ایسنا نوشت: حسن دانایی‌فر می گوید: فواد معصوم در بین روسای جمهوری هستند که دعوت دولت جمهوری اسلامی ایران را برای شرکت در اجلاس مورد نظر که اوایل آذرماه در تهران برگزار می‌شود پذیرفتند.

سفیر ایران در عراق از سفر فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق برای شرکت در اجلاس اوپک گازی در تهران خبر داد.

حسن دانایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این مطلب اظهار کرد: آقای فواد معصوم در بین روسای جمهوری هستند که دعوت دولت جمهوری اسلامی ایران را برای شرکت در اجلاس مورد نظر که اوایل آذرماه در تهران برگزار می‌شود پذیرفتند.

وی در ادامه درخصوص برخی اخبار مبنی بر اینکه عراق به کشورهایی از جمله فرانسه، آمریکا و ایران به خاطر تهدیدات داعش و حملات تروریستی هشدارهایی را داده است، گفت: امروز کشورها اطلاعاتی را درخصوص مسائل امنیتی به طور متقابل در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند به ویژه این روند میان دولت‌های دوست و همسایه به طور جدی پیگیری می‌شود. ممکن است کشوری به طور اتفاقی یا در روند امور خود اطلاعاتی را به دست آورد و به کشور همسایه و یا کشوری خاص آن را منتقل کند البته این رابطه متقابل است.

وی تاکید کرد: رد و بدل برخی اطلاعات و موضوعات بین دو کشور ایران و عراق امری عادی و متقابل است.

سفیر ایران در عراق در ادامه درخصوص آخرین تحولات و اخبار مربوط به برگزاری مراسم اربعین و تمهیدات در نظر گرفته شده در این رابطه با تاکید بر اخذ ویزا از سوی زائران ایرانی برای سفر به عتبات عالیات گفت: به هیچ‌وجه امسال عراق اجازه ورود به زائران عتبات عالیات بدون ویزا را نخواهد داد و اخبار مربوط به احتمال باز شدن مرزها در روزهای منتهی به اربعین حسینی صحت ندارد.

وی با اشاره به دیدارش با وزیر کشور عراق که روز دوشنبه انجام شده است، گفت: مقامات عراقی تاکید بسیار زیادی بر ورود زائران با ویزا دارند.

رئیس ستاد ساماندهی اربعین در عراق همچنین اظهار کرد: امسال برای زائران ایرانی تسهیلات ویژه‌ای به لحاظ اسکان و ترابری، فرهنگی، امنیت و بهداشت در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم مشکلاتی که سال گذشته در این ایام با آن روبه‌رو بودیم امسال کاهش یا از بین رفته باشد.

دانایی فر در عین حال از آمار دقیق زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: دقیقاً نمی‌توان گفت امسال چه تعداد زائر برای شرکت در این مراسم به عراق می‌آیند که متناسب با آن تعداد تمهیدات و تسهیلات در نظر گرفته شود. اما اگر این تعداد به همان نسبت سال گذشته باشد مشکلی نخواهد بود چراکه تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است.

این دیپلمات ایرانی در ادامه به زائران ایرانی توصیه کرد: از ماندن زیاد در عراق و یا کربلا خودداری کنند و مدت سفرشان را بسیار کوتاه کنند.

وی با اشاره به برخی فتاوای مراجع تقلید مبنی بر اینکه به محض ورود به خاک کربلا به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) سلام دهند و برگردند و ضرورتی ندارد حتماً تا مرقد این عزیزان بیایند، افزود: زائران ایرانی می‌توانند مثل زائران عراقی از این روش تبعیت کنند به ویژه آنان که با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند.

دانایی‌فر ادامه داد: زائران باید از سه مرز مهران، چزابه و شلمچه که برای ورود به عراق در نظر گرفته شده، اقدام کنند.

وی همچنین از در نظر گرفتن دفاتری برای صدور ویزا در 11 شهر ایران به جز تهران اهواز، مشهد و کرمانشاه خبر داد و گفت: این دفاتر در شهرهایی از جمله تبریز، ساری، اصفهان، یزد، کرمان، خرمشهر، ایلام، سوسنگرد، شیراز و کرج با همکاری دولت عراق برای صدور ویزا به طور آسان‌تر در نظر گرفته شده‌اند و شهروندان ایرانی می‌توانند با مراجعه به این دفاتر به راحتی ویزا دریافت کنند.

وی همچنین به زائران ایرانی در توصیه امنیتی خاطرنشان کرد: ما به زائران توصیه داریم به طور جمعی به عتبات عالیات بیایند و از سفر انفرادی به این معنا که هر کس خودش به سمت عتبات عالیات راه بیفتد جلوگیری شود. این کار حتی از لحاظ مالی به صرفه‌تر است چراکه اگر زائران دسته جمعی در گروه‌های پنج نفره بیایند هزینه ویزای آنها کمتر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، هزینه ویزا برای هر زائر ایرانی به طور انفرادی 40 دلار و به طور جمعی در گروه‌های پنج نفره، نفری 30 دلار است.

سفیر کشورمان در عراق همچنین تاکید کرد: زائران از همان مرزی که وارد عراق می‌شوند از همان مرز هم خارج شوند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =