ایرنا نوشت: نشست سوریه که از صبح روز شنبه با حضور نمایندگان 17 کشور از جمله ایران و نمایندگان سازمان ملل متحد واتحادیه اروپادر وین پایتخت اتریش آغاز بکار کرده بود دقایقی پیش پایان یافت .

به گزارش ایرنا ، محمد جواد ظریف امور خارجه کشورمان پس از ورود به وین بلافاصله در نشست بعد از ظهر این اجلاس شرکت کرد . در نشست صبح حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه شرکت کرده بود .
این دور تازه تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه، در ادامه نشست یک روزه پیشین است که روز جمعه 8 آبان در وین برگزار شد.
هدف ازبرگزاری این مذاکرات، تلاش جهت رسیدن به چارچوبی به منظور ایجاد زمینه مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت در این کشور اعلام شد.
واشنگتن و کشورهای عرب متحدش خواهان برکناری «بشار اسد» رییس جمهوری قانونی سوریه به عنوان بخشی از راه حل بحران هستند اما مسکو و تهران با پشتیبانی ازحکومت قانونی دمشق می گویند سرنوشت رییس جمهوری سوریه باید به رای مردم آن کشور گذاشته شود.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و «سرگئی لاوروف» همتای روس او هفته پیش در اظهارنظرهایی جداگانه بر تداوم حمایت کشورهای خود از حکومت سوریه تاکید کردند.
ظریف در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه بلژیک درتهران گفته بود: «درباره اجلاس آتی وین، دو موضوع مهم دردستور کار است، یکی تعیین گروه های تروریستی و توافق درباره نحوه ادامه کار.»
به گفته ظریف، «مبارزه با تروریسم یک وظیفه بین المللی است اما تعیین سرنوشت مردم سوریه وظیفه مردم سوریه است وما می توانیم تسهیل کننده باشیم، نه تعیین کننده.»
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پیشتر هشدار داده بود که دور تازه مذاکرات سوریه نباید به شکل ساده انگارانه بر درخواست کناره گیری بشار اسد متمرکز باشد.
لاوروف پیشنهاد کرد که درعوض تمرکز این مذاکرات باید بر رسیدن به اجماع درباره این موضوع باشد که چه کسی نماینده مخالفان حکومت سوریه است وچه کسی باید بنیادگرا محسوب شود.
وزیرخارجه روسیه همچنین خواهان افزایش مشارکت کنندگان درمذاکرات وین شد وگفت که پس از نشست آتی، سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب نیز باید دعوت شوند.
نشست های ژنو 1 و ژنو 2 که برای بررسی راهکارهای حل و فصل بحران سوریه که در گذشته برگزار شد، هیچ دستاوردی به همراه نداشت.
کارشناسان مسایل منطقه خاورمیانه در این زمینه معتقدند که هرگونه تصمیم گیری برای حل و فصل بحران های منطقه بدون حضور ایران نتیجه بخش نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، ازآغاز بحران سوریه وشکل گیری مداخله چند کشورغربی و عربی علیه این کشور، ایران و روسیه با همگرایی کامل منطقه ای و ارائه ابتکار حل سیاسی این بحران، قطع حمایت های خارجی از تروریسم ضد سوری و مذاکرات سوری سوری را تنها راه پیش رو اعلام کرده اند.
کشورهای ضد سوریه به ویژه آمریکا که از پنج سال پیش با هرگونه مذاکره برای حل سیاسی این بحران مخالفت می کردند و به حمایت های خود از تروریست ها و گروه های مسلح ادامه می دادند، ازچندی قبل که همکاری نظامی دمشق و مسکو دربمباران مواضع تروریست ها به ویژه داعش آغاز شد، درتنگنای سیاسی قرار گرفتند.
رد درخواست رسمی کشورهای اردوگاه ضد سوری برای قطع بمباران های ضد تروریستی توسط روسیه و تاکید بر گسترش آن و همچنین سفر ناگهانی و از پیش اعلام نشده چند هفته گذشته «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به مسکو و مذاکره با «ولادیمیر پوتین»که در آن رییس جمهوری روسیه اعلام کرد به حمایت های خود از دولت سوریه ادامه می دهد، سبب شد آمریکا و متحدانش پیشنهادهای مسکو و تهران را برای آغاز مذاکرات بپذیرند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =