پایگاه اینترنتی میدل ایست آی نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نشست خصوصی این هفته خود با باراک اوباما، سعی کرد مسئله به رسمیت شناختن الحاق غیرقانونی بلندی های جولان به سرزمین های اشغالی را مطرح کند.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا وسیما این پایگاه اینترنتی به نقل از مقامات اسرائیلی افزود: نتانیاهو به طور ضمنی اعلام کرده است که واشنگتن باید از الحاق غیرقانونی بلندی های جولان به اسرائیل که در جنگ سال 1967 از سوریه گرفته شده است، حمایت کند.  
منابع مطلع از جریان گفتگوها به روزنامه هاآرتص گفتند، نتانیاهو ادعا کرده است که سوریه دیگر یک دولت کارآمد ندارد. 
روز چهارشنبه یک مقام کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود این مسئله را که نتانیاهو در جریان دیدار خود با اوباما این موضوع را مطرح کرده است، تایید کرد. این مقام گفت البته میزان جدیت نتانیاهو در مورد این موضوع مشخص نبود. 
به هرحال به نظر می رسد سخنان نتانیاهو به اوباما بخشی از تلاش هماهنگ مقامات اسرائیلی در چند ماه اخیر باشد که درصددند در دیدگاه واشنگتن تغییراتی ایجاد کنند. 
یک روز پیش از دیدار نتانیاهو با اوباما در کاخ سفید، مایکل اورن، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا در مطلبی که در پایگاه اینترنتی سی ان ان منتشر شد، از اوباما خواست حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت بشناسد. 
ماه گذشته افک[Afek]، شرکت اسرائیلی تابعه جن انرژی [Genie Energy]، یک شرکت نفتی آمریکایی اعلام کرد در منطقه جولان مقدار قابل توجهی منابع نفتی کشف کرده است. یووال بارتوف، زمین شناس ارشد شرکت جن در اسرائیل گفت احتمالا در این منابع میلیاردها بشکه نفت وجود دارد. 
کارشناسان قوانین بین الملل می گویند هرگونه درآمد حاصل از این کشف باید در اختیار دولت سوریه قرار گیرد اما اسرائیل تاکنون نشان داده است که به تعهدات بین المللی خود پایبند نخواهد بود. 
وزارت انرژی و آب اسرائیل به افک مجوز داده است ظرف سه سال 10 چاه آزمایشی در منطقه ای به وسعت 400 کیلومتر مربع یعنی حدود یک سوم کل سرزمین جولان حفر کند.
افک ادعا کرده است کشفیات این شرکت می تواند اسرائیل را از لحاظ انرژی خودکفا سازد.
اگر آمریکا الحاق غیرقانونی جولان به اسرائیل را به رسمیت شناسد، راه را برای غارت منابع این منطقه به دست اسرائیل هموار خواهد کرد. 
49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =