ديگر در پاسخ دوباره به مطهري با اشاره به اينکه همه نارسايي ها در اجراي اين قانون را قبول دارد، گفت: قانون نه تنها وزارت ارشاد بلکه کليه دستگاه هاي دولتي و نهادهاي عمومي را موظف به فارسي نويسي کرده اند. اما حتي در مکاتبات اداري و مکالمات روزمره در جلسات هم اين موضوع رعايت نمي شود. اشکال شما اشکال درستي است. اما براي رفع آن چه بايد کرد؟ ما مي توانيم با برگزاري جلساتي، تذکرات و اخطارهايي بدهيم اما همه کار به دست ما نيست.

وي با اشاره به لايحه تبليغات در روزنامه ها، که در دست بررسي دولت است، ادامه داد: انشالله اين لايحه به زودي به مجلس مي آيد که بخشي از آن مربوط به عدم استفاده از اسامي بيگانه است. اما نبايد فراموش کرد که ثبت شرکت ها، رسانه ملي، شهرداري ها و ... نيز در اين زمينه نقش و مسئوليت دارند.

جنتي که مي گفت تقيد دارد در سخنانش حتما از زبان فارسي استفاده کند، افزود: در هيچ يک از مصاحبه هاي من نمي بينيد که از الفاظ بيگانه استفاده کرده باشم. اميدوارم با هماهنگي در داخل دولت و نهادهاي عمومي و حمايت نمايندگان در زمينه تصويب قانون تبليغات، تا اندازه اي بر اين مشکل فائق آييم.

علي مطهري که مي پذيرفت مسئوليت اجراي اين قانون بر عهده دستگاه هاي مختلف است، تاکيد کرد که وزارت ارشاد، متولي نهايي در اجراي اين قانون است و کوتاهي ساير دستگاه ها دليلي بر قصور وزارت ارشاد نيست. به گفته شما فقط يک جلسه براي اجراي اين قانون داشتيد. يک جلسه کافي نيست. قانون فعلي قانون خوبي است و نيازي به اصلاح ندارد. وظيفه وزارت ارشاد هم صرفا ابلاغ قانون نيست و بايد پيگيري کند که چقدر اجرا شده است.

نماينده تهران که مي گفت از پاسخ هاي وزير ارشاد قانع نشده است، افزود: البته چون آقاي وزير دو کارت زرد دارند، ناچاريم بگوييم که قانع شديم!

حجت الاسلام محمدحسن ابوترابي فرد از علي مطهري به خاطر قانع شدندش تشکر کرد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =