شرق نوشت:تصویب گزارش تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید که از آن به عنوان کلید یکی از بزرگ‌ترین تخلفات به‌جامانده از دولت قبل یاد می‌شود، روز گذشته بازهم در کمیته تحقیق‌وتفحص، متوقف شد؛ کمیته‌ای که بیش از دو سال قبل برای حل ابهام‌های موجود درباره بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شد و حالا بیش از یک سال از زمان قانونی پایان کار آن گذشته، اما همچنان گزارشی که تهیه کرده، منتظر تصویب اعضای کمیته تحقیق و کمیسیون اجتماعی است.

چند هفته قبل بود که امیر خجسته، رئیس کمیته تحقیق‌وتفحص، در نشستی خبری اعلام کرد روز ٢٤ آبان این گزارش در کمیته تصویب می‌شود، روز بعد در کمیسیون اجتماعی به تصویب می‌رسد و پس از آن برای قرائت در صحن علنی، به هیأت رئیسه تقدیم خواهد شد، اما دیروز کارها آن‌گونه که رئیس کمیته تصور می‌کرد پیش نرفت، چراکه از جمع ١٥ عضو این کمیته فقط چند نفر به جلسه آمده بودند.

دو سال قبل «خانه ملت» گزارش داده بود در اجرای مصوبه مورخ ٢٠ خرداد ٩٢ مجلس و تصمیم مورخ ٢٨ خرداد ٩٢ کمیسیون اجتماعی، امیر خجسته به عنوان رئیس، بهرام بیرانوند نایب‌رئیس اول، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌‌آبادی، نایب‌رئیس دوم، مصطفی افضلی‌فرد دبیر و فاطمه آلیا، حسین طلا، حلیمه عالی، ضرغام صادقی، عبدالرضا مصری، حسین گروسی، عباس قائیدرحمت،‌ عباس صلاحی، بهروز نعمتی، شهروز افخمی و احمد امیرآبادی‌فراهانی به عنوان دیگر اعضای هیأت تحقیق‌وتفحص از عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران تعیین شده بودند. اما پیگیری‌های روز گذشته ما فقط حضور جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، آلیا، افخمی، قائیدرحمت و خجسته را در این جلسه تأیید می‌کند و امکان کسب خبر درباره سایر حاضران به وجود نیامد، ولی ‌رأی‌گیری‌نکردن برای گزارش کمیته، حاکی از به‌حدنصاب‌نرسیدن جلسه دیروز است.

نکته قابل‌تأمل در این میان، گفت‌وگویی بود که یکی از اعضای کمیته تحقیق‌وتفحص، ساعتی قبل از آغاز جلسه این کمیته داشت. عبدالرضا مصری در این گفت‌وگو، گزارش کمیته را غیرمستند و مبتنی بر ادعاهای برخی افرادی که حب و بغض شخصی دارند، ارزیابی کرده بود. او به ایلنا گفته بود: «گزارشی که تهیه شده بود تغییر کرد و گزارش ۷۲صفحه‌ای ابتدایی به ۱۲صفحه کاهش یافت و در ‌‌نهایت گزارش ۱۲ صفحه‌ای موجود همچنان با‌‌ همان مشکلاتی رو‌به‌رو است و باز در‌‌ همان پاراگراف نخست فاقد استدلال و مستندات لازم است و حتی اعضای کمیسیون مربوطه هم نسبت به نبود مدارک و مستندهای لازم در این تحقیق‌وتفحص انتقاد دارند».

امیر خجسته رئیس کمیته تحقیق‌وتفحص، پس از پایان جلسه بعدازظهر دیروز این کمیته در گفت‌وگو با «شرق» و در پاسخ به این سخنان مصری، گفت: «برخی از اعضای کمیته در مدت دو سال فعالیت کمیته شاید یک یا دو بار به جلسات ما آمده‌‌اند و در این جلسات هم اتفاقاتی افتاده که فعلا از بیان آنها خودداری می‌کنم. اما در تاریخ ٣١ تیر سال جاری گزارشی ٥٠٠صفحه‌ای که همه مدارک و اسناد آن آدرس دقیق داشت در اختیار اعضای کمیته قرار دادیم. اخیرا هم یک flash حاوی ٣٠ هزار برگ از مستندات گزارش تحقیق‌وتفحص را به اعضا ارائه کرده‌ایم که محصول ١١١ هزار نفرساعت کار کمیته تحقیق‌وتفحص در مدت این دو سال بوده و البته همه اینها تنها ١٠ درصد فعالیت‌های بنیاد شهید را دربر می‌گیرد. این برای ما خیلی جالب است که با وجود این اسناد، برخی از دوستان ادعا می‌کنند گزارش ما فاقد مستندات است. من از این دوستان می‌خواهم لااقل یک بار گزارش کمیته و اسنادی که در اختیارشان قرار گرفته را مطالعه کنند و بعد چنین مطالبی را درباره کمیته مطرح کنند».

خجسته که پیش از این در گفت‌وگویی از تلاش برخی افراد داخل و خارج مجلس برای جلوگیری از قرائت گزارش تحقیق‌وتفحص خبر داده بود، دیروز در گفت‌وگو با «شرق» از بیان جزئیات این فشارها و دست‌های پشت پرده‌ای که در حال تلاش برای قرائت‌نشدن این گزارش هستند، خودداری کرد. او با بیان اینکه در تاریخ ١٢ آبان، دعوت‌نامه‌های تک‌تک اعضای کمیته برای جلسه روز یکشنبه به آنها تحویل و تأکید شده بود در این جلسه حضور یابند، تصریح کرد: «به دلیل غیبت اکثریت اعضا، این جلسه تشکیل نشد و فعلا امکان رأی‌گیری درباره گزارش در کمیسیون اجتماعی هم وجود ندارد. اما تلاش می‌کنیم در آینده نزدیک این اتفاق بیفتد. اگر برخی از افراد معتقدند گزارش ما فاقد مستندات است، ما آمادگی داریم تک‌تک مستندات را از طریق صداوسیما به اطلاع مردم برسانیم».

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =