ایرنا نوشت: دستگاه های امنیتی لبنان پیشتر به فرانسوی ها هشدار داده بودند که در مقابل جنایات گروه های تروریستی تکفیری به ویژه داعش تماشاچی نباشید زیرا امروز ما هزینه جنایات تروریستی این گروه ها را می پردازیم و فردا شما باید بپردازید.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی السفیرافزود: بعداز انفجارهای تروریستی پاریس توسط گروه تروریستی تکفیری داعش یک مقام ارشد فرانسوی به همتای لبنانی خود گفت که «اگر می دانستیم این سگی که به آن غذا می دهیم، ممکن است ما را هم گاز بگیرد هرگز به آن غذا نمی دادیم».

این روزنامه لبنانی تاکید کرد: این اظهارات مقام فرانسوی ، اعترافی روشن است به تسهیلات و امکاناتی که دستگاه های امنیتی خارجی به گروه های تروریستی تکفیری به اصطلاح جهادی داده اند تا فقط در سوریه دست به اقدام بزنند.

السفیر نوشت: بعد از کشف ، شناسایی و بازداشت بیشتر عناصر باند وابسته به گروه تروریستی تروریستی تکفیری داعش در برج البراجنه ضاحیه جنوبی بیروت و جبل محسن در طرابلس در شمال لبنان، دستگاه های امنیتی و حزب الله با توجه به این که تعدادی از عناصر این شبکه متواری و تحت تعقیب هستند، اکنون می دانند که تهدیدهای امنیتی بزرگ و جدی است و در هر لحظه امکان دارد جنایتی تروریستی رخ دهد.

این روزنامه لبنانی افزود: یک مقام امنیتی بارز اعتقاد دارد که گروه داعش اکنون ضربه ای سخت دریافت کرده است همان طور که در فوریه سال 2014 با بازداشت نعیم عباس مغز متفکر جنایات تروریستی در لبنان به همراه تعداد زیادی از تروریست های تکفیری دیگر متحمل شد.
اگر چه بعداز باند تروریستی تکفیری « ابراهیم احمد راید» تبعه لبنانی ، داعش به یک دوره زمانی برای بازسازی خود و تشکیل باندی جدید شبیه این باند که بیشتر عناصر آن کشته و یا بازداشت شاده اند، نیاز دارد، اما نباید از احتمال وجود باندهای خفته دیگر غافل ماند به ویژه این که ده ها تروریست تکفیری خطرناک در شمال و اردوگاه عین الحلوه در شهر صیدا در جنوب لبنان مخفی شده اند.
اکنون باند تروریستی تکفیریی برج البراجنه و جبل محسن به طور کامل شناسایی و متلاشی شده است اما در چارچوب « امنیت پیشگیرانه » تلاش های اطلاعاتی و امنیتی در لبنان متوقف نشده است.

جست وجو برای یافتن باندهای چدید تروریستی ادامه دارد و سطح تدابیر امنیتی در ضاحیه جنوبی بیروت و دیگر مناطق لبنان تشدید شده است.

پرونده انتقال تروریست های تکفیری از طریق مرزهای سوریه به داخل لبنان و مخفی کردن تروریست ها در زمان های معین مقابل دریافت پول های هنگفت همچنان باز است.
السفیر به نقل از یک مقام امنیتی نوشت که تلاش دستگاه های امنیتی در مرحله آینده بر بستن همه گذرگاه های انتقال تروریست ها از سوریه به لبنان در منطقه بقاع شمالی متمرکز است.

** چرا و چگونه جوانان لبنانی به الرقه سوریه می روند؟

این مقام لبنانی گفت که اقدامات امنیتی گسترده برای جلوگیری از حمایت های لجستیکی بیشتر ازعناصر باندهای تروریستی در صورتی که از سوریه وارد لبنان شوند و یا در لبنان جذب شوند، ادامه می یابد به ویژه این که ده ها تبعه لبنان اکنون درعراق و یا سوریه عضو گروه داعش هستند.

دستگاه های امنیتی لبنان بر تحرکات « محمد عمرالایعالی» شهروند لبنانی معروف به « ابوالبراء» که از جمله سرکردگان داعش در شهر الرقه سوریه است، متمرکز هستند به ویژه این که او با ابومحمد العدنانی یکی از معاونان ابوبکر البغدادی سرکرده داعش ارتباط مستقیم دارد.
به همین دلیل تعداد زیادی از اتباع لبنان توانسته اند از طریق ترکیه به الرقه رفته و « بیعت جنگ» و یا « بیعت همه جانبه» خود با داعش را به العدنانی اعلام کنند.
دستگاه های امنیتی لبنان به ویژه امنیت عمومی توانسته اند حدود 30 جوان لبنانی را در سه ماه اخیر بازداشت کنند که بیشتر آنها حدود 20 سال سن دارند و قصد داشته اند با کمک ابوالبراء از طریق ترکیه به الرقه رفته تا در دوره های دینی و نظامی شرکت کنند.

براساس یک آمار از شروع تابستان گذشته تاکنون دو تبعه لبنانی مرتکب دو عملیات تروریستی انتحاری در عراق شده و 10 تبعه لبنانی در سوریه دست به عملیات انتحاری زده اند.

در همین مدت 15 لبنانی دیگر در جریان مشارکت در جنگ های داعش در عراق و سوریه به هلاکت رسیده و آخرین آنها پسرعمربکری فستق از شیوخ وهابی تکفیری دارای تابعیت لبنانی و انگلیسی بودو شیخ عمربکری اکنون در لبنان در بازداشت به سر می برد.

کارشناسان مسایل امنیتی که پرونده داعش در لبنان را پیگیری می کنند، معتقدند این آمار و اطلاعات نشان می دهد فشار روزانه اقدامات و تدابیر دستگاه های نظامی و امنیتی لبنان، گروه های تروریستی تکفیری را وادار کرده تا بعداز جذب جوانان لبنانی ، آنها را به سوریه بفرستند.

** شکست های داعش و انفجارهای تروریستی
اکنون فشارهای ناشی از توفان سوخوی روسی و موفقیت های ارتش سوریه و همپیمانان آن و تا حدودی فشار ائتلاف تحت رهبری آمریکا، شکست های سختی را بر داعش در سوریه و عراق تحمیل کرده است و به همین دلیل این گروه تروریستی وادار شده تا ضمن تمرکز براهمیت نبرد در مناطق تحت اشغال خود در سوریه و عراق ، انفجارهای تروریستی انتحاری را که بتازگی در لبنان و فرانسه مرتکب شد، در دستور کار قرار دهد.
داعش درصدد بود همزمان با انفجارهای تروریستی در ضاحیه جنوبی بیروت و پاریس ، در استانبول ، انگلیس و تونس هم دست به جنایات تروریستی بزند و به ویژه در تونس حمله آن به شخصیت های و مراکز حیاتی در شهر سوسه تونس با شکست مواجه شد.

** هشدارهایی که لبنان به فرانسوی ها داده بود
السفیر خاطرنشان کرد: به اعتقاد مقامات امنیتی لبنان که با دستگاه های امنیتی خارجی از جمله اروپایی در تماس هستند ، لبنان با وجود امکانات امنیتی ضعیف ، توانسته است هشدارهای روشنی را به دستگاه های امنیتی اروپایی به ویژه فرانسه بدهد و به آنها بگوید که فرانسوی ها نباید در مقابل جنایات گروه های تروریستی تکفیری فقط تماشاچی باشند زیرا امروز ما هزینه می پردازیم و فردا شما باید بپردازید.

بعداز ماجرای تروریستی شارلی ابدو، فرانسوی ها هشدارهای لبنان را جدی گرفتند و بیش از چهار هزار تماس را در خاک فرانسه برای اعلام همبستگی با عاملان این جنایت تروریستی کشف کردند و بیشتر آنها دارای تابعیت فرانسه بودند.

اما خطر بزرگ این بود که فرانسوی ها دریافتند تعداد کسانی که در فرانسه احساس همبستگی با گروه های تروریستی می کنند رو به افزایش است و چه بسا بسیاری از آنها جذب باندهای تروریستی شده اند.

