روزنامه «رای الیوم» نوشت: منتظر اعلام رسمی شکست نشست های وین درباره سوریه به علت اختلاف های آمریکا و روسیه درباره نقش بشار اسد در آینده این کشور هستیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر نوشت: این روزنامه در مقاله ای به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: شش انفجار شنبه گذشته پاریس که در نتیجه آن صد و سی نفر کشته شدند بر مذاکرات سران کشورهای گروه بیست در آنتالیای ترکیه سایه افکند و مهم ترین محور گفتگوهای سران کشورها بود و بر مسائل حائز اهمیت اقتصادی، که محور اساسی چنین نشست های در شرایط عادی است، غلبه یافت.
آن طور که انتظار می رفت باراک اوباما و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه این نشست دیدار و گفتگو کردند، اما دیدار، گذرا و گفتگو درگوشی و غیر رسمی بود که در آن به طور خاص به مسئله سوریه پرداختند و هیچ مقام رسمی آمریکایی که اطلاعات بیشتری در این خصوص بدهد اظهار نظر نکرد، اما یک مسئول ارشد در کاخ کرملین مسکو تاکید کرد که اختلاف ها بین دو طرف درباره راه های مبارزه با «دولت اسلامی» (گروه تکفیری- صهیونیستی داعش) همچنان باقی است.
گره اصلی که نمی توان بدون حل آن هیچ گونه پیشرفتی در جنگ علیه «دولت اسلامی» (گروه تکفیری- صهیونیستی داعش) به دست آورد، آینده رئیس جمهور سوریه و نقشی است که وی باید پس از مرحله انتقالی- مرحله ای که همه طرف ها درباره آن توافق دارند- ایفا کند. آن طور که روز شنبه گذشته در بیانیه وین اعلام شد شش ماه اول سال آینده مدت مرحله گذار خواهد بود.
آمریکا با فشار سه کشور متحد خود یعنی ترکیه، عربستان و قطر واگذاری هیچ نقشی را برای رئیس جمهور سوریه در آینده این کشور نمی پذیرد و بر ضرورت کناره گیری او پس از پایان مرحله گذار تاکید می کند، حال آنکه روسیه که مورد حمایت ایران و چین نیز است کاملا نگاه مخالفی دارد و تاکید می کند که سرنوشت رئیس جمهور سوریه را باید مردم این کشور مشخص کند و او باید در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی شرکت کند، انتخاباتی که قرار است دو سال بعد از مرحله گذار و برگزاری همه پرسی درباره قانون اساسی جدید برگزار شود.
دولت آمریکا در سیاست هایش در قبال سوریه دچار سردرگمی است، همان طور که در نوع برخورد با خطر «دولت اسلامی» (گروه تکفیری- صهیونیستی داعش) نیز دچار سردرگمی است. یک سال پیش آمریکا اولویت های خود را تغییر داد و جنگ با داعش را در اولویت قرار داد و بر همین اساس بحث درباره آینده رئیس جمهور سوریه و نظام او را به مرحله بعدی واگذار کرد و حتی زمزمه هایی از واشنگتن و نیز برخی مقامات دیگر کشورها مانند آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و وزیر امور خارجه اسپانیا شنیدیم که به صراحت بر ضرورت گفتگو با رئیس جمهور سوریه و مشارکت دادن او در جنگ علیه تروریسم تاکید کردند.
پر واضح است که سه کشور عربستان، ترکیه و قطر در بازگرداندن اولویت های آمریکا به دوره پیشین موفقیت بزرگی کسب کردند و در نتیجه بر ضرورت کناره گیری رئیس جمهور اسد حداکثر ظرف شش ماه پس از آغاز مرحله انتقالی و در عین حال با حفظ نهادهای رسمی سوریه تاکید می کنند.
به علت اختلاف آمریکا و روسیه اگر نگوییم که فرایند سیاسی وین شکست خورد می توان گفت که در آستانه شکست است و ما در انتظار اعلام رسمی این موضوع هستیم.
308308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =