ایرنا نوشت: هشت مقام ارشد سیاسی- اقتصادی از آسیا،اروپا و آفریقا در هفته گذشته برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران آمدند، حضور این مقامات عالی رتبه جهان از قاره کهن تا قاره سبز نشان از سرعت گرفتن رقابت کشورها برای گسترش روابط با ایران در دوران پسابرجام است.

دیپلمات های خارجی در تهران،از قاره کهن تا قاره سبز

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران روزهای شنبه مهم ترین اخبار و رویدادهای حوزه سیاست خارجی در هفته قبل را برای مخاطبان منتشر می کند تا علاقمندان این حوزه با مروری اجمالی در جریان دیدارها، رفت وآمدهای دیپلماتیک و تحولات سیاسی در حوزه بین الملل قرار بگیرند.
در هفته گذشته شاهد سفر رییس پارلمان اروپا، معاون اول رییس جمهوری آفریقای جنوبی، وزرای امور خارجه کره جنوبی و بلژیک، قائم مقام های وزرای خارجه تونس و قزاقستان، وزرای اقتصادی کشورهای بوسنی و هرزگوین و ارمنستان به تهران بودیم.
اگر چه در میان این رفت و آمدهای دیپلماتیک، انتصاب مرضیه افخم به عنوان نخستین سفیر زن ایران پس از انقلاب یکی از مهم ترین اخبار از تهران تا کوالالامپور بود.

**رفت و آمدها و دیدارهای دیپلماتیک در تهران
در هفته گذشته مارتین شولتز رییس پارلمان اروپا به تهران آمد و با مقامات ارشد کشورمان از جمله رییس جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران دیدار و گفت و گو کرد.
شولتز در مدت حضور خود در تهران با کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش های و سه تن از نمایندگان اقلیت های مذهبی (آشوریان، ارامنه و کلیمیان) در مجلس شورای اسلامی هم دیدار کرد.

وی همچنین در نشستی با محمد جواد لاریجانی رییس ستاد حقوق بشر ایران، وضعیت حقوق بشر در منطقه غرب آسیا و همکاری دو جانبه ایران و پارلمان تحادیه اروپا را مورد بررسی قرار داد.

در هفته گذشته ایران میزبان رامافوزا معاون رییس جمهوری آفریقای جنوبی بود. وی که درصدر یک هیات اقتصادی - تجاری مشتمل بر 160 نفر از تجار آفریقایی به تهران آمده بود با رییس جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر امورخارجه دیدار کرد.
کارشناسان امضا و تبادل سه سند و یادداشت تفاهم شامل همکاری در خصوص ایجاد مرکز اطلاعات ملی و مبارزه با پولشویی، ایجاد بازار سرمایه مشترک و نیز همکاری های فنی و اقتصادی،بین مقامات ایران و آفریقای جنوبی در زمان دیدار با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری را از مهم ترین دستاوردهای سفر وی به تهران ارزیابی کردند.

همچنین یک دیپلمات از شمال آفریقا هفته پیش مهمان ایرانی ها بود. توهامی عبدولی قائم مقام وزارت خارجه تونس به تهران آمد و با مقامات جمهوری اسلامی ایران درمورد مناسبات دوجانبه و مسایل منطقه ای بحث و تبادل نظر کرد.

وی با محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، مرتضی سرمدی قائم مقام و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه نیز دیدار کرد.

هفته گذشته همچنین با سفر یون بیونگ سه، وزیر خارجه کره جنوبی پس از 13 سال به تهران، دوران جدیدی از روابط تهران-سئول آغاز شد. رییس دستگاه دیپلماسی کره جنوبی در این سفر یک روزه با همتای ایرانی خود و دکتر حسن روحانی رییس جمهوری دیدار داشت.

همزمان با سفر وی، کیم سونگ هو سفیر جدید کره جنوبی در جمهوری اسلامی ایران، رونوشت استوارنامه خود را به وزیر امور خارجه کشورمان تسلیم کرد.

دیدیه ریندرز وزیر خارجه بلژیک هم هفته گذشته در صدر هیاتی سیاسی-اقتصادی به تهران سفر کرد. وی در مدت حضور خود در تهران با رییس جمهوری، وزیر امور خارجه و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت و گو کرد.

در این سفر، وزیر مشاور در امور تجاری خارجی و مدیران20شرکت بلژیکی ریندرز را همراهی می کردند. هیات بلژیکی از شهر تاریخی و فرهنگی اصفهان نیز بازدید کردند.

این مقام ارشد اروپایی با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان هم دیدار و در مورد تروریسم به عنوان مشکل اصلی و مشترک منطقه و اروپا گفت و گو کرد.
میرکو شاروویج وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین از دیگر مقامات قاره اروپا بود که به ایران سفر کرد؛ وی در این سفر با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری دیدار و گفت و گو کرد.

همزمان با سفر وی به تهران همایش تجاری مشترک با تجار ایرانی با حضور هیات تجاری همراه وی متشکل از 25 شرکت بوسنیایی برگزار شد. هیات تجاری بوسنی و هرزگوین به سرپرستی احمد اگریویچ معاون رییس اتاق بازرگانی بوسنی و دو وزیر ایالتی اقتصاد و دارایی این کشور از استان البرز نیز بازدید کردند.
در دیدار میرکو شاروویج وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین و علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی تفاهم نامه همکاری مشترک بین دو کشور مبادله شد.
همچنین در هفته گذشته تهران میزبان یک مقام دیگر آسیایی بود. رپیل زوش بایف قائم مقام وزیر امورخارجه قزاقستان که به تهران آمده بود با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با کارن چشماریدیان وزیر اقتصاد کشور ارمنستان دیدار و چشم انداز توسعه روابط تجاری تهران-ایروان و ترددهای تجار دو کشور به ویژه در مناطق آزاد تجاری را بررسی کرد.
خانم نورهایم سفیر نروژ در ایران و چند تن از استادان علوم ارتباطات دانشگاه اسلو نیز در هفته گذشته با آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت و گو کرد.

**مراسم معارفه نخستین سفیر زن بعد از انقلاب اسلامی
همچنین در هفته گذشته مراسم تودیع مرضیه افخم سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه برگزار شد.
وی به عنوان نخستین سفیر زن پس از انقلاب اسلامی عازم کوالالامپور پایتخت مالزی می شود. وی به مدت 2 سال سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان بود و مواضع رسمی دیپلماسی کشورمان را اعلام می کرد.
حسین جابری انصاری سخنگوی جدید وزرات امور خارجه جایگزین خانم مرضیه افخم شده است.

**دیپلماسی پارلمانی
هیات پارلمانی از ایران نیز در هفته گذشته به ریاست سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین و پیشوا عازم ریگا پایتخت لتونی شد. گروه دوستی پارلمانی ایران در این سفر با رییس و اعضای گروه دوستی پارلمانی لتونی، رییس کمیسیون روابط خارجی، وزیر خارجه لتونی و جمعی از مسوولان بلندپایه دولتی و پارلمانی این کشور دیدار و پیرامون راه های توسعه همکاری ها و گسترش روابط دوستانه فیمابین در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به بحث و تبادل نظر کردند.
همچنین هفته گذشته یک هیات پارلمانی از ایران به ریاست احمدرضا دستغیب عضو هیات رییسه مجلس برای حضور در مراسم ترحیم احمد چلبی دبیرکل کنگره ملی عراق و ابلاغ پیام تسلیت علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به عراق رفت.
اعضای این هیأت در سفر کوتاه خود با برخی از مقامات و شخصیت های سیاسی و مذهبی این کشور دیدار و گفت وگو کردند.

**رویدادهای بین المللی
کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه در مسکو و همایش اقتصادی ایران و ارمنستان نیز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر اقتصاد ارمنستان و فعالان اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شد.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به مسکو با الکساندر نواک وزیر انرژی و رییس روسی کمیسیون مشترک همکاری های دوکشور، ایگور شووالف معاون اول نخست وزیر و الویرا نابی اولینا رییس کل بانک مرکزی روسیه درباره راه های گسترش همکاری ها و برنامه ریزی برای افزایش روابط بانکی و مالی مذاکره کرد. در این سفر نقشه راه توسعه روابط ایران وروسیه امضا شد.
همچنین هفته گذشته در نشست مشترک مرکز کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد) و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بر ضرورت برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب برای افزایش همکاری های بین المللی به ویژه در شرایط پساتحریم تاکید شد.
در هفته گذشته اجلاس سالانه موسسه مطالعات خاورمیانه اربیل با حضور شخصیت های برجسته سیاسی و دانشگاهی از جمله وزیر امورخارجه ترکیه، رییس جمهوری و رییس مجلس عراق برگزار شد. توافق هسته ای با ایران و آثار آن بر تحولات منطقه ای موضوع یکی از نشست های این اجلاس بود.
در این نشست علاوه بر میریوسفی، جان جنکینز رییس بخش خاورمیانه موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن نیز به عنوان سخنران اصلی حضور داشت.

**دیدارهای سفیران جمهوری اسلامی ایران در تهران
سفیران و مسوولان نمایندگی های ایران در خارج از کشور، هفته گذشته در ادامه حضور در تهران در دو نشست مشترک و جداگانه حضور داشتند.

دیپلمات های ایرانی پس از برگزاری نشست با وزیر و مسوولان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست مشترک با مسوولان وزارت کشور و استانداران موضوعاتی از جمله دوران پساتحریم، دیپلماسی اقتصادی را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بررسی کردند. همچنین گروهی از سفیران کشورمان در پایان هفته با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری دیدار کردند.
این در شرایطی بود که نشست مشترک سفرا و نمایندگان سیاسی کشورهای حوزه آمریکای لاتین در تهران از جمله کشورهای برزیل، مکزیک، ونزوئلا، کوبا، اروگوئه، بولیوی، اکوادور، آرژانتین و نیکاراگوا با سفرای ایران در این منطقه با حضور مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه و مدیران ارشد حوزه آمریکا برگزار شد.

**دیپلماسی رسانه ای و امور کنسولی دستگاه دیپلماسی
در هفته گذشته با انتشار خبر اعدام سه تبعه ایرانی در عربستان، درغیاب سفیر عربستان، کاردار این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد. این سه تبعه ایرانی به اتهام حمل مواد مخدر از سوی محاکم سعودی محکوم شده بودند.

**بحران سوریه
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در هفته گذشته در دور تازه سفرهای منطقه ای پس از بازگشت از روسیه به کشورهای لبنان، عمان و عراق رفت. هدف این تحرکات دیپلماتیک در آستانه برگزاری دور جدید نشست بحران سوریه (در وین)، بررسی مباحث مرتبط با راهکار و حل سیاسی بحران سوریه و مسائل دیگر از جمله تحولات در یمن، عراق و فلسطین است.
وی در مسکو با میخاییل بوگدانف همتای روس خود و نماینده رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا، در لبنان با نبیه بری رییس مجلس و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و خانم سکرید کاگ نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در لبنان، دیدار و گفت وگو کرد.
امیرعبداللهیان در ادامه به مسقط رفت و با یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان نیز دیدار کرد.

**فاجعه منا
سرنوشت 25 تن از حجاج مفقود ایرانی فاجعه دردناک منا هنوز مشخص نشده است. امیر عبداللهیان معاون عربی وآفریقای وزیر امور خارجه در بیروت تصریح کرد: سرنوشت یکایک مفقودان خود را با دقت و تا آخرین لحظه دنبال خواهیم کرد و به ویژه بر تعیین تکلیف وضعیت غضنفر رکن آبادی تاکید داریم و منتظر پاسخ سعودی ها هستیم.
وی از شواهدی دال بر زنده بودن رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان خبر داد.

**انتفاضه سوم؛ صهیونیست ها منتظر روزهای سخت باشند
ایران در هفته گذشته خواستار واکنش جهانی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی شد. غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در سخنانی در کمیته سیاسی این سازمان به نمایندگی از جنبش عدم تعهد، نقض حقوق مردم فلسطین توسط رژیم اشغالگر قدس، نبود همکاری این رژیم با کمیته تحقیق سازمان ملل متحد و سیاست های این رژیم در نقض حقوق مردم فلسطین و سایر اعراب ساکن سرزمین های اشغالی از جمله ساکنان بلندی های جولان سوریه را به شدت محکوم کرد.

نگوین هونگ تاگ سفیر ویتنام در تهران و محمد خدادی مدیرعامل ایرنا دیدار و بر ضرورت گسترش همکاری های میان خبرگزاری های رسمی دو کشور تاکید کردند.

در هفته ای که گذشت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در همایش روز مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست شرکت کرد. در این همایش معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست و سفرای فلسطین،سوئد و ژاپن نیز حضور داشتند.
ظریف در پایان هفته گذشته در سفری یک روزه به دیدار مراجع تقلید در قم رفت و با تعدادی از مراجع تقلید و اندیشمندان دینی این شهر دیدار و گفت و گو کرد. مراجع عظام تقلید قم در این سفر از خدمات ظریف قدردانی کردند.

با توجه به افزایش رفت و آمدهای مقامات دیپلماتیک و هیات های تجاری و بازرگانی به ایران بیشتر تحلیلگران معتقدند در پی توافق ایران با کشورهای 1 +5 و آغاز روند رفع تحریم های بین المللی علیه ایران، نوعی رقابت آشکار میان کشورهای غربی و شرقی برای حضور در بازار ایران و برقراری مناسبات تجاری با تهران آغاز شده است.

در این میان به نظر می رسد کشورهای آسیایی به ویژه چین،کره جنوبی و ژاپن برنامه های ویژه ای برای تعامل با تهران مدنظر دارند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در آستانه نخستین سفر اروپایی پس از برجام در گفت و گو با روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا گفت: اگر آمریکا سیاست های خود را تغییر دهد و اشتباهات 37 سال اخیر را اصلاح و از ملت ایران عذرخواهی کند، اتفاقات خوبی می تواند بیفتد.

پایان هفته گذشته در دو انفجار تروریستی در منطقه ضاحیه جنوبی بیروت پایتخت لبنان 43تن شهید و 239 تن زخمی شدند. وزارت امور خارجه کشورمان بلافاصله، این انفجارهای تروریستی را محکوم کرد. بیشتر مقامات و کشورهای جهان هم این انفجار تروریستی را محکوم کردند.  تمام سلام نخست وزیر لبنان یک روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.
گروه تکفیری داعش مسوولیت انفجارهای تروریستی ضاحیه جنوبی بیروت را برعهده گرفت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =