سفیر اسبق کشورمان در آلمان معتقد است داعش با این اقدامات در پی اثبات این بود که قدرت فراوانی دارد و می خواست به دنیا نشان دهد که عملیات خود را فراتر از خاورمیانه انجام می دهد.

زهره نوروزپور

همانطور که شاهد بودیم 7 نقطه در مناطق پاریس هدف حمله تروریست ها قرار گرفت و نه تنها فرانسوی ها را بلکه جهانیان را در بهت فرو برد. این حملات هم نشان دهنده افزایش نفوذ و قدرت گروهای تروریستی در پاریس و هم نشان دهنده ضعف قدرت پیشبینی نیروهای امنیتی در فرانسه است. شمس الدین خارقانی سفیر اسبق کشورمان در آلمان معتقد است با توجه به نحوه وقوع این حملات،  گروگانگیری،حمله مسلحانه، بمب گذاری و عملیات انتحاری نیروهای تروریستی که در نهایت تعداد زیادی از شهروندان فرانسوی را به کام مرگ کشید، ما تصاویری مشاهده کردیم که می توان گفت در حال حاضر در کل اروپا یک نوع نارامی حس می شود که قبلا این احساس نبود. کشورهایی مثل ایتالیا، اسپانیا، المان و چه انهایی که هم مرز با فرانسه هستند، همین طورکشورهای اتحادیه اروپا همه این ها این نارامی را حس می کنند و به نوعی به آن درگیر شده اند. خارقانی معتقد است تروریست های داعش در پی خودنمایی و به نمایش در آوردن قدرت و نفوذ خود هستند. آنچه می خوانید گفتگوی ما با سفیر سابق کشورمان در آلمان و هلند است. 

چرا فرانسه؟ هدف داعش از این حملات تروریستی آن هم در فرانسه چیست؟
تقریا یک سال پیش بود که حادثه تروریستی پاریس، یعنی حمله به شارلی ابدو، ارامش را در فرانسه و اروپا برای مدتی از بین برد ولی بعد از مدتی توانستند ان ارامش را برگردانند، در این مساله من تصورم بر این است که وضعیت به مراتب سنگین تر از وضعیت قدیم است چرا که این موضوع اثرات نابهنجار خودش را در کل اروپا خواهد گذاشت طبیعتا فرانسه به عنوان یک نقطه عطف در مرکزیت بحران قرار دارد، چون این دومین حادثه در پاریس است و طبیعتا آتش آن دامن کشورهای دیگر اروپا را خواهد گرفت و آنها را درگیر این حملات می کند.

 داعش با این اقدامات جایگاه جدیدی برای خود تعریف می کند و نمی خواهد محصور در داخل خاکی که برای او مثلا در سوریه و عراق متصور کرده اند فعالیت کند و آن را فراتر از خاورمیانه گسترش داده است.

حال اینکه دو بار در فرانسه این اتفاق افتاده است از نظر من یکی به دلیل این است که فرانسه یکی از سه  قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی در اروپا است. انگلیس، المان و فرانسه ستون های اروپا را تشکیل می دهند. نکته بعدی اینکه معادلات جهانی باعث شده است که فرانسه در داخل اتحادیه اروپا ضربه پذیرتر از بقیه کشورها شود، این کشور نسبت به برخورد با گروه های تروریستی داعش نسبت به دو کشور مهم دیگر اروپایی یعنی آلمان و انگلیس چه در اروپا و چه در سوریه و حتی عراق هم نقش داشته است و این می تواند انگیزه ای برای این حملات باشد.

پیام این حملات به فرانسه و دنیا چیست؟

داعش خواهان این است که قدرت نمایی کند و خودش را به جهان نشان دهد. همچین فعالیتی در این سطح وسیع و ابعاد بسیار فاجعه امیز نشان دهنده این است که داعش دارای قدرت فراوان است. فعالیت این گروه تروریستی تا به حال تنها در منطقه یعنی غرب آسیا خاورمیانه بود، ولی امروز از ان منطقه خارج شده است، اوایل سال 2015 نشان کوچکی در فرانسه به جا گذاشت و امروز ان نشان را گسترش داد و می گوید دارای قدرتی هستیم که می توانیم خارج از مرزهای خاورمیانه وضعیت را بحرانی تر کنیم، بنابراین به نظر می رسد که تروریسم دامنه خودش را دوباره به اروپا و غرب برمی گرداند.
اگر حمله به منافع غرب در یازده سپتامبر از امریکا شروع شد و جنگ را به خاورمیانه آورد، الان مجددا این تهدیدات به طرف غرب بر می گردد. داعش علاقمند است که با این کار فشاری را روی فرانسه و اروپا زیاد کند چرا که بتواند در اینده از ان استفاده کند، از فشارهای مردمی بر رهبران اروپا استفاده کند تا نقش اورپا را  در منطقه کم کند. همین طور اروپایی ها هم  به امریکایی ها فشار بیاورند و نقش امریکا را در منطقه کم کنند.

آیا این امکان پذیر است؟
من نمی توانم نظر بدهم چرا که حوادث بسیار با سرعت در حال اتفاق افتادن هستند و بستگی به واکنش هایی دارد که اروپایی ها و در اینجا فرانسه به این حملات نشان می دهد.

فکر می کنید واکنش فرانسوی ها به این حملات چه باشد؟
در اینده اتفاقات مهمی خواهد افتاد اروپا مرزهایش را محکم و امنیتی می کند، مهاجرین و پناهندگان نمی توانند وارد اروپا شوند، وضعیت شینگن در اروپا تغییرات اساسی خواهد کرد، همین طور که مشاهده کردیم  فراسنه در حال حاضر بخشی شینگن خودش را متوقف کرده است که احتمالا موقت خواهد بود، قوانین و وضعیت شینگن جدید خواهد شد، فشار بر مسلمانان چندین برابر خواهد شد، فشارها حتی می تواند ایذایی، ضرب و شتمی هم باشد، محتملا مسلمانان مشکلات ترددی،شغلی و تحصیلی گسترده تری در اروپا خواهند داشت، وضعیت امنیتی آنها در اروپا بسیار پرفشار خواهد بود.


به نظر شما شرایط پدید آمده دنیا را وادار خواهد کرد تا جبهه متحدی علیه تروریسم آنگونه که رئیس جمهوری کشورمان در سازمان ملل مطرح کردند تشکیل دهند؟

 این تصور و دعوت درستی است که نهایتا برای مبارزه با پدیده تروریسم باید یک همکاری کلی جهانی و یک عزم جدی بین المللی برای مبارزه علیه ترور و تروریزم همان طور که رئیس جمهور محترم کشورمان به آن اشاره کرد پدید بیاید. اما اینکه آیا ا ین حملات و حالا که اروپا طعم تلخ تروریسم را چشیده محقق می شود یا خیر باید صبور بود. موضوع این است که مبارزه با تروریزم نباید نژادی باشد و تبعیض پذیر نیست. تروریزم در همه جا و علیه همه کس محکوم است و باید علیه آن جبهه متحد تشکیل شود. علاوه بر این اتفاقی که خواهد افتاد تغییر رویکرد نسبت به وضعیت اعرابی که تولید کننده تفکر اسلام رادیکال و تامین کننده مالی نیروی انسانی گروه های تروریستی و تامین کننده خوارک فکری و معنوی این گروها هستند، است. به زودی  اروپایی ها و همین طور غرب به آنها فشار بیشتری می آورند.

این حملات در موضع کشورها و نیروهایی که هم اکنون به طور واقعی درگیر مبارزه با تروریسم هستند چه تاثیری خواهد داشت؟

در آینده وضعیت برای گروه هایی که در سوریه علیه داعش به طور جدی فعال هستند مساعد تر خواهد شد، این شانس برای کشورهایی مثل روسیه، ایران و حامیان اسد زیاد تر خواهد شد که بتوانند به طور جدی تری با امکانات وسیع تری علیه داعش مبارزه کنند. اگر ما بخواهیم یک نتیجه کلی از این قضیه بگیریم باید فکر کنیم که مبارزه با تروریزم باید یک مبارزه جمعی و همگانی باشد. این اقدامات مسیر این امر را تسهیل می کند. مردم سوریه و عراق هم مانند فرانسه بی گناه هستند همان طور که ما هم بودیم، کشور ما اولین قربانی تروریزم بود ، ما می توانیم  پا پیش بگذاریم و یک نوع همبستگی با کمک سازمان ملل علیه تروریزم به نام "جهان بدون ترورزیم" یا همانطور که رئیس جمهوری در سازمان ملل مطرح کردن "مبارزه با تروریزم و افراط گری" را پیش ببریم.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =