معاون عربی آفریقایی وزیرامورخارجه گفت: ارزیابی ما از نشست وین مثبت است هرچند که به دلیل اختلاف دیدگاه ها هنوز به سطحی از توافق نرسیده ایم که خروجی واحدی از این نشست بیرون بیاید.

ایرنا نوشت: حسین امیرعبدالهیان در مراسمی که به منظور گرامیداشت شهدای مدافع حرم و بررسی تحولات سوریه در دانشگاه شریف حضور یافته بود با اشاره به نشست وین گفت: نشست اخیر دومین نشست چندجانبه درباره بررسی وضعیت سوریه است که کشورهای مختلفی در آن حضور دارند. 

وی افزود: پنج عضو دایم شورای امنیت در این نشست حضور دارند و همچنین به درخواست ما کشورهای عراق، عمان و لبنان هم که در پنج سال اخیر در قبال سوریه نقش سازنده ای داشته اند به این مذاکرات اضافه شدند. 
معاون وزیر امورخارجه ادامه داد: ما از ابتدای حضور خود تصریح کردیم که قرار نیست نشست وین جای مردم سوریه تصمیم بگیرد . این نشست باید کمک کند کشورهایی که از تروریست ها حمایت می کنند روش خود را اصلاح کنند. 
وی برگزاری انتخابات در یک روند دموکراتیک را از عوامل موثر بر حل سیاسی بحران سوریه عنوان کرد و اظهارداشت: برگزاری انتخابات نیازمند مقدماتی همچون توقف جنگ، کنترل مرزها و مشخص شدن وضعیت گروه های معارض با گروه های تروریستی است. 
امیرعبدالهیان ادامه داد: ما با صدای بلند و با افتخار اعلام می کنیم که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که از ابتدای بحران در کنار مردم و حکومت سوریه ایستاد و اجازه نداد سنت غلطی ایجاد شود که براساس آن تروریست ها یک نظام سیاسی را سرنگون کنند. از افتضاحات نظام بین الملل این است که برخی کشورها برای رسیدن به اهداف خود از تروریسم استفاده کردند. 
معاون وزیرامورخارجه خاطرنشان کرد: حوادث پاریس نشان داد که استفاده ابزاری از تروریست ها چه قدر خطا بوده و نکته کلیدی این است که کشورهایی که به غلط از تروریست ها استفاده می کنند و برای عبور از مرزها به آنها تسهیلات می دهند روش غلطی در پیش گرفته اند. 
وی ادامه داد: ما می گوییم مستشاران نظامی ما به سوریه کمک می کنند آمریکا و غربی ها هم در نگرش جدید خود از این واژه استفاده می کنند و می گویند مستشاران ما به معارضه معتدل مسلح کمک می کنند. 
معاون وزیر امورخارجه ادامه داد: ما می گوییم معارضه مسلح معتدل نیست و کسی که معتدل است اسلحه به دست نمی گیرد و باید در یک پروسه سیاسی شرکت کند. 
وی خاطرنشان کرد: هر گروهی که مسلح می شود بعد از چند روز جذب گروه های تروریستی می شود بنابراین گروه های مسلح مخالف با گروه های تروریستی قابل تفکیک نیستند. 
امیرعبدالهیان تصریح کرد: کشورها باید اراده جدی برای متوقف کردن ورود تروریست ها به سوریه و مبارزه جدی با آنها داشته باشند. 
امیرعبدالهیان گفت: اگر برخی کشورهای منطقه و خارج از منطقه خود را از بازی های تحت عنوان معارضین مسلح معتدل دست بردارند و اجازه ندهند تروریست ها وارد سوریه شوند ارتش یا مردم سوریه تروریست ها را نابود می کنند. 
وی تصریح کرد: حتی اگر می خواهند با مکانیسم های تحت استانداردهای بین المللی در سوریه انتخابات برگزار کنند. مشکلی نیست بشار اسد رییس جمهور قانونی سوریه است. آنها هرگونه می خواهند فکر کنند. در پایان پروسه سیاسی هم هیچ وقت نمی توانند بگویند که وی در انتخابات شرکت کند یا نکند. این به خود بشار اسد برمی گردد که کاندیدا شود یا نشود و این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند او را انتخاب کنند یا نکنند. 
امیرعبدالهیان با بیان این که مبارزه با تروریسم به موازات پروسه سیاسی دنبال می شود گفت: ارزیابی ما از این نشست ها در مجموع مثبت است اما به آن سطح از توافق نرسیده ایم که بگوییم افرادی که خارج می شوند حرف واحدی می زنند. 
وی خاطرنشان کرد: گروهی به اسم پروسه سیاسی می خواهند آنچه را که در جنگ تروریستی به دست نیاورده اند در مذاکرات به آن برسند. ما هم جمع شدیم که خطاهای اینها را اصلاح کنیم، کشتار در سوریه جمع شود و فضایی فراهم شود که مردم سوریه بدون مداخله خارجی تصمیم گیری کنند. 
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا نماینده ای از سوریه در این نشست حضور نداشت گفت: وقتی اختلافات اساسی است ما نمی توانیم بگوییم نماینده سوریه شرکت کند. زمانی که پروسه سیاسی شروع می شود نمایندگان دولت سوریه،معارضین و جامعه مدنی باید دور یک میز بنشینند و به عنوان سه ضلع مثلث تصمیم گیری کنند. 
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در نشست وین گفت: طی پنج سال گذشته حدود 80 کشور برای سرنگونی بشار اسد تلاش کردند. ما و روسیه و حزب الله با نگاهی که به تحولات داشتیم ، برخی کشورها هم در سطوحی همراهی کردند. در این مساله مهمترین اقدام توسط رهبری و ارتش و مردم سوریه انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: شاید در سطوحی در منطقه در زمان شروع بحران این نگرانی وجود داشت که آیا بشار اسد به عنوان یک چشم پزشک و تحصیل کرده اروپا می تواند این هجمه را مدیریت کند.
امیر عبداللهیان گفت: دو سال قبل به آقای اسد پیشنهاد شد که حداقل همسر و فرزندان خود را به ایران بفرستید و وی پاسخ داد که من تا آخرین لحظه در کنار مردم هستم و همسر من هم مسوولیت رسیدگی به وضع خانواده شهدا را دارد.
معاون وزیر امور خارجه در ادامه به ایستادگی و مقاومت ارتش سوریه در پنج سال اخیر در مقابل جنگ تروریستی و پارتیزانی اشاره کرد و اضافه کرد: علاوه بر این نیروهای داوطلب مردم سوریه از دیگر عوامل ایستادگی در مقابل تروریست ها بودند. 

** اگر حمایت مستشاری ایران نبود...

وی تصریح کرد: اما در حوزه حمایت خارجی فقط جمهوری اسلامی ایران بود که در حوزه میدانی بیشترین تلاش را کرد اگر حمایت مستشاری ما در جنگ علیه تروریسم و نقش مردم، ارتش و رهبری سوریه نبود شاید در سه سال اول دو بار دمشق در معرض سقوط کامل قرار گرفته بود.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در عرصه میدانی نقش برتر را دارد و اگر در راه حل سیاسی حضور نداشته باشد هیچ راه کاری در منطقه به نتیجه نخواهد رسید.
معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نقش دستگاه دیپلماسی و نیروهای میدانی در مبارزه با تروریسم اظهار داشت: اگر ما از موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در منطقه سخن می گوییم تمرکز ما روی دستگاه دیپلماسی نیست بلکه سخن از همه ظرفیت های نظام و حمایت هایی است که دولت باید انجام دهد و همچنین رهمنودهای بجای مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف.
وی خاطرنشان کرد: اگر در سوریه ایران به عنوان جزء مهمی از هر راه حل سیاسی است این به دلیل ظرفیت همه دستگاه های نظام است که مورد توجه است.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: مستشاران نظامی ما در مبارزه با تروریسم نقش مهمی در جای جای پرونده دنبال کرده اند اما در کشور ما همیشه تفاوت در دیدگاه ها وجود دارد. 
وی در عین حال گفت: در عرصه سیاست خارجی رئیس جمهور ، رئیس شورای عالی امنیت ملی است و مصوبات این شورا به تایید رئیس جمهور و مقام معظم رهبری می رسد و به عنوان مصوبه به همه دستگاه ها ابلاغ می شود.

** مصوبه نظام را اجرا می کنیم

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: ممکن است زمانی که بحث و تحلیل مطرح می شود حتی در زیرمجموعه خود من اختلاف نظر وجود داشته باشد اما ما در دستگاه دیپلماسی و بخش های دیگر نظام ملزم هستیم بدون نگاه خطی و جناحی مصوبه سطح بالای نظام را اجرا کنیم و در آن چارچوب گام برمی داریم.
به گفته معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه آنچه که اجرا می شود مصوبه نظام است که در عالی ترین سطوح ابلاغ شده است.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر بیانات مقام معظم رهبری و بدعت تصمیم گیری برای یک کشور توسط دیگران و همچنین حضور ایران در نشست وین اظهار داشت: حضور تیم ایران در مذاکرات دقیقا ناظر به همین است که اجازه داده نشود تعدادی جمع شوند و درباره سوریه و به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند.
امیرعبداللهیان گفت: وقتی می گوییم راهکار سیاسی ، کشورهایی هستند که در سوریه نقش مثبت دارند و کشورهای دیگری نقش منفی دارند. اگر ما در این مذاکرات حضور نداشته باشیم و کشورهایی که نقش منفی دارند را کنترل کنیم و تضمین کنیم که در خروجی سیاسی خونریزی ها در سوریه متوقف شود و کاری کنیم که تروریسم شکست بخورد در این صورت دقیقا فرمایش مقام معظم رهبری را اجرا کردیم و اجازه ندادیم دیگران برای مردم سوریه تصمیم بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: جلسه اول نشست وین از پرتنش ترین صحبت ها بین آقای ظریف و برخی طرف های مقابل بود که حاضر نبودند بپذیرند مردم سوریه درباره آینده خود تصمیم بگیرند . آنچه که در آن جلسه تثبیت شد این بود که هیچ چیز خارج از نظر رهبری توسط مذاکره کنندگان اتفاق نخواهد افتاد.
معاون وزیر خارجه گفت: ما پنج سال سنگین ترین هزینه را کردیم و بهترین عزیزان ما به شهادت رسیدند و باید در مذاکرات بهترین دستاورد را داشته باشیم . هیچ کس نه اجازه دارد چنین کند و نه اجازه خواهیم داد کشورهایی که تا دیروز مردم و زیرساخت های سوریه را نابود می کردند اهداف خود را در میز مذاکره به دست بیاورند.
امیر عبداللهیان گفت: ما از همه توانمان برای نقد کردن زحمات مردم سوریه و مقاومت در میز مذاکره استفاده می کنیم تا فرمایش رهبری محقق شود.
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره نتایج مذاکرات گفت: آنچه در مذاکرات اتفاق افتاده و آنچه که جمهوری اسلامی ایران و متحدین ما دنبال می کنند این است که خروجی مذاکرات موجب تقویت محور مقاومت و کمک به مردم سوریه و برقراری آرامش باشد و مردم سوریه بتوانند بدون مداخله خارجی برای خود تصمیم بگیرند.

** گفته بودم رکن آبادی تا لحظه انتقال به آمبولانس علائم حیاتی داشته

امیر عبداللهیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رکن آبادی سفیر سابق کشورمان در لبنان اظهار داشت: در مصاحبه ای که با یکی از رسانه های لبنانی داشتم گفتم که آقای رکن آبادی تا آخرین لحظه که آخرین شاهد ایشان را داخل آمبولانس قرار داده علائم حیاتی داشته و تا لحظه ورود به آمبولانس زنده بوده است در حالی که در اخبار منتشر کردند زنده است.
وی اضافه کرد: تاکنون پیکر ایشان شناسایی نشده ، 17 نفر از مفقودین تا این لحظه سرنوشتشان مشخص نشده است. یکی از این افراد آقای رکن آبادی است . هر 17 نفر کارشان با جزییات دنبال می شود.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: نمونه تست های DNA را داده اند تا سرکنسول ما در اختیار سعودی ها قرار دهد . برای دقت و سرعت بیشتر به زودی افرادی از خانواده مفقودین به عربستان اعزام می شوند تا تست DND انجام شود.
وی در عین حال گفت: ما نتوانستیم هیچ پاسخی از عربستان بگیریم و از طریق تست DNA وضعیت را دنبال می کنیم. در عین حال ما نمی توانیم احتمالات و حدس و گمان هایی که وجود دارد را نادیده بگیریم.

** بیداری اسلامی را لمس می کنیم

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه اظهار داشت: علیرغم اینکه برخی تاکید می کنند بیداری اسلامی در پنج سال گذشته در منطقه شکل نگرفت ما با تمام وجود بیداری اسلامی را لمس می کنیم . بیداری اسلامی و یا بهار عربی واقعیتی است که در منطقه به برکت گفتمان انقلاب اسلامی و تحکیم اندیشه های بنیانگذار انقلاب و ادامه مسیر و خط امام توسط مقام معظم رهبری در منطقه جریان یافت.
وی ادامه داد: شهدای گرانقدر ما از شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدای مدافعان حرم کمک کردند که انقلاب اسلامی از نفوذ خاصی در غرب آسیا و شمال آفریقا برخوردار شود و آنچه رخ داد باعث شد طرف های مقابل با مهندسی معکوس دنبال تغییر این روند باشند.
معاون وزیر خارجه با اشاره به الگوگیری جوانانی که در میدان التحریر قاهره انقلاب کردند از انقلاب اسلامی و تحولات 37 ساله اخیر اظهار داشت: در هر کشوری سطحی از نفوذ انقلاب اسلامی تعریف شده است اما مهمترین نکته مباحث گفتمانی انقلاب است که عقبه آن دستاوردهای علمی، هشت سال دفاع مقدس و اقتدار کلامی و اعمالی مقام معظم رهبری است که قویترین پشتوانه در حوزه های مختلف است.
وی خاطرنشان کرد: خود غربی ها می گویند بزرگترین ذخیره ایرانی ها مواضع صریح و قاطع رهبری ایران است که در سطوح مختلف تاثیرگذار است و اگر ما امروز در محافل دیپماتیک مورد توجه هستیم به دلیل این پشتوانه هاست.
وی تصریح کرد: ما بدون تردید در همه کشورهای منطقه دارای نفوذ هستیم اما این به معنای مداخله ما در کشورهای منطقه نیست. برخی از کشورها و دیپلمات های ارشد در زمان مذاکره از ما می خواهند نفوذ خود را در منطقه نادیده بگیریم در حالی که هیچ کس این کار را نمی کند کشورها میلیاردها دلار هزینه می کنند تا نفوذ سیاسی و فرهنگی پیدا کنند و ما طی 37 سال به دلیل رفتار منطقی انقلاب دارای نفوذ شدیم 
معاون عربی آفریقایی امور خارجه گفت: ما این نفوذ را در راستای تامین حداکثری امنیت و منافع ملی و مصالح جهان اسلام و مسلمانان به کار می گیریم. اگر برخی طرف های مقابل درک درستی ندارند و نفوذ ما را به دخالت ترجمه می کنند مشکل کج فهمی خودشان است.
امیر عبداللهیان با بیان اینکه ما در هیچ کشور منطقه مداخله نداریم گفت: سه هفته قبل با آقای هاموند صحبت می کردیم و او گفت بحرینی ها می گویند ایران به بحرین اسلحه فرستاده و مردم را تحریک می کند من گفتم ایران چه اسلحه ای فرستاده و او گفت ما یک قایق با چهار قبضه کلاشینکف کشف شده که از طریق دریا وارد بحرین شده است.
معاون وزیر خارجه ادامه داد: من گفتم این توهین به جمهوری اسلامی است که بحرین می گوید قایقی با چهار قبضه کلاشینکف به بحرین فرستاده است ما قصد دخالت نداریم. اگر می خواستیم دخالت کنیم به اندازه جایگاه و بزرگی برخورد می کردیم و این توهین را نمی توانیم بپذیریم و نیازی به این اقدامات نداریم.
وی ادامه داد: زمانی رهبری تاکید فرمودند که اگر ما در بحرین مداخله می کردیم اوضاع به گونه دیگری بود. ما در هیچ کشور منطقه مداخله نداریم اما در همه منطقه نفوذ معنوی داریم و حتما از آن در راستای تامین امنیت خودمان و جهان اسلام استفاده خواهیم کرد.

308308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =