۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
چرا پاریس هدف داعش‌ شد؟

حملات تروریستی جمعه گذشته در پاریس آنقدر بزرگ هست که همچنان اهمیت خبری آن بیش از تفسیر و تحلیل‌های مربوط به آن باشد. ولی اینکه چرا این حادثه در فرانسه و نه دیگر کشورهای درگیر با داعش در سوریه و عراق رخ داد، می‌تواند موضوع گمانه‌زنی‌ها باشد.

جمعه سیاه پاریس در دم دستی‌ترین تفسیر، ناشی از دو عامل است‎‌؛ نخست واکنش طبیعی داعش در پاسخ به ضربات کوبنده‌ای که از سوی نیروهای نظامی متفق در دو بلوک شرقی و غربی تحمل کرده است. داعش به دلیل خصلت چریکی خود قادر است به سرعت در قبال تحولات از خود انعطاف نشان داده و صحنه درگیری‌ها را از این نقطه به آن نقطه تغییر دهد. حملات تروریستی به هواپیماهای روسی در مصر و سودان جنوبی؛ حملات تروریستی در لبنان؛ انفجارهای گسترده در عراق و ... آخرین آن کشتار در پنج نقطه پاریس نشان از واکنش‌های این گروه تروریستی به ضرباتی دارد که در دوجبهه عراق و سوریه تحمل کرده است.
پیش‌بینی اقدام‌های بعدی داعش در هر نقطه دیگر از اروپا یا امریکا و حتی برخی کشورهای خاورمیانه امری بعید نیست. شاخه‌های این جریان تروریستی اکنون در بسیاری از کشورهای جهان فعال و یا آماده اقدام هستند. بنابراین حادثه تلخ پاریس پیامد تبعی جنگی است که اکنون با همه ویژگی‌های متعارض خود در سوریه و عراق جریان دارد. اما اینکه جنگ همچنان در همین حدود باقی بماند، دور از انتظار است. اقدام‌های تروریستی در بیرون از مرزهای منازعه،‌ پیامی است از سوی داعش که قادر است دامنه جنگ را تا قلب فرانسه و بیش از آن گسترش دهد.
عامل دوم اینکه؛ چرا فرانسه هدف نخست حملات داعش در پهنه اروپا قرار گرفت؟ خاصه اینکه پاریس هنوز برای حضور جدی در صحنه جنگ رودر رو با داعش در عراق و سوریه مردد بود. سه دلیل را می‌توان برای پاسخ به این سؤال برشمرد‎؛ نخست، مهاجرت‌ ده‌ها هزار پناهنده سوری و عراقی به اروپا که فرانسه حداقل 25 هزار نفر از آنان را پذیرفته است. براساس گزارش سازمان‌های اطلاعاتی بین 1500 تا 3 هزار نفر از اعضای داعش در میان پناهندگانی بود‌ه‌اند که اکنون در اروپا جا خوش کرده‌اند. این افراد یا به دلیل تجدید نظر در اعتقادات و یا اینکه هنوز در عضویت داعش بسر می‌برند به مثابه بمب ساعتی هستند که هرلحظه در نقاط مختلف اروپا می‌توانند خطر آفرین باشند. همچنین است حلقه‌های مخفی اعضای داعش که اکنون در خانه‌های تیمی آماده دریافت دستور برای اقدام هستند.
دوم؛ در حال‌حاضر فرانسه در میان گروه "جی هشت" دچار بدترین وضع اقتصادی است. این وضع سبب شده تا جمعیت مهاجر ساکن در این کشور بیشترین لطمات را از ناحیه تدابیر اقتصادی دولت متحمل شوند. جمعیت بزرگی از 5 میلیون مهاجر مسلمان در فرانسه اکنون در کپر‌های مارسی،‌ لیون و پاریس زندگی سختی را تجربه می‌کنند. احساس خشم ناشی از حاشیه بودن، رنجی است که می‌تواند انگیزه‌ گرایش به گروه‌های تروریستی از جمله داعش را برای انتقام جویی از فرانسویان تشویق کند.
سوم؛ شکل‌گیری جریان‌های نژاد‌پرست و دشمنی با رنگین پوستان در فرانسه که ملایم‌ترین آن را حزب "ماری‌لوپن" رهبری می‌کند، زاینده خشمی است که شرایط عینی و ذهنی لازم را برای داعش در جذب نیرو برای اقدام‌های تروریستی در این کشور فراهم می‌کند. مدت‌هاست که جریان‌های نژاد پرست در بسیاری از کشورهای اروپایی از فرانسه تا آلمان، ایتالیا تا اسپانیا، پرتغال، چک و... با گروه‌های نئونازی، فاشیست و ناسیونالیست به آزار مهاجران مشغولند. این وضع بستر مناسبی را برای جنایتکاران داعشی فراهم کرده است تا جذب نیرو کنند.
کیفیت واکنش دولت "فرانسوا اولاند" و نیز دیگر دولت‌های غربی به جنایت در پاریس می‌تواند چشم اندازی از آنچه ممکن است پس از این در غرب و همچنین خاورمیانه رخ دهد را تعیین کند. یازده سپتامبر 2001 اگر نقطه عطفی در تاریخ جهان در ابتدای قرن بیست و یکم بود، شاید جمعه سیاه پاریس هم نقطه عطف دیگری باشد برای جامعه جهانی و به ویژه خاورمیانه.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478489

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    8 24
    هیچ فرض و احتمالی در خصوص اینکه ممکن است فرانسویها و غربیها یازده سپتامبر جدیدی بافته باشند برای نجات داعش فرزند دلبندشان به ذهنتان نمیاد؟ این فرض دست کم از فرضیه شورش حاشیه نشینان ضعیف تر نیست.
  • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 23
    مسلما این گروه وحشی در تمام اروپا نیرو های پراکنده دارد اما سیستم امنیتی فرانسه است که به این گروه ها اجازه برنامه ریزی و عملیات می دهد که باید فرانسه جدا بازنگری کند.