یک مقام فرانسوی ارشد به همتای لبنانی خود بعداز انفجارهای اخیر پاریس گفته است که « اگر می دانستیم این سگ که به آن غذا می دهیم ممکن است ما را هم گاز بگیرد هرگز به آن غذا نمی دادیم».
السفیر تاکید کرد: این اظهارات مقام فرانسوی ، اعترافی روشن است به تسهیلات و امکاناتی که دستگاه های خارجی به گروه های تروریستی تکفیری به اصطلاح جهادی داده اند مثلا به شرط این که مسیر خود را از مالی به سوریه تغییر دهند.

** گنجی امنیتی که آمریکایی ها از مقر ابوسیاف کشف کردند؟
این روزنامه لبنانی به نقل از یک مقام لبنانی نوشت:یک مقام دستگاه امنیتی یک کشور بزرگ غربی با صراحت به من گفت، روز بعدازعملیات نیروهای کماندوی آمریکایی در ژوئن سال 2015 که به مرگ « ابوسیاف » منجر شد، آمریکایی ها در این عملیات به اسنادی بسیار مهم دست یافتند که شبکه ارتباطات و سازوکارهای عملیاتی و ساختار اداری آن را فاش می کرد.

السفیر با بیان این که ، اگر چه این مقام امنیتی غربی گفته است « آمریکایی ها ارزش این گنج امنیتی را ندانستند؟!!»، افزود: آمریکایی ها که از این گنج امنیتی برای برخورد با بانک اهداف استفاده نکردند ، سئوالات زیادی را ایجاد کرده است زیرا می توانست به کشف باندهای داعش و اهدافی که ائتلاف بین المللی می توانست به آنها حمله کند، منجر شود.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: این اقدام آمریکایی همچنین سئوالات زیادی را ایجاد کرده که چرا چرا چاه های نفت تحت اشغال داعش و همین طور گذرگاه های در مرزهای بین ترکیه و سوریه در مسافتی بین 80 تا 100 کیلومتر را که روزانه صدها تروریست خارجی از آنها عبور می کنند، هدف نگرفته است؟!!

السفیر تاکید کرد: این گونه تعامل غربی ها با داعش و دیگر گروه های تروریستی، دستگاه های امنیتی لبنان را متقاعد ساخت که دست روی دست نگذارند و با داعش به عنوان یک گروه حرفه ای که همانند ارتش ها و باندهای حرفه ای عمل می کند، برخورد کنند.
برهمین اساس دستگاه های امنیتی لبنان برای رویارویی با گروه های تروریستی مانند داعش، تقویت بنیه و توسعه امکانات و شبکه اطلاعات امنیتی خود را در دستور کار قرار دادند و به تشکیل اتاق عملیات امنیتی با هدف افزایش قدرت خود در برخورد با حوادث امنیتی مبادرت کردند.

السفیر نوشت: نباید فراموش کرد که حدود ده تروریست بسیار خطرناک اکنون در مناطق شمال، جنوب و بقاع لبنان مخفی شده اند و بارزترین آنها ، شادی المولوی و محمد جوهردر اردوگاه عین الحلوه و نبیل سکاف ، طارق الخیاط و بلال البقار در شمال لبنان هستند که باندهایی خفته را هم تشکیل داده اند.

این روزنامه لبنانی درعین حال افزود: نباید تلاش های دستگاه های امنیتی لبنان را به ویژه در بازداشت برادران زیاد و جهاد کعوش در ماه اکتبر گذشته نادیده گرفت.

این دو برادر تروریست تکفیری از کادرهای شناخته شده گروه داعش در اردوگاه عین الحلوه بودند و « ابو ایوب العراقی» یک سرکرده اصلی داعش آنها را مامور کرده بود تا امارت داعش را در اردوگاه های داخل لبنان تشکیل دهند و اردوگاه برج البراجنه را به عنوان مقر اصلی خود برای حملات تروریستی علیه ارتش لبنان و ضاحیه جنوبی لبنان انتخاب کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =