۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۳

روزنامه آرمان نوشت: وجه اشتراک زیادی با هم دارند. نخستین وجه اشتراکشان نامشان است. نام هردوشان علی است. هردو بخشی از شهرتشان را از پدران خود دارند. هردو در کار فرهنگند. یکی وزیر فرهنگ است و دیگری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس.

مطهري نماينده مردم تهران از جنتي سوال دارد. جنس سوالات علي مطهري را با فهميدن مواضعش مي‌توان خوب شناخت. نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب اما در عين حال هردو آنهاست. راهي كه او در پيش گرفته با كليشه‌هاي سياسي ايران همخواني ندارد. مواضع سياسي‌اش تا حد زيادي نزديك به اصلاح‌طلبان است، اما در مواضع فرهنگي سمت و سوي اصولگرايانه دارد. نطق‌هاي آتشين او در برخی موارد اما باعث مي‌شود در برابر اصولگرايان قرار بگيرد. اظهاراتش درباره مسائل فرهنگي نيز باعث مي‌شود همگام اصولگرايان ديده شود. نمونه‌اش را مي‌توان در مواجهه‌اش با وزير كشور ديد؛ مطهري يك روز به روحاني نامه مي‌نويسد و به او هشدار مي‌دهد اگر لغو سخنراني‌ها ادامه پيدا كند استيضاح رحماني فضلي را كليد مي‌زند. يك روز هم وزير كشور را به خاطر نداشتن برخورد جدي با ساپورت‌پوشان به مجلس مي‌كشاند. به‌طور كلي راه سختي را پيش گرفته است. در اين راه اصولگرا و اصلاح‌طلب اصلا برايش فرقي ندارد. از همين روست كه اگر با نگاه سياسي كنش‌هاي او را بررسي كنيم، مي‌بينيم به مصلحت‌سنجي آنقدر نزديك نيست. بيشتر مايل است روي كرسي سياست‌ورزي صادقانه حركت كند و آنچه حقيقت مي‌داند را بيان كند.

اواخر هفته گذشته بود كه مطلع شديم قصد دارد جنتي را به مجلس فراخواند. دليل اين احضار حالا مشخص شده است. جنتي قرار است باز هم به مجلس برود تا به مطهري پاسخ بدهد كه چرا هنوز از كلمات بيگانه استفاده مي‌شود؟ وزارت ارشاد متولي اجراي قانون منع استفاده از كلمات بيگانه است و طبق اين قانون نبايد در سردر فروشگاه‌ها، شركت‌ها و بسته‌بندي‌ها از كلمات بيگانه استفاده شود.

مطهري معتقد است در اين راه وزارت ارشاد اختيارات لازم را دارد و با همكاري ساير دستگاه‌ها مي‌تواند قانون را اجرا كند، با اين وجود اين كلمات روز به روز رواج بيشتري پيدا مي‌كنند. تجربه نشان داده است كه علي مطهري نماينده‌اي است كه سرسختانه بر مواضعش پافشاري مي‌كند. به همين خاطر است كه كار براي جنتي سخت‌تر مي‌شود.

جنتي كه در روزهاي نخست وزارتش گفته بود اميدوار است راه احمد مسجدجامعي را در دوران مسئوليتش ادامه دهد، تاكنون از مجلس دو كارت زرد دريافت كرده است. هردو اين كارت‌زردها هم به سوالات منتقدان دولت مربوط مي‌شد. كارت زرد اول او برمي‌گردد به دي ماه سال92 كه حميد رسايي، جنتي را به مجلس كشانده بود و از او علت تسامح و تساهل وزارت ارشاد را پرسيد. كارت زرد دوم هم به خردادماه امسال برمي‌گردد كه جنتي براي پاسخ به سوال مهرداد بذرپاش، آقاتهراني، نوباوه و ميركاظمي به مجلس رفته بود. نمايندگان منتقد دولت اين‌بار برعكس سوال قبلي علت محدوديت‌های رسانه‌اي را جويا شدند. حالا بايد ديد در رويارويي سوم كدام علي دست پر خواهد داشت. آيا اين مطهري است كه از صحبت‌هاي جنتي قانع مي‌شود يا جنتي است كه سوال مطهري را به‌حق مي‌داند و كارت زرد سوم را دريافت خواهد كرد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    74 17
    مطهری حقیقت است وواقعیت او با نباید ها مبارزه میکند فرقی نمی کند ایکس باشد یا ایگرگ و......
  • حسن A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    16 89
    پسر نوح با بدان بنشست
  • جاوید IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    30 9
    امان از این سیاست که آدمها رو به دنیا میچسبونه و برای حفظ موقعیت حتی اعتقادات رو هم قربانی میکنن.