در جهان کنونی، با گسترش ارتباطات و تکنولوژی‌ها، از خصوصیت بازدارندگی مرزها تا حد زیادی کاسته شده است. این اندیشیدن به دکترین‌های نوین امنیتی را الزام می‌کند.

جهان نوین جهان پیوستگی و ارتباطات است. پست هوایی تقریباً به خاطره‌ها پیوسته است و شما می‌توانید آنچه را تا ۲۰ سال پیش از راه نامه و در زمانی بیش از یک هفته انتقال می‌دادید در حال قدم زدن در پارک و با یکی از چندین نرم‌افزار روی گوشی همراهتان انتقال بدهید. ارتباط گسترده و غیر قابل کنترل تنها یکی از جنبه‌های جهان نو است. اطلاعات در هر موردی هر آن در دسترس همه است. ما تقریبا در هر موردی نیاز به اطلاعات داشته باشیم در یک جست‌وجوی ساده‌ی اینترنتی می‌یابیم و این تازه یک الی ده درصد از اینترنت است. نود تا نود و نه درصد از اینترنت که تن به موتورهای جست‌وجو نمی‌دهد و اصطلاحا اینترنت سیاه نام دارد آکنده از اطلاعات است. اطلاعاتی درباره‌ی انواع کارهای غیر قانونی و رخنه‌های قانون یا اجرای آن در کشورهای مختلف جهان.

یک نوجوان هیجان‌زده‌ی کم‌اطلاع و مطلقا بی‌تجربه در چنین فضایی چند قدم کوتاه تا تبدیل شدن به یک تروریست عملی در میدان عملیات فاصله دارد. او می‌تواند تمام اقلام مورد نیازش را به یاری همین ارتباطات بسیار سریع تهیه کند و از پرده‌گردانان این لعبتک‌بازی شوم حمایت‌های بسیار بگیرد.

در چنین جهانی مرزها بازدارندگی خود را تا حد زیادی از دست داده‌اند و تروریزم و خشونت سازمان‌یافته یک مساله‌ی جهانی است. مساله‌ای که حتی بانیان تروریزم نیز از آن در امان نیستند. ساده‌دلی است که بریتانیا و فرانسه و ایالات متحده گمان کنند چون از تشکیل اولین حکومت تروریستی در خاورمیانه در سال ۱۹۴۸ حمایت کرده‌اند از حمله‌های تروریستیش در امان خواهند بود. ساده‌دلی است که حامیان مرتجع منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تروریزم از نوع داعشی گمان کنند آتش داعش دامن آنان را نخواهد گرفت.

ساده‌دلی بود اگر آقای اولاند تا دیشب گمان می‌کرد مردم در سوریه و عراق و افغانستان قربانی وحشی‌های داعش می‌شوند و پاریس امن و باشکوه خواهد ماند.

فاجعه‌ی کشتار دیشب در پاریس دردناک و هشداردهنده است. هشدار برای آنان که تا کنون خواب بوده‌اند. جنگی آغاز شده است که جنگ میان تمدن و تروریزم است. همه‌ی کشورهای متمدن هدف حمله‌ی تروریزم هستند. هیچ کشوری در امان نیست و هیچ مرزی بازدارنده نیست. تصور این که می‌توان با تروریزم بازی کرد، به جاهایی صادرش کرد و خود با دستکش و ماسک ضد تروریزم مصون ماند ابلهانه بوده و هست.

جهان امروز نیاز به این آگاهی دارد که تروریزم تهدیدی جدی برای جهان متمدن است، مرزها در برابرش بازدارندگی خود را از دست داده‌اند و نیاز به عزم جدی و دکترین‌های امنیتی نو با نگاهی فراملی برای مبارزه با تروریزم است. طبیعتا ایران که بیش از سه دهه است قربانی انواع تروریزم بوده و تجربه‌های بسیاری در این زمینه دارد می‌تواند در این مبارزه تاثیر جدی داشته باشد؛ تنها اگر بلاهت آنان که نمی‌دانند ایران و ایرانی جز خوبی برای بشریت چیزی نمی‌خواهد، بگذارد. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477977

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    49 14
    اول بزار من به شما یک درس بدهم اول هواپیمای روسی دوم پاریس سوم احتمالا ایرانه یا آمریکا
  • جنایت جنایت است A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    48 3
    امروز حقوق بشر رو خواهیم دید.از دیشب تا خدا میکند چند وقت دیگر تمام شبکه های رسانه ای در دنیا به این حادثه می پردازند.در دردناک بودن حادثه شکی نیست ولی خواستم بگویم حقوق بشر ما انسان ها هم ترجیحی ست.وقتی صد ها نفر از مردم سوریه و عراق و پاکستان و یمن و... به دست تروریست ها کشته می شوند نهایت امر پخش یک خبر است و تمام.اما اتفاقی چون اتفاق دیشب در فرانسه تا مدت ها تیتر یک اخبار جهان خواهد شد و همه آن را محکوم خواهند کرد.حرفم این است که جنایت جنایت است چه در پاریس رخ دهد چه در ایالت پنچاب پاکستان.چه در لندن باشد چه در صعده یمن چه در نیویورک باشد چه در بغداد چه در مونیخ باشد چه در حلب سوریه.جنایت جنایت است اما هیهات که رسانه های دنیا و حقوق بشر ما انسان ها در مواقع خاص به سخن در می آیند.
  • محسن A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    39 11
    بستر رشد تروریزم در ناعدالتی جهانی و زمینه شکل گیری آن در رقابت های همیشگی بین سرمایه داران خون خوار است که در حال حاضر شکل جدیدی از جنگ را آغاز کرده اند ، واقعا از این تحلیل ها تعجب می کنم ، طوری می نویسید جنگ میان دنیای متمدن و تروریست ها که گویی این دنیای مثلا متمدن دستش پاک و همه فرشته اند یعنی جنابعالی که تحلیل گر سیاسی هستی هنوز خبر نداری که رقبای منطقه ای و جهانی برای دست اندازی بیشتر به منابع دقیقا در متن همان مناسبات ناعادلانه ای که در تبدیل جهان به مناطق توسعه یافته و عقب افتاده صورت گرفته از میان انبوه محرومان کشورهای فقیر به راحتی مزدوران انباشته از عقده را برای هر عمل تروریستی استخدام کنند .
  • شمس تبریزی IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    46 11
    خیلی متاسفم که دولت فرانسه با ارشاد لژ فراماسونری گراند اوریون خودش را وارد معرکه سوریه میکنه و برای امنیت دولت یهودی داعش را با همکاری سلطان رجب عثمانی وارد سوریه می کنه و حالا گرفتار افتضاحی که درست کرده می شود. آقای علیانی خودکرده را تدبیر نیست و به قول باریتعالی ذق انت العزیز الکریم
    • کورش علیانی US ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
      15 50
      ممنون می‌شم وقتی نظرهایی از این دست دارید که بوق و دوغ و شرق و برق را به هم می‌چسباند، دست کم خطاب به من ننویسید. هیچ علاقه‌ای به چنین حرف‌هایی ندارم.
    • شمس تبریزی IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
      0 2
      سلام. ببخشید. آقای علیانی صاحب وبلاگ شما هستین و بنده هم دارم زیر مطلب شما و در واکنش به مطلب شما کامنت می نویسم. می فرمایید مطلب را خطاب به کی بنویسم؟ دارم کامنت می نویسم. دیوار نویسی که نمی کنم که مخاطبش عام باشد. ضمنا این را هم عرض کنم که یک فضا در اختیار بگذارید و مطالب را در مملکت سانسور نکنید تا از مقدمه بتونم به حکم برسم. وقتی بیش از 700 کاراکتر جا برای نوشتن نیست و وقتی مطالب سانسور می شود نتیجه آن می شود که شما متوجه نمی شوید چگونه از مقدمه به حکم رسیدم و حاصل آن می شود که احساس می کنید بوق و دوغ را به هم ارتباط داده ام. شما هم خویشتنداری بیشتری داشته باشید و مطالبی را که درباره خویشتنداری می نویسید ابتدا در خود پیاده بفرمایید یا حق
  • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    51 6
    اینکه دیگران خوب نمی فهمند و ما بهتر می فهمیم؛ در نوشتجات بسیاری از روشنفکران ما ایرانی جماعت دیده می شود...